Naar aanleiding van het Marsepijnen taart topic heb ik een paar vraagjes, Ik zou zelf graag zo'n taart willen proberen te maken. (nu oefenen voor zelf een te maken in december als Bjorn 2 word) 1) Kan de marsepijn ook vervangen worden door iets anders (lust geen marsepijn) 2)Wat doen jullie eronder? (dus de koek) 3) Waar of hoe kun je aan de spulletjes komen dus die marsepijn (of iets anders) via internet of zijn er ook winkeltjes voor, wij hebben hier volgens mij standaard bakkers die dus niets bijzonders hebben. (ik woon in midden limburg) I.V.M het reklame maken svp de adressen waar of hoe ik aan de spulletjes kan komen pb Heel erg bedankt als er iemand antwoorden heeft voor mijn vraagjes. Groetjes Kelly Groetjes Kelly
Nou je kan ook fondant gebruiken. Das anders dan marsepein en toch lekker zoet. De cake is kapsel en wordt van biscuit gemaakt ( daar zit geen vet in zoals in cake, dit soort biscuit gebruikt de bakker ook voor de slagroom en mokka taart, is lekker luchtig ). Ik heb wel een link voor je van een shop waar ze heeeeeel veeeel spulletjes verkopen online.\
Volgens mij kan ik best een link plaatsen hoor, hij is zoiezo al heel vaak voor gekomen en hij is niet van mezelf De Leukste Taarten Maak Je Zelf! - Welkom Op die website van je alle mogelijke informatie, je hebt er een forum voor al je vragen, delen waar recepten/tips staan en een webshop. Het is niet moeilijk je moet het even doorkrijgen en niet te snel opgeven als bijvoorbeeld je kapsels (de koek zo wordt dat genoemd) niet meteen lukken. Oefening baart kunst!! Veel bak plezier en pas op het is verslavend!
@ Vuurmmeisje: Die bescuit kan ik die ook op die site kopen of krijg je die ook gewoon in de winkel?? Die link zou ik super vinden als je me die zou willen pben. @ B en N Ik ga morgen eens heel uitgebreid kijken naar die site en kijken wat ze er allemaal hebben Ik heb er echt zin in , ik frutsel/knutsel graag. Lijkt me inderdaad ook echt heel erg verslavend. Dank jullie voor de reacties, Groetjes Kelly
pas op hoor want ze hebben er echt vééééél Bij mijn eerste bestelling was ik al 100 euro armer *oeps*
heel herkenbaar ik heb eerst een workshop gedaan en daarna zelf aan de slag. Zaterdag ga ik het aan iemand anders uitleggen
Hoi Kelly, Ik zie dat je in limburg woont, volgens mij hebben ze daar toch ook vestigingen van Paardekooper zitten? Jammer genoeg hebben ze die hier niet want bij Paardekooper hebben ze biscuitmix. Daar voeg je alleen een beetje water toe en eieren en dan mix je die 10 min. op hoge snelheid en dan is je biscuit klaar voor de oven. Je kan misschien ook een kapsel bioj de bakker kopen maar ik vind biscuit zelf maken echt heel erg makkelijk. In de shop kun je ook gewoon biscuitmix in 1kilo verpakking of groter kopen en aangezien ik veel kapsels maak heb ik de 5kg verpakking. O ja, ik maak kapsels altijd in veelvoud en vries ze in, hoef je ze alleen maar te ontdooien en kan je meteen beginnen. Maar het kijken op de site en rondneuzen in de shop is al fantastisch.
wat is makkelijker? rolfondant of marzepijn?? (ik ga een nijntje taart maken als de kleine 1 wordt!!)
Is een kwestie van smaak, bij wijze van spreke in dit geval haha! De ene vindt rolfondant veel prettiger en de ander marsepein. Dus gewoon even uitproberen. Ik vind zelf marsepein lekkerder en lekkerder werken.
maar als 'beginner' werkt marsepein toch vaak iets prettiger. Fondant is zachter en dat is soms echt even wennen! op de vragen van ts heb ik geen antwoorden meer die zijn allemaal al gegeven!
Ik vind marsepein echt niet lekker, maar wel heel erg lekker om mee te werken. Fondant vind ik qua smaak wel erg lekker en iets moeilijker om mee te werken aangezien het sneller scheurt op je taart en wat minder steviger en soepelder is dan marsepein. Trouwens ik heb echt meerdere fondants moeten uitproberen voordat ik echt de goeie heb gevonden voor mij. Ik heb pas een emmer pettinice gekocht want die vond ik fijn werken bij Wendy ( heb ik een workshop gevolgd ). Daarvoor werkte ik altijd met regalice maar die vind ik minnder fijn dan pettinice.
