Pathologische Leugenaar

Discussie in 'De lounge' gestart door Angie85, 18 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maccy

Maccy Bekend lid

26 dec 2008
    513
    0
    0
    Dank jullie beide, voor de positieve reactie. Ik moet er bij mezelf ook echt op letten dat ik daar niet weer in terug ga, het went zo ontzettend snel.

Ik deed het inderdaad niet voor mijn plezier nee, het is een hele akelige aandoening waar weinig begrip voor is. Daarom vind ik dit forum ook zo leuk, iedereen praat gewoon over alles. :)

2. Foxter

Foxter Niet meer actief

@ Maccy, hoe ben je erachter gekomen dat je deze aandoening hebt? Een vriendin van me denkt dat ze het ook heeft (zit ook op zp en daarom wilde ik niet reageren eerst, maar misschien heeft ze er baat bij). Zij liegt in ieder geval ook elke dag een paar keer, en zegt gewoon wat er in haar opkomt.

3. Maccy

Maccy Bekend lid

26 dec 2008
    513
    0
    0
    @ Marijke84: Ik ben er langzaam achter gekomen omdat ik al bijna 15 jaar lang een dagboek bijhoud. Deze lees ik wel eens terug en een jaar of drie geleden ging er ineens een lichtje branden: veel van de dingen die ik schreef waren niet waar.

Het is heel vreemd, ik heb deze leugens jarenlang geloofd, het kwam niet eens in me op dat ik aan het liegen was. Tenzij ik natuurlijk daardoor in de problemen kwam, maar dan lulde ik mezelf daar ook vakkundig uit. Ik ben toen informatie gaan zoeken naar deze aandoening en ik voldoe aan alle criteria. Ik heb dit toen besproken met mijn toenmalige therapeut voor mijn eetstoornis. Deze bevestigde wat ik zelf al dacht: pathologisch leugenaar van de bovenste plank.

Nog steeds schrijf ik elke dag, maar nu schrijf ik de dingen waarover ik heb gelogen apart van de rest. Zo word ik duidelijker geconfronteerd met wat waarheid is en wat niet. Het afgelopen jaar is het stukje 'liegen' aanzienelijk kleiner geworden.

Ik kan je vriendin echt aanraden om een dagboekje bij te houden. Zo word het veel duidelijk hoevaak je liegt en onder welke omstandigheden. En zoek hulp waar mogelijk. Dit is een erkende psychologische aandoening waar je prima therapeutische hulp voor kunt krijgen.

Succes en een knuffel aan je vriendin!

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dankjewel, ze heeft het zelf ook gelezen, ik hoop dat ze er wat mee gaat doen :)

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat klinkt gewoon als een liegende eikel, niet pathologisch. Verhaal van TS wel.

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Nou als je zegt dat je zus dood is omdat je een dag vrij wil.... Vind ik niet meer gewoon liegen. Dan zeg je toch dat je hoofdpijn hebt ofzo..

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Staat hij open voor therapie?

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Maakt het nog niet pathologisch...

9. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Ja die ken ik ... Kleine leugens , grote leugens zijn hele leven was een grote leugen :( En constant overal een antwoord op weten terwijl het gewoon van a tot z gelogen was .. en als hij er dan mee geconfronteerd werd kwam de woede opzetten of de depressies , is
    ook heel vermoeiend om daarmee om te gaan .. hij wilde altijd alles mooier maken dan het was alsof zijn leven niet goed genoeg was ..

10. Writer

Writer Niet meer actief

ja zo een heb ik gekend ,een meid , die alles verzon om aandacht te krijgen , zielige verhalen ,verkrachting ,ziekte ,altijd maar zielig ,zo kreeg ze veel aandacht en dat vond ze leuk ,maar een keer komt het uit ,dan is alles duidelijk voor iedereen ,kon niet mee omgaan geloofde haar niet meer ,ze verzon zo veel dingen .soms kwam ze niet uit met haar leugens omdat ze vo vaak deed :(

Deel Deze Pagina