Mijn dochter gaat na de Kerstvakantie naar school en zindelijk worden lukt haar maar niet. Het is mijn derde dus weet echt wel wat trucjes om t aan te pakken....alleen niks werkt. Het boeit haar totaal niet. Als we haar op de wc ztten plast ze meteen. Zelfs na 5 min weer....maar laten lopen zonder luier als resultaat dat ze vaak binnen 10 min nat is en dat maakt haar niet eens uit..... Pffff weet echt niet meer wat te doen.
Onderbroek uit en zelf de ongelukjes op laten ruimen, zelf omkleden en zelf in de was stoppen, zelf de vloer droogmaken. Dus zelf de verantwoordelijkheid geven voor het in de broek plassen. Mits er verder niets (medisch) aan de hand is natuurlijk.
Ik ga er vanuit dat er niks medisch aan de hand is. Als ze op de wc zit plast ze meteen. Ze is zich er ook bewust van. Zegt t ook als ze poep heeft. Als ik vraag waar moet je plassen....op.de wc zegt ze dan. Ze weet t dus dondersgoed
Als ze het echt gewoon laat lopen zou ik echt even naar de huisarts gaan en laten onderzoeken of er iets mis kan zijn. Ik zou in elk geval nooit zomaar in natte kleding laten lopen of zelf op laten ruimen "als straf" of om te kijken of het haar dan wel iets kan schelen. Maar dit ook vanuit "eigen" ervaring. Ik weet van mijn moeder dat ze vroeger blaasproblemen had en ze heeft daardoor écht een traumatische jeugd gehad. Van onbegrip door boze ouders tot gepest worden op school omdat ze de halve dag in haar ondergeplaste kleding moest blijven zitten, terwijl ze er niets aan kon doen. Op haar 18de kreeg ze na onbeschrijfelijk veel ellende eindelijk erkenning en een operatie.... Dus wellicht snap je mijn reactie en raad om, als je wanhopig ervan wordt, echt hulp te zoeken en te kijken of er iets mis is. Sterkte!
Ik zou het ook eerst even proberen met een beloning, elke keer als ze het op de wc doet, misschien ziet ze gewoon de noodzaak nog niet zo. Stickers, choco-rozijnen,etc (wel iets nemen dat ze echt graag wil). En ongelukjes zoveel mogelijk negeren/neutraal opruimen (voor zover je dat niet al deed).
Ik heb hetzelfde probleem met mijn zoontje hij zit nu 3 weken op de basisschool. Plassen gaat goed poepen niet nog steeds elke keer in de onderbroek. Hij voelt het aankomen maar gaat niet naar de wc op school maar ook thuis niet. Ik ben bij de huisarts geweest en die heeft mij doorverwezen naar de kinderarts bij de poep en plas poli. Misschien dat dat voor jou dochtertje ook mogelijk is.
Net ook weer. In 1 uurt ijd 4 onderbroeken nat terwijl we samen ook nog eens 3x naar de wc zijn geweest. Net lag de plas gewoon opnde vloer. Komt ze dan wel weer vertellen
Wat doe je dan als het telkens gebeurt? Hier was in het in het begin ook zo, maar heb het een week goed volgehouden en toen was hij plaszindelijk. Helemaal zindelijk duurde iets langer. Die luier zou ik in elk geval gewoon weglaten. Alleen nog in de nacht.
Maar weten dat de wc is om op te plassen of daadwerkelijk er op tijd heen lopen om te gaan plassen zijn 2 dingen. Het kan zijn dat ze het echt niet KAN om op tijd te zijn. Jij kent je kind het beste. Jij weet of het er eentje is die echt zo gemakkelijk is dat ze het wel prima vindt of dat ze het misschien echt niet voelt. Bij mijn 2 kinderen kan ik dat zo zeggen. Ik zou echt eerst uit willen sluiten dat het iets medisch is.
