Hallo dames, Weten jullie dit? Ik kom er niet echt goed uit. Tussen 2004 en 2006 heb ik een basisbeurs met reisproduct ontvangen (studiefinanciering). Ik heb de opleiding niet afgemaakt wegens omstandigheden. Heb wel gelijk de basisbeurs opgezegd en ook de OV studentenkaart ingeleverd. Dus die schuld heb ik niet Ik heb geen aanvullende beurs ontvangen, woonde nog thuis en mijn ouders konden mijn studie betalen. Het is nu inmiddels 10 jaar nadat de basisbeurs is gestart (startte in augustus/september 2004). Ik heb nog steeds niks gehoord over terug betalen. Kan dat kloppen? Hoef ik niks terug te betalen, omdat ik alleen maar een basisbeurs had? Of krijg ik de brief dat ik moet terug betalen volgend jaar pas? Het is toch zo dat je begint met terug betalen 10 jaar na de start van je opleiding? Ik heb in al die jaren nooit wat gehoord over terug betalen, geen brief of iets ontvangen. Ik word er in ieder geval op Internet niet heel veel wijzer van. Dus wie kan mij helpen? Groetjes
Ik ben gestart met afbetalen een jaar na afronden van mijn studie.. Je kunt met je digid inloggen bij duo en je schuld zien volgens mij!
Heb je ondertussen in die 10 jaar een andere opleiding op hetzelfde niveau afgerond? Als dat niet zo is zou ik inloggen op de duo met je digid, daar vind je je schuld. Als je een schuld heb staan zou ik telefonisch contact opnemen met ze want dan moet je helaas gaan betalen
Dank jullie wel. Ik zal eens kijken of ik een studieschuld heb. Eerst die extra sms code aanvragen. Nee, geen andere opleiding op dat niveau afgerond, wel niveau lager. Had inderdaad al begrepen dat het de bedoeling is dat je op hetzelfde niveau een opleiding afrond. Ben benieuwd wat en hoeveel ik moet terug betalen. Via google te weten gekomen dat als je een prestatiebeurs hebt gehad, dat je moet terug betalen. Ik heb alleen basisbeurs gehad. Ach ja, moet ik terug betalen, dan zij dat zo...
De basisbeurs IS een prestatiebeurs. Het enige wat ik me meen te herinneren is dat, als je de benodigde aantal punten (EC's) hebt gehaald in het eerste jaar, dat dat gedeelte van je basisbeurs kwijtgescholden kan zijn. Maar ik weet niet of dat in 2004 ook zo was, de regels veranderen namelijk constant.
Even inloggen bij DUO met je digiD, dan kun je je gegevens inzien. Simpelste en meest betrouwbare manier om te achterhalen of je iets terug moet betalen of niet Als je wel moet terug betalen, is er de mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen: er zijn bepaalde omstandigheden/redenen waarmee je daarvoor in aanmerking komt. Ook dat is allemaal terug te vinden en als je daar geen wijs uit wordt, zou je even met ze moeten bellen
Als je je studie gewoon op tijd hebt afgerond hoef je je basisbeurs niet terug te betalen hoor . Ik heb ook in die periode gestudeerd en kreeg na mijn.afstuderen ook een.brief van de ib groep dat alle schulden waren kwijtgescholden. Heb jij dat nooit gehad?
Deed je MBO? Dan was de basisbeurs nog een gift volgens mij! Ik ben in 2003 op MBO begonnen en heb 2 opleidingen gedaan: 3 en 2 jaar beiden afgerond. Daarna nog 2 jarige HBO en dat was wel prestatiebeurs. Mijn vriendin die in 2007 voor het eerst stufie kreeg, had wel op MB prestatiebeurs. Bij beide MBO opleidingen had ik zeker weten geen prestatiebeurs
Ik kreeg meteen een melding hoor van het id om te gaan af betalen na mn studie. Daar waren ze vrij vlot mee Dus ik denk dat je niets hoeft terug te betalen.. Maar isd even goed om op je digid te kijken.
Geen verstand van toen ik door wilde leren was het een gift. Wel toen een maand ov moeten betalen. Maar dit was in 1993😉
Ook bij HBO en WO was de prestatiebeurs (de basisbeurs dan) destijds een gift, zolang je binnen 5 jaar afstudeerde. Zie mijn eerdere post.
Ja maar TS heeft dus nooit op datzelfde niveau een diploma behaald. Een basisbeurs wordt alleen omgezet als er een prestatie (diploma) tegenover staat; een prestatiebeurs dus! (Behalve als TS in plaats van WO, HBO is gaan doen volgens mij. Maar in plaats van een HBO diploma een MBO diploma behalen geldt volgens mij niet.) Alleen werd het eerste jaar bij mij automatisch omgezet in een gift, omdat ik de nodige punten behaald had. (Dat kwam omdat toen net de propedeuse afgeschaft was.) Maar goed, als je het zeker wilt weten moet je inderdaad even DUO bellen.
Ik zou even inloggen of bellen, ik weet dat je bij een MBO niveau 1 en 2 niets terug hoefde te betalen of je nu slaagt of niet, bij niveau 3 en 4 moest je inderdaad terug betalen als je niet binnen 10 jaar je diploma haalt.
Ligt eraan. Niveau 2 is een gift niveau3-4 is een prestatie die als je slaagt omgezet wordt in een gift
Ja klopt, maar bij MBO was het ook een gift als je het niet afmaakte. Dat is tegenwoordig gelukkig niet meer zo. Ik had meiden in de klas die expres zo lang mogelijk over deden en uiteindelijk geen diploma haalden wanu omdat ze alleenstaande (tiener)moeder waren, kregen ze bergen stufie!
Dat wist ik niet! Ik heb trouwens de OP niet goed gelezen zie nu pas dat de opleiding niet is afgemaakt. Tsja, als je nooit iets gehoord hebt, zou ik me geen grote zorgen maken, maar even bellen en je weet het zeker.
Je moet gewoon het ontvangen geld + standaardbedrag voor het OV(per verbruikte maand) gewoon terug gaan betalen. Je had 10 jaar de tijd om een gelijkwaardig diploma te halen. Je hebt een mbo-opleiding afgerond maar dat wordt als het goed is niet gerekend als gelijkwaardig diploma. De mbo-studiefinanciering komt uit een "ander potje" vandaar dat je het niet tegen elkaar weg kan strepen. Je mbo-studiefinanciering wordt wel omgezet in een gift omdat je een diploma hebt gehaald. Als je gewoon even op de site van DUO had gekeken: Je beurs is een voorlopige lening. Die voorlopige lening wordt pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt, gerekend vanaf je 1e maand studiefinanciering. Dit noemen we ook wel 'prestatiebeurs'. Hoeveel beurs wordt omgezet in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma. Haal je geen diploma, dan moet je alles terugbetalen: je basisbeurs, je aanvullende beurs en je studentenreisproduct. Alleen je aanvullende beurs over de eerste 5 maanden mag je altijd houden.
Ik log voor de eerste keer in maar zie geen diploma's of afgeronde studie staan terwijl ik die wel heb.. Of vervalt dat na zoveel jaar? Studie in 2006 afgerond en had gewoon studiefinanciering..