Bed opmaken voor thuisbevalling

Discussion in 'De bevalling' started by Minke24, Mar 29, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Ik krijg vandaag opeens de kriebels. Ik wil alles voor elkaar hebben en kan er niet tegen dat ik een paar dingen niet weet. En dit terwijl ik volgende week de intake van de kraamzorg heb en dus al m'n vragen kan stellen. Nou ja, toch eerst hier maar een poging wagen.

Wij hebben één matras van 160x200 wat best duur is en pas 2 jaar oud. Hoe ga je dit opmaken voor een thuisbevalling? Van de kraamzorg heb ik hier namelijk nog niks over gelezen in de papieren die ze gestuurd hebben. Ik neem aan dat ik nog te horen krijg hoe dit precies moet, ook als ik het kraampakket van m'n verzekering ontvangen heb. Ik heb al iets gehoord over diverse lagen, zeil, kraammatrassen etc. (wat zit daarvan in het kraampakket, hoe vroeg vantevoren moet 't klaar zijn, kan ik 't daarna nog wel verschonen?) Maar... het leek me handig om in ieder geval een waterdicht iets om het matras te hebben. Bij de hema zag ik al waterdichte moltons, maar daar zit zo'n elastieken rand om en dat is maar éénpersoons. Dat gaat dus niet om ons matras heenpassen. Misschien een gewone kopen op maat en die zelf waterdicht maken?

En wat is nou een molton en wat is een hoeslaken (welke van de twee heeft bijvoorbeeld dat elastiek helemaal rondom of is molton misschien wel het materiaal waar het van gemaakt is)? Er is zoveel keus in de winkel... En toen we ons matras kochten hebben we één keer allerlei spullen daarbij gekocht. Tel daarbij op dat m'n man altijd de was doet hier, dus ik heb er echt geen idee van wat die dingen zijn... (wat een slechte huisvrouw ben ik zeg...)

Mocht ik een beetje chaotisch overkomen dan wijt ik dat volledig aan de hormonen ;) Ik herken mezelf momenteel niet helemaal...

2. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0
    Een molton en een hoeslaken hebben dezelfde vorm, allebei het elastiekje aan de ondekant.
    Het verschil zit em in het materiaal.
    Molton is een soort van matrasbeschermer van een soort van dik badstof. Hoeslaken is van stof. Katoen ofzo.

Eerst gaat het molton over het bed daarna het hoeslaken.

Ik ben niet thuisbevallen. Maar je krijgt een zeiltje dat je op je bed kunt leggen.

Er bestaan ook nog een soort vn hoeslakens van zeil. Daar zit ook elastiek in en die kun je over je hoeslaken doen. Deze kun je denk ik in de thuiszorgwinkel kopen.

3. pim

pim Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    3,970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik zou eens bij de Hema kijken of ze die waterdichte moltons niet voor tweepersoonsbedden hebben. Ik heb 'm zelf voor een 1 persoonsbed gehad. Ideaal hoor.

Toen ik ben bevallen was het bed gewoon opgemaakt met een waterdichtmolton en hoeslaken. Daaroverheen hebben we een dik afdekzeil (bouwmarkt) gedaan. Daarover weer een oud hoeslaken gedaan. In je kraampakket zitten nog zeiltjes die de vk tzt onder je kont legt.

Pim

4. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

Sep 20, 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    ik heb afgelopen vrijdag de spullen opgehaald bij de thuiszorg. Bij de hema hebben ze idd alleen een 1 persoon versie van een waterdichte molton.
    Ik ga het als volgt doen; over de "normale" molton doe ik eerst een zeil wat ik bij de thuiszorg heb gekregen. het is een soort groene folie (ondoorzichtig) die volgens mij niet heel erg knispert. Deze doe ik in de breedt over het bed (wij hebben een bed van 140 x 200). Dat betekent dus dat de onderkant en de bovenkant van het bed vrij blijven van het zeil, zodat het niet te zweterig wordt. Je ligt dus vanaf je knieen tot aan je nek op de folie. Hierover doe ik een hoeslaken. Over het hoeslaken doe ik vervolgens een oud dekbedovertrek dubbelgevouwen, ook in de breedte, op dezelfde hoogte als de groene folie. Mochten de vliezen breken dan wordt het opgevangen door dit oude overtrek en kan het niet in de matras trekken.
    Beetje lang verhaal maar ik denk dat dit wel gaat werken.
    Verder kreeg ik nog de tip van de kraamzorg om tijdens de bevalling over mijn kussen een plastic zak te doen en hierover de kussensloop, omdat het vruchtwater wat vrij komt (en de rest) vaak richting je rug/ nek gaat en dan blijft je kussen in ieder geval fris.

sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

oh ja, bij Otto hebben ze wel 2 persoons waterdichte moltons, voor ongeveer 30 euro. misschien is dit iets?

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik had onder het molton en hoeslaken een zeiltje gelegd uit het kraampakket. Bovenop de hoeslaken nog een grote handdoek. Mijn vliezen zijn in bed gebroken, was een behoorlijk plens water, maar niets doorgelekt, ik geloof dat zelfs het hoeslaken niet nat was geworden omdat ik dus op een handdoek lag (en ik heel snel een handdoek tussen mijn benen heb gedaan en uit bed ben 'gesprongen' ;))
    Ik verschoonde trouwens elke week het bed, wilde wel in een schoon bed bevallen. Kost even wat meer moeite, maar dat valt ook wel mee.

Tijdens de bevalling heb ik op het voeteneind gelegen, overdwars (had daar geen zeiltjes onder gelegd), de verloskundige heeft telkens een nieuw matje onder mijn billen gelegd, die zorgen er over het algemeen wel voor dat je bed schoon blijft. Het verhaal van de kraamzorg van Boukje kan ik me eigenlijk ook niets bij voorstellen.... maar misschien wel als je vliezen nog moeten breken? Maar daar houden ze dan wel rekening mee volgens mij. Lijkt me ook helemaal niet fijn, plastic om je kussen, dat wordt erg broeierig als je daar met een zweethoofd op ligt te persen.

6. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Hier een gevalletje vruchtwater tot in mijn nek ;) Vliezen waren allang gebroken, dus ik dacht dat het meeste vruchtwater al wel weg was. Maar toen Misha geboren werd, kwam er zo'n gigantische plens vruchtwater achteraan, en met kracht omdat je op dat moment ook nog perst, dat het over het hele bed heen ging en inderdaad langs mijn rug omhoog richting kussens..Kussens zijn droog gebleven en mijn plastic matrasbeschermer lag nèt hoog genoeg, zodat het matras droog is gebleven, maar het scheelde echt maar heeeel weinig. Zelfs de verloskundige werd erdoor verrast 8) Nu was het hier niet zo'n probleem geweest, omdat ik een 1 persoonsbed in de woonkamer had staan met een oud matras, dus dat ding had dan gewoon weggegooid kunnen worden. Maar als je een nieuw, duur matras hebt, dan zou ik er inderdaad voor zorgen dat het gòed beschermd is, van voeteneind, tot helemaal bovenaan het hoofdeind..

7. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

Sep 20, 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    volgens mij bedoelde ze het kussen wat je in je rug doet, om iets rechter op te komen, maar ik weet het niet zeker.. leek me ook een broeierige bedoening..
    ach, we zien het wel..

8. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

Jun 25, 2007
    996
    0
    0
    En vanaf wanneer maken jullie je bed zo op?

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Vanaf 36 weken heb ik het gedaan. Wij hadden trouwens een oud matras (wilden we sowieso na de bevalling weggooien), anders had ik het voor de zekerheid eerder gedaan.

Loetje, had jij zoveel vruchtwater dan? Ik liep al overtijd en toen mijn vliezen braken was alles er volgens mij ook echt uit ;).

Boukje, ik had geen kussen in mijn rug, wel een extra kussen, maar ik vond het niet echt nodig omhoog te komen, dat gebeurt vanzelf als je je benen vastpakt.

10. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Ja, behoorlijk veel vruchtwater. Maar wss is Misha bij het doorprikken van de vliezen ook meteen gezakt, waardoor alleen het voorste beetje vruchtwater naar buiten is gekomen en de grootste plons is blijven zitten...

Share This Page