Hoi dames, Ik zoek even herkenning en weten wat mij te verwachten staat. Mijn dochter heeft waarschijnlijk zuurstoftekort gehad ergens in de zwangerschap of tijdens de geboorte. Dit uit zich nu omdat we het merken aan haar linkerkant. Links is verlamd. Deze gebruikte ze tot voor kort helemaal niet. We hebben nu fysiotherapie en ik moet zeggen dat ze daardoor wel vooruit gaat. Binnenkort moet ze onder de mriscan door en daarna kunnen ze beter zeggen van hoe en wat. Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van andere ouders hoe dit uitpakt bij de ontwikkeling van hun kind. Geestelijk en verstandelijk is er niets mis met haar en lijkt ze met sommige dingetjes zelfs wat verder te zijn. Dat was voor mij een hele opluchting, dat ze mentaal, emotioneel en verstandelijk wel goed lijkt. Maar ik maak mij zorgen over wat er gaat komen en zoek eigenlijk ervaringen van anderen. Groetjes Kniks
Geen herkenning hier, maar ik geef paardrijles, in mijn groep rijdt een meisje die dat ook heeft. Zij komt heel goed mee op school, bij het paardrijden etc. Blijven stimuleren en wees niet bang om dingen uit te later. Proberen. Hier dachten we eerst dat paardrijden niet zou lukken, maar gaat met btje aanpassingen ( knoop in teugel eigenlijk het enige) heel goed! Zij heeft overigens ook een slapper been, maar kan wel lopen! Sterkte ermee!
Niet per se ervaring met een eenzijdige verlamming, maar wel met zuurstofgebrek en een motorische ontwikkelingsachterstand. Mijn zoontje heeft een dubbelzijdige hersenbeschadiging. Hij is nu bijna 20 maanden en kan rollen en tijgeren. Zitten, staan, kruipen, lopen kan hij allemaal niet. Bij hem uit het vooral in spasticiteit in de benen en minder soepel in zijn armen, links is hij sterker in dan rechts. Waarschijnlijk gaat hij nooit kunnen lopen, maar we hopen natuurlijk van wel. Cognitief lijkt er ook niet veel mis te zijn, hoewel het eten en praten wel lastiger is omdat hij ook zijn mondmotoriek niet helemaal onder controle heeft. Hij heeft bijvoorbeeld een neussonde, omdat hij niet eet en niet genoeg drinkt. Maar hij snapt dingen wel snel en communiceert goed met anderen. Het een een heerlijk vrolijk en vriendelijk ding . Wij wisten het drie weken na zijn geboorte (prematuur) door de standaard echo's die dan gemaakt worden. Met de uitgerekende datum hebben ze een MRI gedaan waarop goed in beeld kwam hoe erg de beschadiging was. Helaas heeft hij flinke gatenkaas in zijn hoofd, ze hadden niet verwacht dat bijvoorbeeld zijn armen maar zo 'weinig' aangetast zouden zijn. Tot een jaar heeft hij fysio en af en toe logopedie gehad, sinds 14 maanden loopt hij ook bij een revalidatiecentrum. Hier krijgt hij fysio- ergo- en logopedie, therapeutisch babyzwemmen en hij zit bij een ouder en kind groepje. Ook zijn wij deze week gestart met borsteltherapie, dat is misschien ook iets voor jouw dochter, om de linker kant wat bewuster te maken.. Hij krijgt dus voldoende stimulans om zo goed mogelijk te ontwikkelen. Dat is een beetje beknopt hoe het er bij ons uit heeft gezien tot nu toe.. Mocht je vragen hebben dan stel ze maar!