Zez?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sophie89, 4 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sophie89

sophie89 Lid

9 aug 2016
    41
    1
    8
    Vrouw
    Beste uwv,

Ik ben sinds februari 2017 werkzaam als freelancer. Ik sta niet ingeschreven bij de kamer van koophandel. Is dit een vereiste om in aanmerking te komen voor een zez uitkering? Zo nee, hoe wordt de uitkering in mijn geval berekent?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Sophie89,

Ik begrijp dat je als freelancer werkt en wilt weten of je ingeschreven moet staan bij de KvK, om in aanmerking te komen voor een ZEZ-uitkering.
    Je kunt ook zonder inschrijving bij de Kvk recht hebben op een ZEZ-uitkering.
    Ik raad je aan de aanvraag in te dienen. Dit kun je al doen na 24 zwangerschap, maar uiterlijk voordat je de ZEZ-uitkering in wilt laten gaan.
    Meer informatie over de ZEZ-uitkering lees je hier.

Nadat wij je complete ZEZ-aanvraag binnen hebben, krijgt je meestal binnen 2 weken maar uiterlijk binnen 8 weken, digitaal een brief met onze beslissing. Die kun je bekijken via Mijn UWV.
    Mijn UWV is je persoonlijke en beveiligde omgeving van UWV. Daarvoor heb je een DigiD nodig.

De hoogte van je ZEZ-uitkering hangt af van je inkomen in het kalenderjaar, dat voorafgaat aan het jaar waarin je de ZEZ-uitkering krijgt.
    De ZEZ-uitkering is echter nooit hoger dan het minimumloon.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe!

Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcare Team

3. sophie89

sophie89 Lid

9 aug 2016
    41
    1
    8
    Vrouw
    Dag Caren,

Dank je wel voor je reactie. Kan ik vraag 5.1 dan gewoon leeg laten?

Ik ben in 2017 begonnen als freelancer. Bij vraag 5.4 wordt er gevraagd of ik het werk het hele afgelopen jaar deed, bedoelen ze dan 2016 of 2017? En ik neem aan dat ik bij vraag 5.7 niets hoef in te vullen?

Ook ben ik benieuwd hoe de hoogte van een zez uitkering wordt vastgesteld als ik per februari 2017 ben begonnen, hoe werkt zo'n berekening? Aan de hand van de schatting die ik doe bij vraag 5.6?

Dank je wel.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Sophie89,

Je hebt vragen over het invullen van de aanvraag voor je ZEZ-uitkering. Ik ga je vragen puntsgewijs bij langs.

Bij Vraag 5.1 vul je n.v.t. in.
    Bij vraag 5.7 vul je n.v.t. in.
    Bij vraag 5.4 vul je nee in met de toelichting "zie vraag 5.3". Je geeft immers aan dat je in februari gestart bent als freelancer.

Voor berekening van je ZEZ-uitkering kijken we naar de winst die je gemaakt hebt en het aantal gewerkte dagen.
    Wij gebruiken hiervoor de door jou doorgegeven schatting. Hebben we meer informatie nodig, dan krijg je hier na je aanvraag bericht over.

Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcare Team

sophie89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina