Wanneer beginnen jullie met het oefenen bij jullie kindje om zelfstandig te gaan eten? Mijn zoon, nu 1 jaar houd elke keer het bord onderste boven zodat er alles vanaf valt em ook zit ie zijn boteram erin te stoppen en niet stuk voor stuk :/ Hoe doen jullie dat en wanneer moeten ze het +/- zelf kunnen.
Boterham gaat sinds een aantal dagen goed. Als ik iedere keer twee stukjes voor haar neer leg gaan die netjes haar mond in. Fruithap en de avondmaaltijd krijgt ze nog altijd geprakt van mij. Ze wil wel graag zelf de lepel beet houden maar die begeleid ik nog wel. Borden en kommetjes houd ik nog mijlenver bij haar vandaan. Die zijn vooral om te gooien volgens haar... Ik probeer wel iedere keer stukjes (stukje peer, banaan of stronkje gekookte broccoli) in de hand te geven, maar ik weet niet of je dat ook bedoeld met zelfstandig eten. Ze is in ieder geval nog lang niet toe aan met mes en vork eten, gelukkig...
Hier vanaf 6 maanden..een bord voor zn neus werkt uiteraard niet, maar een aantal stukken voor zn neus of een groot stuk in de hand gaat al vanaf het begin goed. Heb nog nooit hapjes of prakjes gegeven maar alleen "eten"
Brood eten deed ie al snel zelf en fruit eigenlijk ook, avondeten wil ie nog wel bij geholpen worden...tis wel een nette eter, wil bij alles een 'vorrekie' Misschien stukje voor stukje voor 'm neerleggen of 'm een dubbelgevouwen broodje in z'n handjes geven?! Fruit eet ie wel zo of hoe geef je dat dan?
Hier eigenlijk al vanaf het begin, dus maand of 6-7... Je moet ook geen bord vol voor hem neer zetten, maar gewoon 1 of 2 stukjes voor hem op tafel leggen! Het maakt niet uit op welke leeftijd je begint, die fase moeten ze (en wij) allemaal doorheen van: proeven, gooien, voelen, knijpen etc
Hier pas sindskort een bord vol, eerder (vanaf 6 mnd) altijd twee bordjes; eentje vol en eentje voor haar waar we telkens wat op deden vanaf het andere bord.
Hier zelf eten vanaf 7/8 mnd. Oudste gelijk met 6 mnd. Jongste bleef eerst aan het kokken en raakte gefrustreerd dus toen eerst geprakt. Bordje gaat hier sinds een mnd of 2 goed. Ze probeert hier wat met een vorkje en lepel te eten en dat gaat redelijk. Ze eet ook nog veel met haar handjes.
Brood altijd zelfstandig gedaan. Groente en fruit vanaf het moment dat het niet meer geprakt was met de handjes laten eten. En dat doet hij nu nog voornamelijk. Met een lepel voeren wil hij trouwens echt niet meer, dus tja dan maar ff klooien met dat toetje
Fruit krijgt ze per 2 op het blad. Boterham soms uit het vuistje, soms help ik. Avondeten doe ik. Alles wat binnen handbereik is, krijgt vliegles.
vanaf 6 maanden. toen begonnen mt bijvoeden en behalve soep en yohurt nooit gevoerd. Ja er beland regelmatig eten op de grond . Altijd eigenlijk hahaha. Ze begint nu (13 mnd) met vork en een lepel te eten.
Hier vanaf 9 maanden want toen was het al zelf doen.... eerst met haar handjes en daarna met een lepeltje. Zowel brood als fruit en warm eten.