Pauze-frustratie gehandicaptenzorg!

Discussie in 'De lounge' gestart door Pluis81, 16 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kibbeling

Kibbeling VIP lid

21 mrt 2011
    5.188
    0
    0
    NULL
    zuid holland
    We hebben wel een voedingsbudget idd maar de cliënten hebben daar geen weet van en omdat we voor de groep koken kunnen wij gemakkelijk mee eten. Zou wat zijn als ze mij gaan verbieden om niet meer mee te mogen eten. Geloof dat ik dan ook wel flink in protest zou gaan en dan toch echt dat half uurtje pauze eisen! Zeker aangezien ik bijna wel 3 of 4 avonddiensten in de week draai.

2. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0

3. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Op mijn vorige werk hadden we ook geen pauze (ja wanneer het rustig was, kon je ff plassen, boterham naar binnen proppen en een bakkie thee drinken)....
    Ik werkte dan gewoon 8 uur op een dag, gewoon zoals ik ook volledig betaald kreeg en niet 8,5 uur.
    Op mijn huidige werk, hebben we 9 van de 10 keer wel gelegenheid tot min.20 minuten pauze. Erg fijn! En daardoor merk ik dat ik zelf ook veel flexibeler ben om 's middags eens over te werken (ff af te maken waar ik mee bezig ben, zonder meteen moeilijk te doen over een paar minuten langer werken).

4. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Dit had ik zelf ook al gevonden maar wel lief van je dat je meezoekt.
    Weet je,het gaat me niet eens persé om dat half uurtje wat we niet betaald krijgen maar meer om het feit dat we die pauze helemaal niet kunnen nemen.. Ik heb dit alles al bij de OR aangekaart,er is niets veranderd. Ja 1 ding: we moeten nu ook nog verplicht op de werkplek blijven!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar de CAO van TS geeft aan dat ze ofwel recht op pauze heeft, ofwel op doorbetaling van die tijd. Dus dan kun jij vinden dat het er in sommige beroepen nu eenmaal bij hoort, maar dat is dus niet het geval.
    Haar werkgever lapt alleen de afspraken aan z'n laars.

TS: kun je dit ook als overuren schrijven en dat eens in de zoveel tijd opnemen als compensatie-uren? Want doorbetalen gaan ze niet doen ws, echt pauze nemen is geen optie, dus dan blijft dit denk ik over?

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nou, eerlijk gezegd heb ik dat dus wel geleerd in de afgelopen jaren. Ik was ook altijd een van diegene die langer bleef enzo, maar met kinderen, school en opvang kan dat gewoon niet. En zie daar: Het werk komt toch wel af.. En het is natuurlijk zo dat de zorg een 24 uurs bedrijf is. ;)

Dat wil zeggen dat er na mijn werkdag tot 15.30 weer iemand anders komt die ook een bloeddruk kan meten en een arts kan terugbellen voor een recept of iets dergelijks. Ik probeer er met hart en ziel voor te zorgen dat al mijn taken af zijn voor ik naar huis ga, maar als ik in de gaten krijg dat dat niet gaat lukken, ga ik filteren: Wat kan ik laten liggen voor de late dienst en wat moet perse voor 15.30? En zo doen eigenlijk al mijn collega's het inmiddels en we gaan bijna altijd gewoon op tijd naar huis. Wij mogen die enkele keer dus ook gewoon schrijven, juist omdat het niet vaak voorkomt. (ik krijg ze alleen niet uitbetaald, ik met ze op een ander moment opnemen, gelukkig kan dat soms ook)

7. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Was dat maar waar,we mogen geen over-uren schrijven van onze teamleidster. Het is blijkbaar normaal om in je eigen tijd nog met je werk bezig te zijn..:x

8. rums

rums Niet meer actief

Heel herkenbaar. Dit was ook zo bij mijn 1e werkgever.

