ervaring kat en kleine kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door demy25, 19 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demy25

demy25 Actief lid

25 okt 2010
    101
    2
    18
    NULL
    NULL
    hoi allemaal,

wij zijn sinds kort van plan om een kat in huis te nemen.
    nu heb ik vroeger wel katten gehad, dus ben het wel gewend, maar vroeg me af hoe het gaat in combinatie met kleine kinderen.
    hoe doen jullie dat, mag de kat ook in de slaapkamers komen sinds er kinderen zijn? en als er een baby is of komt, hoe zorg je er voor dat de kat bijv. niet bij de baby in de box gaat liggen?
    hoe gaan jullie kinderen met de kat om?
    ben erg benieuwd naar jullie ervaringen

groetjes demy

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Onze kat mag niet op de slaapkamers komen.
    Ze komt eigenlijk nooit boven, we hebben het traphekje altijd dicht.
    De kat komt ook nooit in de box, daar hadden we voordat Valerie was geboren ballonnen in gedaan.
    Verder blijft de kat een beetje uit de buurt van Valerie, de laatste tijd is ze helaas niet zo aardig voor de kat.

3. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Finn en mijn kat zijn echt 2 handen op 1 buik. De kat zoekt Finn continu op en andersom ook. Zijn echt dikke vriendjes. Zo leuk om te zien, maarja, het blijft wel een dier, en dieren zijn eenmaal niet te vertrouwen. Dus ik hou het wel in de gaten.

De katten mochten niet inde box, we hadden een plank gemaakt zodat die er op kon zodra Finn er niet in lag. Als hij er wel in lag, was het goed opletten.

Maar hier nooit problemen gehad.

4. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Hier 16 (vaste) katten, soms wat meer en 2 kleine kinderen (straks 3)
    Ze gaan geen van allen naar buiten en mogen niet in de slaapkamers komen, maar dat mochten ze ook niet voordat de kinderen er waren, ik ben namelijk allergisch en kan niet slapen als er haren op mn bed zitten.

5. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    hier twee katten ( al 12 jaar) gaat prima met de kleine! je kunt ze veel aan en af leren door de plantenspuit en onze katten komen wel buiten. Ik heb het idee dat ze daar, vooral zomers, de rust wat opzoeken. Verder heb ik ze 's nachts in de woonkamer aangezien ze anders voor de slaapkamers gaan zitten miauwen...zoonlief van 3,5 kan ze aaien, als hij echter te wild doet, vluchten ze naar zolder!

6. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

hier hebben we 3 katten (Hadden er 4, maar 1tje is overleden toen ze pas 3 jaar was).

Hier gaat het echt heel goed met 2 kleine kindjes en 3 katten.
    De kleinste is zo gigantisch gek op de jongste kat, echt heel erg lief!
    We hebben ook wel makkelijke katten hoor, ze bijten of krabben nooit naar ze.
    Ze mogen niet naar boven, voordat de 1e er was, mocht het wel, maar toen ik zwanger was hebben we ze het al afgeleerd en gaat prima.

7. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Wij hebben 2 katten. Ze mogen op alle slaapkamers behalve van ons zoontje. Als ik daar ben dan staan ze daar ook gelijk zo nieuwschierig als ze zijn. Als mijn zoontje 's morgens wakker wordt gaan beide katten ook gelijk voor zijn deur zitten. De deur is dus altijd dicht als hij slaapt.
    Verder mogen ze niet in de box. We hebben gelijk toen we de box op hebben gezet toen ik nog zwanger was de hele box vol gelegd met ballonnen, en dat heeft tot op heden een prima effect gehad..... Inmiddels is één van onze katten er toch achter dat de box heeeeeeeeeel fijn ligt, vooral als wij niet thuis zijn ;). Ik kan het zien aan het boxkleed wat dan rommelig in de box ligt.
    De andere kat gaat ook wel eens, als ik het speelkleed op de grond heb liggen, daarop liggen.
    Verder zijn ze erg nieuwschierig naar ons zoontje. Erg leuk.
    Het was wel wennen voor ze, zo'n kleine erbij die veel 'geluid' maakt. Je merkt dat ze soms echt even hun rust opzoeken en dan gaan ze lekker boven liggen.
    Verder is mijn zoontje nu nog veel te klein om echt met de katertjes te spelen dus daar geen ervaring mee.... Komt nog :-D

8. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    bij ons ging het prima.. De kat en dochterlief zijn echt maatjes!
    Maar het is ook wel een erg gopedig beestje (gaat rustig zitten kijken als een buurkat zijn eten jat)

Soms liggen ze heerlijk samen even op de bank..
    Moet ik zo vreselijk om lachen!

Wij hebben indertijd speciaal gezocht naar een ras wat heel aanhankelijk is, zodat de krab en uithaal risico's zo klein mogelijk zijn. En dan is het nog altijd goed je ogen openhouden.
    Zowel om de dochter als ook de kat te beschermen;)

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Wij hadden al katten voor de kinderen.
    Zij vinden babies helemaal niet leuk! Maar nu ze groter (en voorspelbaarder) worden komen ze wel wat vaker in de buurt en mogen de meiden ze zelfs aaien (oudste is 4).

Wij willen ze liever niet boven, maar de meiden laten wel eens sociaal de deur voor de katten open staan grrrr..
    Traphekje klimmen ze onderdoor, of ze gaan er overheen (het zijn katten...)
    De box, wij hebben een speciaal deksel gemaakt (hmmm, als iemand geinteresseerd is... wij hebben hem nog!!!) want balonnen daar gingen ze gewoon tussen liggen, heel voorzichtig.... alufolie boeide ze ook niet, plantenspuit ook niet....

