welke verzekering

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Caruli, May 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    hoi meiden
    heb even een vraagje
    bij welke ziekenfonds zitten jullie?

ik heb een probleem met mijn ziekenfonds cz
    ze tellen mijn afgebroken poging als een hele poging
    volgens mijn arts klopt dat niet, hij zegt dat het pas vanaf de punctie telt.
    hij zegt het nog nooit meegemaakt te hebben dat een onvolledige poging geteld word. tenminste als er geen punctie is geweest dan he.

nu was mijn vraag bij welke verzekering zittten jullie en hoe zit dat bij jullie
    misschien dat er meiden zijn die het ook meegemaakt hebben en bij cz verzekerd zijn en hoe ze toen berekend hebben.

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Het gaat er toch om wat het zh declareert?
    Zo is het mij toen gezegd.
    Als het zh dus niet declareert, kan de verz. hem ook niet tellen.
    Anders een brief laten schrijven of ondertekenen door je arts hoor!
    Heeft Elvira ook al eens laten doen.
    Op de site van bijna elke verz. kan je terugvinden hoe het werkt....maar meestal komt het toch op telefoneren / mailen aan.
    Succes met het leed dat verzekering heet!

Elmo

3. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ja ik word al de hele morgen van de een naar de ander gestuurd
    eerst zh toen cz toen weer zh toen weer cz

nu moet ik van cz een brief laten maken door het zh met de vraag of ze het als 1 poging rekenen of niet...
    terwijl cz eerst zei als de tbc open blijft staan en ze gaan in aug in dezelfde tbc verder dan word het gewoon samen als 1 poging gerekend
    en nu ineens moeten ze de vraag van het zh krijgen en mag ik hem zelf niet stellen?
    echt vaag hoor
    maar goed dinsdagmorgen zijn ze er weer op de ivf poli en dan kan ik ze vragen om een brief :rolleyes:

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Zo gaat het toch vaker hoor.
    Het ligt vaak aan het zh. Declareren zij wel of niet.
    Succes in elk geval!

5. Baby81

Baby81 Actief lid

Mar 7, 2008
    249
    0
    0
    Ik haat de CZ.
    Sorry dat ik het zeg.
    Het is gewoon belachelijk dat ze een onvolledige poging als een poging tellen.
    Laat je zk een goede brief opstellen en die naar ze opsturen. We betalen genoeg premie!

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dat heeft niet zoveel met CZ te maken denk ik hoor. Als het zh geld wil zien....kost het jou een poging. Zo werkt dat gewoon (tuurlijk is dat niet eerlijk).
    Je moet dus altijd zorgen dat je zh niet declareert!

7. Baby81

Baby81 Actief lid

Mar 7, 2008
    249
    0
    0
    Nee, maar CZ is dus wel een van de weinige die dit wel als een poging ziet daarom.
    Maar hoe krijg je het zk voor elkaar dat ze niet moeten declareren?

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Je zh dus een brief laten schrijven / ondertekenen.

9. Elvira

Elvira VIP lid

Oct 6, 2005
    7,494
    0
    36
    Hey meis,

Nou ik heb mijn allereerste ivf poging niet afgemaakt. Voor de punctie werd deze afgebroken. Dit was dus wel een volledige poging en deze was ik kwijt.

Toen de 2de poging, ben ik zwanger geweest en op basis van hcg ben ik 13 wk en 5 dgn zwanger geweest. Ik heb het erop gegooid dat er in de voorwaarden staat dat ik langer dan 12 wk zwanger ben geweest, aantoonbaar door de hcg waarden. Hierdoor kreeg ik weer 3 nieuwe pogingen.

Ik heb dit toen wel zwart op wit laten zetten.

Ik ben overigens verzekerd bij Zilveren Kruis.

Jij bent toch ook langer dan 12 wk zwanger geweest van Tycho. Dan heb jij toch ook weer recht op 3 nieuwe pogingen, of zit dat anders? Misschien wel waard om er even in te duiken.

Groetjes,
    Elvira

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik heb even op de site van Freya gekeken maar kan daarvandaan niet kopieeren.

Ga naar: Informatie -> Vergoedingen -> Brochure

Hier staat letterlijk:
    De basisbehandeling hoeft niet meer dan 3 IVF-behandelingen per doorgaande zwangerschap te vergoeden. Daarbij telt ook een afgebroken behandeling als behandeling.

Dit zou, volgens dit schrijven, dus niet met je verz. te maken hebben maar met de wetgeving.

Na Tygo* heeft Caruli wel drie nieuwe maar de poging die onlangs is afgebroken zou ze dus kwijt zijn?

Dit geldt dan ook voor Baby81.

Het is wel gebaseerd op de regels van 2006....dus misschien is er verandering in gekomen.