Nogmaals bellen met de vakbond en zeggen dat je geen lidmaatschap hebt om vervolgens afgewimpeld te worden door ze.

Wat ik deed is ook gewoon echt pauze nemen al was het een kwartier en dan vervolgens ook een kwartier eerder weggaan.

Hopelijk vind je een oplossing. Hoger op spelen als het nodig is en je er niet bij neerleggen.

9. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Nou wij moeten op 1 van de woningen (2 geschakelde huisjes met 1 team) ook pedagogisch mee eten maar mogen officieel echt niet van het eten van de cliënten mee-eten hoor. Ook mag ik dus geen stukje vlees bakken,rijst koken o.i.d. want dat neemt teveel tijd in beslag.

10. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Eerder weggaan of later beginnen kan hier niet,dan zitten de cliënten alleen. S'avonds heb ik geen tijd om eerder weg te gaan,dat is tot het eind van de dienst rennen en vliegen en dan zijn we vaak nog te laat weg.

11. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik heb de OR net weer gemaild. Ik heb uitgelegd dat er niets aangepast is en dat we nu zelfs verplicht zijn om op de woning te blijven! Ik heb de stukken uit de CAO en van de Rijksoverheid er bijgevoegd. Ook heb ik aangegeven dat ik bereid ben om verdere stappen te ondernemen (bijvoorbeeld als laatste middel een kort geding maar dat heb ik er niet bijgezet).

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    ik ben planner bij philadelphia zorg. in onze regio plannen we geen pauzes in. Veel voorzieningen sta je alleen en kun je dus geen pauze nemen.
    Ook toen ik op de woning werkte altijd zonder pauze.

13. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Kijk,zo hoort het!

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik gok dat zij klem zit tussen jullie als team en het management dat de beslissingen neemt en dan kan zij ws weinig anders dan uitvoeren. Mijn ervaringen binnen de zorg zijn dat teamleiders vaak de impopulaire beslissingen van het hogere en middenmanagement moeten communiceren en uitvoeren en dus lekker de shit op mogen vangen.
    Het hogerop aankaarten is dus mogelijk een goed idee.

15. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Mwah,dat valt wel mee. Zij is iemand die vindt dat het allemaal makkelijk kan en dat we ons best aan kunnen passen want "kijk eens wat de organisatie voor jullie doet". Daarbij vraag ik me af of er bij haar ook pauzes worden ingehouden,vast niet ;)

Ze is verder wel heel aardig hoor,begrijp me niet verkeerd!

16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.183
    10.746
    113
    In mijn vak wel ja... en overuren schrijven is per cao verboden ;)

17. Trees

Trees Niet meer actief

Ik werk ook in de gehandicaptenzorg en wij werken met een jaarurensystematiek. Doorgewerkte pauze-uren tellen mee voor je uren op jaarbasis. Weekroosters worden zo aangepast dat je elk jaar genoeg uren draait. Ik vind het een heel eerlijk systeem en de begeleiders op mijn groepen zijn er tevreden over.

Ts ben je lid van een vakbond? Daar zou je ook nog om informatie kunnen vragen. Zijn er verder nog collega's op andere groepen die wel samen met jou de strijd aandurven? Samen sta je in dit soorten zaken veel sterker.

18. rums

rums Niet meer actief

Je werkt toch niet bij de F rion

19. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik werk in een ziekenhuis en heb een contract waarbij ik betaald krijg voor 38 uur, maar ik werk dagelijks van kwart voor 8 tot 18-22 uur zonder daar overuren voor te mogen schrijven en zonder pauze. Dit is zo'n wijdverbreid probleem in de zorg dat ik denk dat het bijna onmogelijk is om hier verandering in te brengen... Voor jou (of mij) zo 'n ander! :(

20. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Wij werken ook met jaarurensystematiek maar bij ons is het een zooitje.
    Wat betreft de vakbond,die hebben mij doorverwezen naar de OR en daar loopt het nu weer bij..

Deel Deze Pagina