Nieuwe baan of blijven bij oude baan..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Marie85, 26 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marie85

Marie85 Lid

22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoi!

Ik ben op zoek naar wat meningen over mijn ‘dilemma’.. wat zou jij doen en waarom?

Ik heb momenteel een parttime baan (sinds 8 maanden) met een contract tot eind 2018 (en daarna kans op vast). De baan is niet heel spannend, ik vind het eigenlijk best saai.. maar heb leuke collega’s en de voorwaarden zijn goed. Daarnaast denken ze wel steeds met mij mee over de invulling van mijn werk, om het voor mij ook interessant te houden/maken. Wat heel aardig is natuurlijk. Maar uiteindelijk ligt het niet zo zeer aan de werkzaamheden, maar aan het vakgebied.. ik heb er wel een opleiding in gedaan, maar merk al jaren dat ik er geen voldoening uit haal.

Maar nu heb ik een leuk baan aanbod gekregen.. een functie die me echt enorm aanspreekt. Buiten mijn vakgebied, dus een andere richting op (wat ik graag wilde). Alleen betekent dat dat ik dan nu mijn baan op moet zeggen.. en je zou zeggen, als het leuker is.. gewoon doen.. maar ik heb de afgelopen jaren best wat wisselingen in werk gehad. Doordat een bedrijf waar ik werkte ging verhuizen.. doordat ik ergens 2 jaar kon werken, maar zij niet aan ‘vaste contracten’ deden, doordat het bedrijf dat mij daarna overnam geen budget meer had enz. Dus begin dit jaar begon ik met zware moed aan deze nieuwe baan, omdat ik weer een nieuw team moest leren kennen, weer mijn plekje moest vinden enz. Best intensief. Dus ik zie er tegenop dat proces weer te doorlopen.. en ook zie ik er tegenop mijn collega’s achter te laten (die zijn heel leuk)… en ik voel me daar rot over (dan ben ik er zo kort geweest) en daarnaast ben ik er net achter gekomen dat ik zwanger ben van ons tweede kindje!

Dus wat zou jij doen?

Ik zou sowieso mijn zwangerschap meteen melden, want mocht het daarop stuk lopen uiteindelijk.. dan ben ik helemaal terug bij af. Dus dat wil ik voorkomen.

2. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.028
    457
    83
    Vrouw
    Groningen
    Ik zou zelf voor "rust" kiezen en lekker blijven waar je zit.

Volg je gevoel!

3. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Ik zou doen waar je je goed bij voelt. Wellicht is rust juist wel fijn als straks je tweede kindje komt, dan is het verstandig om even te blijven. Echter als dit een eenmalige kans is, zou ik het misschien doen...
    Ik vind het ook vreselijk om geen uitdaging te hebben in mijn werk en begin het liefst na mijn verlof nog ergens anders!

4. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik ben zelf ook net zwanger en zou er niet aan moeten denken om nu een nieuwe baan te hebben. Ik kan mijn werkdagen nét volhouden en breng de dagen twijfelend door of ik me moet ziekmelden of niet. Nieuwe werkinhoud, systemen, collega's, bedrijfscultuur, etc. kost al heel veel energie als je wél fit bent. Ik zou ook even voor de 'rust' kiezen. Jouw tijd komt wel weer ;)

5. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Ik zou gaan voor jezelf!
    Straks is het druk thuis en wat is dan fijner....weten waar je aan toe bent maar je baan niet leuk vinden. Of energie moeten steken in je baan maar t uitdagend vinden. Beide keuzes zijn prima!!
    Je bent nu net zwanger...je bent dus echt wel gewend tegen de tijd dat je verlof begint. Hoe uniek is deze kans en hoe zwaar gaat nieuwe baan zijn. Kortom weeg af hoeveel energie je wat kost en wat oplevert.

Ken je dillema wel goed!
    Ik ben 5 mnd zwanger aan een opleiding en nieuwe werkplek begonnen. Ja erg pittig maar genoot van m'n werk. Heb nu weer opleidingskans gekregen....niet ideaal recht na m'n zwangerschapsverlof maar ga t wel doen. Leuk werk maakt mij een leukere moeder. Heb wel geluk dat ik netwerk (partner, familie, vrienden) heb dat me steunt en waar nodig bijspringt.

6. Treez

Treez Niet meer actief

Voor mij zou het een makkelijke keus zijn. Ik zou gaan voor de nieuwe uitdaging. Ook als ik zwanger zou zijn, omdat een leuke baan mij juist energie oplevert.

Ik heb de afgelopen jaren in een baan met weinig uitdaging gezeten. Leuke collega's, geweldige arbeidsvoorwaarden zoals alle schoolvakanties vrij, flexibele werktijden en voldoende opleidingsmogelijkheden. Reden waarom ik er te lang in bleef hangen. Ik kreeg steeds minder plezier in mijn werk en werk werd voor mij een kwestie van doorzetten. Ik ben achteraf gezien gebleven om de verkeerde redenen.

Sinds kort in een andere baan met slechtere voorwaarden, maar inhoudelijk een ontzettende uitdaging. Ik voel mij aan het einde van de dag niet meer uitgeblust, maar juist vol met energie. Voor mijn gevoel had ik dit jaren eerder moeten doen. Ik zit nu beter in mijn vel en ervaar minder stress. De baan is echt niet rustiger, integendeel, maar het is gewoon veel leuker. Ik merk nu hoe belangrijk het is om plezier te hebben in je werk.

Succes met je beslissing!

7. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Destijds met 8 weken zwanger een andere uitdagendere baan kunnen aannemen, meer verantwoordelijkheden, meer team aan gaan sturen. Achteraf blij dat ik dat niet gedaan heb, zou zoveel meer energie in zijn gaan zitten, ik koos dus voor de rust. Na mijn verlof alsnog weggegaan, maar dat kwam doordat we naar buitenland wilden.
    En nu ben ik zelfs zwanger aan het solliciteren, uitdaging met een fysieke functie zeg maar, dus ben heel blij met de campagne die nu op de radio is.

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou zekerweten gaan voor de nieuwe baan!

Deel Deze Pagina