In ons ziekenhuis gaven ze aan dat het ligt aan wat er gedeclareert wordt. Zij hebben de cryo's nooit gedeclareert, deze kreeg je zeg maar cadeau.
    Tegenwoordig zitten deze er "gewoon" bij in.

Elmo

11. Baby81

Baby81 Actief lid

Mar 7, 2008
    249
    0
    0
    Wat geldt er ook voor mij Elmo?
    Ik ben (nog) niet begonnen met IVF.

12. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

May 6, 2006
    2,258
    2
    38
    West Nederland
    Hai,

Bij Menzis (waar ik verzekerd ben), vond ik dit op de site:

Uit de Basisverzekering heeft u recht op:
    U heeft recht op de eerste, tweede en derde poging IVF per te realiseren zwangerschap. Een ICSI-behandeling (intracytoplasmatische sperma injectie) en een eiceldonatiebehandeling worden gelijkgesteld met IVF

Extra informatie
    Een IVF-poging bestaat uit de volgende 4 fasen:
    1. u krijgt hormonen die de rijping van eicellen in uw lichaam bevorderen,
    2. daarna worden eicellen afgenomen,
    3. deze worden bevrucht en in het laboratorium worden embryo's gekweekt,
    4. tenslotte worden één of meer keren één of twee embryo's in de baarmoederholte geïmplanteerd.
    Wanneer minimaal fase 4 is uitgevoerd is er sprake van een volledige poging.

Deze vergoeding geldt vanaf 1 januari 2008. Kijk voor alle voorwaarden in de verzekeringsvoorwaarden.

Het lijkt erop dat bij Menzis de poging pas telt NA de terugplaatsing. Of lees ik dit nou verkeerd...?

13. ja je kan dit verkeerd lezen. er staat namelijk:
    Wanneer minimaal fase 4 is uitgevoerd is er sprake van een volledige poging

hoe zit het met een gedeelte van een poging (alleen fase 1 bijv.) tellen ze die dan niet mee? dat staat er niet.

ik zit bij de OHRA. snap er niks van. ik dacht ook dat ik 1 poging minder had omdat ik moest stoppen halverwege. Elvira had het voor mij opgezocht en dat bevestigd. ik heb ze zelf gemaild (ondertussen al bijna 3 weken geleden) en nog steeds geen reactie ontvangen. het ziekenhuis zeg dat het niet telt. dus tja.. :rolleyes:

Elmo je zegt dat het ziekenhuis de waarheid spreekt omdat zij het declareren? ik snap dat niet helemaal. ze schrijven toch alleen de medicijnen voor? als je verzekering de apotheek niet betaald (bij mij gaat het me declareringsformulieren) zit jij (ik ;) ) met de gebakken peren omdat ik dan een paar duizend sjorsen mag neertellen.

14. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    he allemaal, wat een gedoe toch met die verzekeringen, is er een mogelijkheid gemaakte kosten voor een keer zelf te betalen? zo houd je je hele poging nog tegoed, heb gelezen op website van freya dat dit wel eens word gedaan om het maximale uit een behandeling te halen.
    niet dat ik het er natuurlijk mee eens ben wat ze doen ,maar stel dat je meer pogingen nodig hebt dan het z-h vergoed dan ben je goedkoper uit de nu gemaakte kosten zelf te betalen dan later nog eens een complete behandeling te moeten betalen.

nou in ieder geval sterkte

veel liefs jose

15. Hope

Hope Fanatiek lid

Mar 1, 2006
    3,100
    0
    0
    Hoi Caruli en de rest,

Ik heb al eens eerder verteld over mijn drama met CZ.
    Ik zal proberen kort te vertellen wat ik gedaan heb en wat het resultaat is.
    -CZ gebeld, gevraagd hoe ze de poging tellen. Deze tellen ze idd mee mits het ZH het ook als zodanig declareerd.
    -ZH gebeld, Zij zeggen dat CZ de boosdoener is in het verhaal en dat het eraan ligt hoe CZ het rekent.
    Dus er wordt over en weer afgeschoven.
    -Brief geschreven naar het ZH om onze situatie apart te bekijken, en of ze de afgebroken poging niet als zodanig willen declareren, maar of ze de DBC codes willen veranderen in b.v. echo en GYn bezoek.
    Ik kreeg daar reactie op, dat ze dat niet kunnen doen omdat dat fraude is.
    Verzekeringen controleren ZH namelijk regelmatig en maastricht werkt dus niet mee aan het "knoeien" met codes.
    Ze wilde wel een brief voor me opstellen dat zij het niet als poging zien en gezien mijn situatie met de PGD, dat ze CZ vragen of ze aub nog steeds 3 volledige pogingen wilen vergoeden.

Inmiddels heb ik die brief ontvangen en daarmee ga ik dus nu aan de slag bij het CZ.
    Ik hoop dat ik er wat aan heb.
    Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het wel.

Groetjes Hope

Share This Page