En de kinderkamer deuren moeten hier altijd dicht, ik wil ze niet op die kamers hebben!

10. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Wij hebben 4 katten en we hebben toen ik zwanger was van Louise besloten dat ze niet meer op de slaapkamers mochten komen, na een paar nachten miauwen was dat over gelukkig. We hebben in de box ook ballonnen en/of aluminiumfolie gelegd en nu is dat niet eens meer nodig. De katten vinden het prima, als Louise te druk is oid gaan ze gewoon een ander plekje opzoeken (op zolder) want daar komt Louise eigenlijk niet. Ze heeft in het verleden van 1 van de katten een flinke haal gehaald, maar toen heeft ze het ook meteen afgeleerd dat ze de poesjes niet moet plagen.

11. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    En hoe gaan jullie dan om met het eventuele krabgevaar bij kinderen?

Wij hebben zelf ook katten en m'n man maakt zich er heel erg zorgen over. Ik ben er zelf wat makkelijker in denk ik maar misschien ook wel té makkelijk. Eigenlijk denk ik dat je het niet kan voorkomen haast dat ze een keer een haal krijgen van een kat. Kinderen worden groter en er komt een moment dat je je even omdraait en je kind de kat aan de haren trekt ofzo... nu heb ik geen agressieve katten (dat denk ik tenminste) maar ik kan me zo ook voorstellen dat niet elke kat dat over zich heen laat gaan?
    Twee van mijn katten zouden denk ik hard weglopen maar de derde zie ik er nog wel voor aan dat ie van zich af mept.

Linke soep bij de ogen natuurlijk (vandaar dus ook dat ik het er nooit op aan zou laten komen) maar verder is het dan natuurlijk wel in één keer duidelijk dat je de katten niet moet plagen.
    Of ben ik nu ontaard? :)

12. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Hier 2 katten, een kater en een poes. Gaat goed, ze zijn broer en zus en nog jong (worden in april 2). Ze zijn nu nog erg jong en wat wild, maar dat vindt Zoë alleen maar geweldig. Ze komen ook niet echt bij haar in de buurt, vinden het maar eng als ze beweegt lijkt het haha. Slaapkamers glippen ze weleens in, maar vaak heb ik de deur dicht als ze boven zijn. Als Zoë in haar kamertje slaapt mogen ze er zeker niet in. Box hebben ze 1 keer in gelegen 's nachts, daarna niet meer, ze waren wel nieuwsgierig, maar meer naar de speeltjes die erin lagen.

13. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Haha nou Noonoo, zie mijn post van een paar minuten geleden ;) Dan ben ik ook een ontaarde moeder.

Natuurlijk probeer je het te voorkomen en te leren dat ze lief moeten zijn voor de poesjes maar je kunt er niet 24/7 bovenop zitten.

14. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ghe, ja ik postte 'm net een minuut na jou ;)

Ik ben met kinderen van anderen nu wel heel voorzichtig. Laatst wou iemand met d'r zoontje van 1,5 even de kat aaien. Toen heb ik wel heel eerlijk gezegd dat ik echt niet weet hoe ie reageert en dat ik het niet zou durven...
    Toch liever met m'n eigen kind dan met dat van 'n ander :)

Denk ook inderdaad dat het haast onvermijdelijk is om zulke situaties te voorkomen, ondanks dat je ze inderdaad leert lief te zijn. Kinderen blijven kinderen en dieren blijven dieren. Actie reactie en het feest is compleet.

15. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

19 apr 2008
    3.996
    1.582
    113
    Onze kat is net verhuist naar een ander huisje. Het ging dus niet samen met mijn zoon. Ze haalde constant naar hem uit. Nu had hij weer een kras in zijn gezicht net onder zijn oog. Ik vond het gevaarlijk worden. Hij heeft haar nog nooit pijn gedaan. Maar ja een kind maakt onverwachtse bewegingen en uit het niets wil hij haar aaien. Dus haalde ze steeds uit, uit angst. Ik heb haar weggedaan voordat er wel ernstig letsel ontstaat. 'Tis niet anders.

16. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Hier hebben de kinderen regelmatig een haal gehad. Kan gebeuren, dan moeten ze maar luisteren als wij zeggen dat ze de katten met rust moeten laten. De oudste heeft nu door bij welke kat hij wat kan doen, Bowie = Lief, Sunny is AUW!

17. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Haha Fiene, dat is hier dus ook! Wij hebben 2 zusjes (allebei zwart/wit) en sinds die haal weet Louise ze feilloos uit elkaar te houden!

18. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Ik vind het echt knap, met 16 katten waarvan er een aantal heel erg op elkaar lijken (2 birmanen met zo goed als dezelfde tekening, 3 htk cypertjes die ik amper uit elkaar kan halen en 4 zwart witjes) Hij weet echt precies welke hij met rust moet laten, en met wie hij wel kan spelen/slepen

19. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ja knap ik dat he... ik heb er dan (maar) 4 maar Louise hoort ook aan het mauwtje welke kat het is. Dat hebben ze zo snel door!

20. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Haha, hier is het zo als een van de birmanen jankt en zn broer ligt op bed dat hij begint te roepen dat zn broertje wakker is en heel verdrietig is. Schijnbaar lijken het gejank van kat en broer nogal op elkaar.

Ik vind het heerlijk dat onze kinderen met katten (en een hond, maar die moet NIETS van kinderen weten, die ligt de hele dag boven en komt naar beneden als de kinderen op bed liggen, en tussendoor natuurlijk om te plassen) opgroeien, ze leren er echt heel veel van.

Deel Deze Pagina