pauze bij continuerooster of 5 gelijke dagen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zana28, 19 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    @julia80 Als je een programma opzet wat onder iets educatiefs valt als het jeugdjournaal of dat met Raaf die rekent of woordjes leert, dan mag je dat onder onderwijstijd laten vallen ofzo heb ik me laten vertellen. Weet niet of het klopt. Voorlezen net zo.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier geen continurooster, maar overblijf in de klas (van 12 tot 12.55); ze hebben 15 minuten om te eten, en dat gaat voor mijn dochters goed (maar sommige kinderen hebben meer tijd nodig, en bij de kleuters houden ze daar ook wel een beetje rekening mee, dus die mogen dan nog even blijven zitten). Daarna buitenspelen of in de gymzaal spelen. Geen verplicht voorlezen, of werkjes doen ofzo, het is écht speeltijd voor de kinderen. Bij regen kunnen ze volgens mij kiezen voor gymzaal of filmpje (school-tv). Dat ervaren mijn kinderen niet als ‘school’. Docenten hebben zo niet altijd échte pauze, maar ze wisselen elkaar af met pleindienst bv en met eten gaan klassen ook bij elkaar zitten, zo heeft iedere leerkracht wel even tijd voor een kop koffie en een boterham bv. Maar daarin herken ik het artikel van de nrc wel.

3. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    #23 Zana28, 21 jan 2019
    Laatst bewerkt: 21 jan 2019
    Normaal zijn alle kinderen dan rustiger, net als met voorlezen...dat is dan "makkelijker" voor de volwassene die moet opletten op dat moment. En als het samen met een leraar is, kunnen ze dat als lestijd rekenen, dat hangt dan weer samen met de verplichte pauzes.
    Het is best wel soms lastig om een grote groep kinderen "rustig" te houden tijdens het eten. Er zitten er altijd kindjes tussen die duwen en trekken, de bottleflip met de drinkpakjes of flessen maken, de deksel van de brooddoos met veel lawaai uit elkaar halen, even met de buurman ruzie maken, opstaan en rondlopen...en als een begint, vindt de ander het natuurlijk ook leuk....Vaak hebben ze toch meer respect voor de juf of meester. En ik kan mij ook voorstellen dat het best lastig is als je al de hele ochtend op school bent geweest, je ook in je pauze nog rustig moet wezen, ze moeten toch hun energie kwijt.
    Ik vraag mij af hoe het in andere landen geregeld is, daar eten ze soms zelfs warm op school. Wie let daar op de kinderen tijdens de pauze?

Athina vindt dit leuk.
  4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Om die reden is het hier afgeschaft.. verschillende ouders, verschillende regels (of interpretatie van) , ouders die het vergaten, en officieel moest een avg overlegd worden tegenwoordig (wat per ouder ook 45 euro zou kosten) . De school inspectie wees de school erop, dat het niet de juiste manier was (ook omdat docenten dus alsnog geen officiele pauze hadden als de ouders niet op kwamen dagen) . Maar ze waren al langer aan het kijken hoe het beter kon... maar uiteindelijk dus overgestapt naar 5 gelijke dagen. Ik vond het oude rooster fijner- maar begrijp dat het niet anders kon bij ons (tenzij er dus per ouder flink betaald werd voor een opgeleide kracht) .

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Bij ons vallen leraren niet in bij ouders die niet op komen dagen, dan is er gewoon minder toezicht. Helaas komt het vaak voor dat ouders niet op komen dagen en van de ouders die wel komen, daarvan zie ik de helft op zijn mobieltje kijken met de overblijf, bij een bekende staan gaan kletsen of met de eigen kinderen spelen. Het plein is groot en onoverzichtelijk met schuurtjes, hekjes, bomen, planten, hoekjes, noem maar op. En de school is behoorlijk groot. Als kinderen al wat doen, weten ouders vaak niet eens wie het kind was of in welke groep het zit. De pleinregels veranderen ook om de haverklap, echt slecht geregeld.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Bedoel je een vog met agv? Dat heeft hier niemand hoeven geven die op het plein staat. Eigenlijk wel krom ja.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    euh VOG ja... dat bedoel ik.. weet even niet hoe ik aan avg kom (of wacht, dat heeft weer met die privacy wet te maken, natuurlijk ook een ding tegenwoordig) ... Hier was het zo dat er soms géén ouders waren.. en 1 was wel het minimale, vandaar dat dan de docenten in toerbeurt naar buiten kwamen. En vanaf het moment dat de inspectie geweest was en ze daarmee gesproken hadden, hebben de docenten het tijdelijk volledig overgenomen. Overigens (kinder)ehbo zou eigenlijk ook wel een vereiste moeten zijn... maarja...

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Nou, daar voldoet gewoon zo’n beetje niemand aan die daar bij mijn kinderen op het schoolplein staat. Was al totaal niet tevreden over hoe het ging, maar blijkbaar klopt er wettelijk gezien ook niets van.

9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Hier hebben ze 15 minuten pauze. Mijn dochter eet in die tijd bijv 2 boterhammen, 4 a 5 cherrytomaatjes, een stuk ontbijtkoek en rozijntjes. Inhoud broodtrommel wisselt nog wel hoor, dit is een voorbeeld. Het gebeurt maar heel zelden dat het niet opgaat. Ze zetten in de klas een muziekje op en niemand mag praten zegt mijn dochter (en ik ga er maar even vanuit dat dat klopt)

10. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Wij hebben sinds vorig jaar een vijf gelijke dagen model op school sinds vorig jaar. Hiervook 15 minuten eten en 15 minuten buiten spelen. Ik hoor de kinderen er niet over klagen, ze hebben hun eten eigenlijk ook altijd op. Volgens mij zijn ze bij de kleuters wel wat soepeler met langer blijven zitten als ze hun eten niet binnen 15 minuten op hebben. Die spelen natuurlijk toch al meer buiten.

Overigens hebben we hier ook twee jaar uren gespaard voordat we over gingen. Groep 3 en 4 waren toen op vrijdagmiddag niet meer vrij en de hele school had minder studiedagen. Ik zou niet meer terug willen naar het oude model. Dit is duidelijk voor de kinderen: alle dagen zijn hetzelfde en iedereen blijft over. Op woensdag moeten ze wel langer naar school, maar op de andere dagen zijn ze veel eerder uit. En niet meer dat op en neer geren tussen de middag op de dagen dat ze niet overbleven. Ik weet dat de leerkrachten best even moesten wennen, maar nu ook niet meer terug zouden willen (althans degenen die ik er over heb gesproken). Het is voor hen natuurlijk ook best pittig, ze hebben pas om 14.00 uur echt pauze. Maar daarna hebben ze een langere middag voor al het werk dat er na schooltijd nog moet gebeuren.

11. Neilia

Neilia Niet meer actief

De school waar ze heen gaan heeft ook 30min als pauze.
    C is een enorme trage eter thuis maar op het kdv werkt ze in 10 minuten 2 boterhammen naar binnen.
    Thuis doet ze er over 1 gerust een uur.
    Zij zou dus sowieso nog een 15 minuten hebben om te spelen.
    Prima lijkt mij.

12. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Zo gaat het bij ons ook en zo sta ik er ook in. Behalve dat ze om 14 uur hier uit zijn (5 gelijke dagen)

Adje vindt dit leuk.
  13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Gelukkig werk ik op een school die geen continurooster heeft.
    Mijn kinderen gaan wel naar een school met continurooster; ik ben geen voorstander.
    Ik vond het heerlijk om mijn kinderen even thuis te hebben, samen eten, kletsen, opladen en dan weer naar school.

Deel Deze Pagina