Zez-uitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by hanneke128, Jul 20, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hanneke128

hanneke128 Nieuw lid

Jul 13, 2015
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste heer, mevrouw,

Ik heb een vraag over de ZEZ-uitkering. Ik ga begin volgend jaar bevallen en wil hiervoor een ZEZ-uitkering aanvragen. Nu ben ik in december 2014 begonnen met een eigen bedrijf en op het moment van ingaan van mijn uitkering, heb ik denk ik net geen jaar een bedrijf. Op het moment van bevallen echter wel. Dit zal er echt om spannen, ik weet namelijk mijn exacte uitgerekende datum nog niet.

Maar om mij goed voor te bereiden, heb ik een vraag. In 2014 haal ik het urencriterium niet, in 2015 met gemak wel. Waar wordt naar gekeken om de hoogte van de uitkering te bepalen?

Ik hoor graag van u.

Mvg. Hanneke

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Hanneke,

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik kan me voorstellen dat je benieuwd bent naar je uitkering tijdens de zwangerschap. Maar zoals je zelf al aangeeft, is het nog niet bekend wanneer je met verlof kunt gaan.

Ga je in 2015 met verlof, dan wordt je uitkering berekend over 2014. Je hebt in 2014 niet voldoende gewerkt om aan het urencriterium te voldoen. Je uitkering is dan gebaseerd op je winst. Je brutowinst over 2014 wordt omgerekend naar het aantal werkdagen in 2014 (261). Heb je niet het hele jaar als zelfstandige gewerkt? Dan gebruiken we het aantal werkdagen dat je wel als zelfstandige werkte. Je uitkering is 100% van dit bedrag, maar nooit hoger dan het wettelijk minimumloon.

Begint je verlof in 2016? Dan berekenen we je uitkering over 2015. In dat jaar heb je wel 1225 uren gewerkt. Je krijgt dan de maximale ZEZ-uitkering. Die is even hoog als het wettelijk bruto minimumloon.

Actuele informatie over de ZEZ vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. hanneke128

hanneke128 Nieuw lid

Jul 13, 2015
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

Bedankt voor de snelle reactie. Maar betekent dat dat als ik bijvoorbeeld eind december 2015 met verlof ga, de uitkering berekend wordt over die ene maand in 2014? En niet over de (winst)cijfers tot en met verlof (2014 en 2015)? Dat laatste geeft een beter beeld namelijk. De eerste maand was namelijk een echt opstartjaar, in 2015 hebben we dan bijna een heel jaar gedraaid.

Ik hoor het graag.

Mvg. Hanneke

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Hanneke,

Het is inderdaad zo dat je ZEZ-uitkering dan wordt berekend over die ene maand in 2014.

De berekening is dan als volgt: Winst : gewerkte dagen = grondslag.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page