eerder of later dan canada?

Discussie in 'De lounge' gestart door anniek, 7 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wat is het nu?

1. eerder

2. later

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    Het schijnt zo te zijn dat er 5 uur tijdsverschil is....

Nu een discusie met manlief! volgens hem is het hier 'eerder'dan in canada. Hij zegt dus dat wij eerder nieuwjaar hebben dus is het hier eerder dan daar.

Ik zeg dus dat het later is want wij hebben het nu namelijk 7 okt en daar is het 6 okt savonds. Wij hebben idd eerder nieuwjaar omdat wij al verder vooruit zijn en dus later is....

:(

2. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Het is daar nu vroeger, dus nog 6 okt.
    In calgary is het nu half 6 s avonds.

Wij zitten dus "later"

3. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Hahaha! Jullie hebben allebei gelijk, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Nederland is inderdaad 'verder in de tijd' en heeft eerder nieuwjaar dan Canada, dus je kan zeggen dat het in nederland later is. Maar je kan ook zeggen dat het in Nederland als eerste middernacht is, dus eerder dan in Canada. Het is wel zo dat de meeste mensen het zullen zien als Nederland is 'eerder'. Sorry!:D

4. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Ja want " eerder" klinkt als in overwinnaar en daar zij nl'ers goed in.. :)

5. Laurie1

Laurie1 Niet meer actief

Ik ga helemaal mee met wat mijn voorganger zegt. In Nederland gaat de zon EERDER op dan in Canada. Wat dus het tijdsverschil verklaart en waarom wij hier LATER leven ;)

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik kon het ook nooit onthouden. Totdat je in 2000 de Milleniumviering had en uitgezonden werd waar het wanneer twaalf uur 's nachts was. In Australie was het eerst 1 januari, daarna Europa, daarna Amerika. Dus het tijdsverschil loopt van rechts naar links op de wereldkaart.

In Australie is het eerder nieuwjaar, dus qua tijdsaanduiding is het daar een aantal uur later als je het vergelijkt met onze klok. En dat geldt ook voor Europa en Canada. Hier is het eerder 7 oktober dan daar, dus hier is het later. Je moet niet naar het moment kijken zoals jouw man doet, maar naar de tijdsaanduiding op de klok. Je gaat van de klok uit. Dus jij hebt gelijk!:)

7. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Google is your best friend. Scheelt ook weer een hoop discussies met je man. ;)

8. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Wij hebben eerder nieuwjaar dan canada

9. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    en dus is het bij ons later..

10. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Ik canada is het in tijd nu vroeger dan bij ons.

Je man zegt eigenlijk 2x hetzelfde maar met een andere uitleg.
    Wij hebben eerder oud en nieuw en zij dus later. Dat klopt ook, want als wij die 0.00 zie op 1 januari, is het daar (bij mijn neef) nog maar 31december 6pm.
    Dus 6uurtjes verschil. Beste bel tijdstip voor ons om te onthouden, dinertime hier is lunchte time daar.

11. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Ik lees je berichtje nu nog een keer, ml zegt dat het hier eerder is dan daar, hij heeft het dan over het event, nieuwejaar hebben wij eerder dan hun. Dat klopt wij zijn eerder (zoals hij het zegt).
    Zoals jij het zegt hebben wij eerder nieuwjaar en dus is het daar pas later. Ook dat klopt, het event is daar later dan bij ons.

Jullie zeggen eigenlijk het zelfde op het event.

In tijd is het daar altijd vroeger dan bij ons. Events zijn hier eerder en daar later.
    Eerder en later kan je als 2 verschillen zien. Wij vieren eerder en zij zijn later is het zelfde. Hun leven in tijd vroeger op de dag is eenbetere aanduiding

12. Gerdatjuh

Gerdatjuh Bekend lid

27 feb 2012
    992
    23
    18
    Vrouw
    Fryslân
    In Canada (Ontario) is het nu 7 uur 's ochtends.. Hier 1 uur 's middags.. Dus in Canada is het eerder.. Weet het toevallig omdat mijn schoonmoeder er nu op familiebezoek is..

13. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Vroeger, ik kan mijn series pas een dag later downloaden. Omdat het bij ons al 's nachts is als het daar op tv komt. :p

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Jullie halen twee tegenstellingen door elkaar.

Vroeger - Later: In dat geval is het hier later (als je de klok kijkt.)

Eerder - Later: In dat geval is het daar later, omdat zijn bijvoorbeeld later Oud&Nieuw vieren.

Dus jullie moeten het gewoon even eens worden over welke "later" jullie het nu eigenlijk hebben! Jullie bedoelen namalijk wel allebei hetzelfde.

15. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Precies! Een taalgebruik kwestie :)

16. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hahahaha. Mijn leerlingen zijn hier ook altijd mee in de war, ik geef aardrijkskunde.

In Canada is het 4 tot 7 uur vroeger dan in Nederland (afhankelijk van de provincie). Wij leven later op de dag en hebben dus ook eerder nieuwjaar dan in Canada waar het vroeger is. De aarde draait rechtsom, dus tegen de wijzers van de klok in waardoor alles ten oosten eerder is dan alles ten westen (tot de datumgrens) Samoa was altijd het land dat de vroegste tijd had omdat het het verst in het westen lag. Nu heeft Samoa de datumgrens verlegd en nu zijn ze get land dat de laatste tijd heeft en dus als eerste aan een nieuwe dag begint.

17. Locusta

Locusta Niet meer actief

Hahaha, ik wilde eigenlijk ongeveer hetzelfde zeggen :) Richting VS / Canada is het eerder op de dag en richting het (verre) oosten is het later op de dag (in vergelijking met hetzelfde moment op de dag als bij ons).

18. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Het is hier later dan in Canada:

Kaartje met de tijdzones:

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Eerste wat ik dacht...jullie bedoelen hetzelfde

Dus jullie hebben beide gelijk.