Ik zou eerst haar urine even laten nakijken. 7x per uur plassen is wel erg vaak. Misschien is een bekkenbodem therapeut ook een idee om haar te leren plas ophouden
inderdaad, 7 keer plassen doet mijn dochter op een dag.. misschien blasontsteking oid? hier duurde het bij de oudste ook heel lang en die was ook pas zindelijk net voor hij naar school ging.. het scheelde hem ook echt helemal niets als hij zn ondergoed nat had.. na hem gewoon een paar weken alleen snachts een luier aan te doen viel het kwartje.. het waren weken waarin ik ong alleen thuis bleef en heel veel ntte onderbroeken heb uitgewassen maar uiteindelijk kwam het dus goed.. niet te snel de moed opgeven.. ik weet dat dat soms lastig is...
Oei....ik lees even mee voor tips, want bij Finley wil het tot op heden ook nog niet echt lukken. In de Kerstvakantie ben ik lang vrij, want ik moet er echt even een aantal dagen vooruit trekken (en niet constant naar mijn werk hoeven). Ik laat hem dan gewoon de hele tijd zonder luier lopen. Hij moet het maar voelen en goed doorkrijgen. Ik weet het anders ook niet meer. Ik trek hem dan een joggingbroek aan (reserve genoeg daarvan). Dat is makkelijk uit te trekken. En een flinke stapel oude onderbroekjes die gerust in de kliko mogen. Bij Aiden was dit DE truc. Finley zegt het echter ook nog steeds niet wanneer hij bijvoorbeeld gepoept heeft. Het interesseert hem allemaal geen bal.... Hij gaat gewoon moeilijk lopen en dan weet ik al hoe laat het is. Mijnheer heeft weer gepoept. Dat soort dingen.....
Als ze aan het poepen is merk ik dat ook. Dan wordt ze ook boos als ik erover begin. Blaasontsteking heeft ze al eens gehad en toen wilde ze juist niet plassen omdat t pijn deed. Het is niet zo dat ik boos op haar wordt als ze weer eens in de onderbroek plast maar wordt er moedeloos van. Praten helpt ook niet. Ze weet t allemaal. Ja ik moet naar de wc als ik moet plassen zegt ze dan....ja doe dat dan ook
Ik heb ook t idee dat ze niet goed uitplast. Steeds maar een beetje. Ik vergelijk t met ons hondje dat is een mannetje....die plast in zijn wandeling ook steeds kleine beetjes
7x per uur is niet okee, nee. Ik denk dat ze ergens een verkeerd plaspatroon heeft aangeleerd en nu een overactieve blaas heeft. Dat moet ze weer af gaan leren en ik denk niet dat zij (of jij) dat zelf kan. Ik zou even naar de HA om een verwijzing naar een bekkenbodemtherapeut. Waarschijnlijk kan die jullie goed helpen.
Als eerste stap zou ik naar de huisarts gaan om toch het medische uit te sluiten. Je kent je kindje het beste, heb je het idee dat ze lui is of onverschillig? Als ze het echt niet kan voelen of er is een onsteking kun je hele grote problemen krijgen als je gaat pushen. Hopelijk kan de huisarts anders doorverwijzen en gaat het snel beter.
Dit. Eerst iets medisch uitsluiten. En ik zou een kindje van nog geen 4, dus nooit haar eigen plas laten opruimen als straf. Da's ronduit zielig. Bij oudere kinderen kan ik dat nog begrijpen, maar bij kinderen die de leeftijd hebben waarbij de zindelijkheid net begint compleet onnodig. Kan mij ook voorstellen dat het voor die jonge kinderen behoorlijk traumatisch kan zijn. Wat voor gevoel geef je je kind dan? Sterkte TS. En anders misschien even loslaten en met de kerstvakantie weer proberen.
Ik ben het helemaal met Fafa eens. Mijn zoontje had ook wel 7 natte broeken per dag en plaste wel 12 keer per dag. Wij zijn na een jaar aanklooien bij de plaspoli terecht gekomen en daar wisten ze het meteen. Hij heeft een overactieve blaas ontwikkeld en zijn blaas is erg klen. Ook plast hij niet goed uit zodat er altijd wat urine achterblijft wat ook weer snel voor een natte broek kan zorgen. Hij gebruikt nu al erg lang het medicijn Dridase en dat helpt heel goed. Hij heeft nog steeds wel natte broeken maar gelukkig lang niet meer elke dag. Ik onthou heel gied wat de kinderarts mij vertelde dat geen enkel kind expres in de briek plast, dat heeft mij rust gegeven en voor acceptatie gezorgd.