Je kan ook botercreme gebruiken in plaats van fondant of marsepein. Dat smeer je uit over de taart. Het is door de grote hoeveelheid poedersuiker die je erbij doet lekker zoet, dus ook dat is geen probleem. Recept zou ik op moeten zoeken in het taartenboek. Qua frutsels bovenop: je kan met marshmallows bloemen maken. JE knipt ze in schijfjes (rond) en doopt ze in de poedersuiker zodat ze niet meer plakken. Zo maak je bloemblaadjes. Verder maken wij gebruik van drop- of fruitveters, smarties, hagelslag/vlokken en andere snoepjes.
nee ik wil echt de taart helemaal bedekken met 1 kleur en dan een nijntje erop en een 1. Ik heb dus roze nodig (voor de hele taart) rood en wit voor Nijntje en de 1. Ik begrijp dat marsepein niet echt wit is (te krijgen)?? Dus dat lukt al niet voor Nijntje. MIj lijkt marsepein lekkerder ik houd niet zo van heel zoet. Maar goed, dan weet ik dus niet of ik de nijntje mooi (wit) krijg. iemand daar tips voor??
leuk al die reacties....ik ging dus even spieken op die site...uurtje later ben ik nog steeds even aan het spieken Maar ik heb geen id waar ik moet beginnen zoveel namen voor dingen die me niets zeggen. Maar als ik het goed heb moet ik dus als volgt te werk gaan: * Eerst met buscuit een basis maken (dan komt al meteen mijn volgende vraag voor het lijstje) - Moet ik die basis horizontaal doorsnijden en daar botercreme tussen doen. (anders lijkt me de taart toch erg saai smeken) - En heb je die botercreme ook in verschillende smaken? * Dan alles op elkaar stapelen met de botercreme ertussen. * En dan bekleden met marsepijn of fondant en leuk versieren. (moet ik tussen de buscuit en de bekleding ook nog iets doen? zodat het blijft plakken? En dus moet ik om te beginnen kopen: mix voor buscuit mix voor botercreme Rolfondant (ik neem aan dat ik die dan in een blok krijg wat ikzelf nog moet uitrollen/platmaken)
Als je het kapsel= biscuit gebakken hebt dan kan je deze inderdaad doorzagen ( ik doe meestal 2 keer). Hier kun je dan echt van alles tussen doen, jam, botercreme met smaakjes ( bijv saroma doorheen doen), slagroom, vers fruit, chocolade enz. Op het genoemde taarten forum staan allemaal recepten en ook voor vullingen. Echt aanrader vind ik persoonlijk aardbeienjam met dikke laag bastogne creme en nog een laag jam met verse aardbeien. De taart heb ik toen met ganache ( chocolade mengsel) overgoten. Als je dus je taart gevuld hebt smeer je hem af met botercreme en hieroverheen doe je dan je fondant of marsepijn. Om te beginnen heb je dus inderdaad fondant nodig. De verdere dingen kan je zelf maken maar bij bijv. welkoop hebben ze ook mixen van soezie voor het kapsel en banketbakkersroom ( ook lekker tussen een taart). Rolfondant moet je inderdaad nog zelf uitrollen. Je kan gewoon wit kopen en kleuren met kleurstoffen of al voorgekleurd fondant kopen.
@Kelly: 1. biscuit bakken 2. horizontaal doorsnijden (ik doe meestal 2-3 lagen) 3. vullen met wat je maar wilt. Kan bijv. 1 laag botercreme, 1 laag aardbeienjam, of een chocolademousse o.i.d. 4. de taart aan de buitenkant afsmeren met botercreme (1:1 is bijv. 250 gr. poedersuiker en 250 gr. boter 10 minuutjes mixen) 5. bekleden met marsepein of fondant 6. versieren voor 1 taart bekleden hangt vanaf hoeveel fondant/marsepein je nodig hebt. voor een ronde met een diameter van 25 heb je ongeveer 650 gr. fondant/marsepein nodig, voor een taartje van 20 dia. ongeveer 400 @taliaa: tegenwoordig kan je marsepein ook voorgekleurd wit kopen. Het is iets groffer van structuur dan "normale marsepein" (omdat er enorm veel witte kleurstof inzit) maar ik vind het minimaal. Als je niet van fondant houdt kan je ook marsepein mengen met witte fondant (1:1), dan krijg je het wit van de fondant maar de smaak van marspein. En zoet: fondant en marsepein is allebei erg zoet, smaken verschillen wat zoeter is (ik vind persoonlijk marsepein zoeter maar ook lekkerder )
De Leukste Taarten Maak Je Zelf! - Welkom Daar kun je met de zoekfunctie alles vinden wat je wilt weten. succes