Moestuintje

Discussie in 'De lounge' gestart door Myrthe, 21 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Hoi hoi,

Zijn er hier dames die zelf een moestuintje hebben?
    Wij zitten hier ook over na te denken en we willen eerst klein en simpel beginnen. Ideeën en tips en natuurlijk foto's zijn welkom.

2. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

3. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wij hebben her en der wat in de tuin, en een paar bakken en potten, telt dat ook? In 2 grote bakken zitten aardbeien, sla en andijvie, soms ook bietjes en wortelen. In een potten tomaten, komkommer en paprika. In de tuin, 3 grote bramen struiken, 3 bessen struikeblauwe bessen) en 1 met kruisbessen. En nog 2 appelbomen. En daarnaast nog kruiden, oregano, munt, tijm en maggi kruiden. Nu geen foto's, naarmate mijn tuin er niet uit ziet;)

4. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Oke al handige tips tot nu toe!

5. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Ik zaai altijd eerst in de plastic bakken, en als ze 10 cm hoog zijn in grote bakken en als ze nog wat groter zijn, gast het de tuin in, met een net eromheen..
    Belangrijk is dat je groentes en aardappels elk jaar op een andere plek zet, anders krijg ziekte in je planten

6. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Wij willen van het voorjaar gaan beginnen. Gewoon een paar dingen in de tuin. Waarschijnlijk ook volgens het "makkelijke moestuin" concept. Dus ik heb geen tips, maar lees even mee.

7. Annamama

Annamama Bekend lid

5 dec 2012
    663
    5
    18
    Ja, wij hebben een moestuintje. Wij doen bijv wortels, bonen, bieten, sla. Dat zijn dingen die altijd wel gaan. Verder is lenteui erg lekker en makkelijk in de tuin. Wij houden ook van experimenteren, dus snijbiet hebben we vorig jaar extra gedaan.

Heb je hier iets aan? Zaden haalden wij dit keer bij een intratuin.

8. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Hier neemt het moestuingedeelte steeds meer van de tuin in... Zou zo graag een stuk tuin erbij willen hebben...met een kasje erop. Mijn grote droom. Tot die tijd maar gewoon experimenteren in de bestaande tuin. Ik vind sperzieboontjes altijd wel heel dankbaar om neer te zetten.

9. juffie81

juffie81 Bekend lid

7 aug 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    Wij hadden vorig jaar bieten, uien, aardbeien, bramen, druiven, tomaten, paprika, komkommer, augurk ( wel zelf inmaken), bloemkool, boontjes en courgette. Was allemaal een succes.
    Al gaan we dit jaar minder augurk doen... Vond het inmaken nog een hele klus....

Wij hebben een kas en een stukje moestuin.

10. juffie81

juffie81 Bekend lid

7 aug 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    Trouwens mijn man zaait, we onderhouden en oogsten samen. Al heeft mijn man er het meeste werk aan.
    Ik maak alles klaar in de keuken!

11. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Wij zijn er vorig jaar mee begonnen door de zadenactie bij de Deka! Helaas was er maar weinig wat het echt goed deed omdat mijn man (hovenier) eigenwijs was. Vrienden van ons hadden alles al buiten staan maar mijn man vond dat het nog binnen moest blijven en daardoor brak alles af met verplanten, het was al te groot en slap. Bij die vrienden hing de hele tuin vol met groenten en fruit, zo leuk en dankbaar!

Dit jaar doen we het op mijn manier, en dat kijk ik dus af van onze vrienden! :p
    Ik heb nog een hele hoop over van vorig jaar!

Radijsjes, wortels, bosui, sla, pompoen, pruimtomaten, basilicum, zonnebloemen, bietjes en mais geloof ik! Ik ga van het weekend beginnen de eerste dingen binnen te zaaien.

Kijk wel goed uit, bijvoorbeeld wortels, bietjes en radijsjes moet je meteen in de volle grond zaaien, dat had ik vorig jaar niet begrepen, daarbij was onze grond te hard dus hadden we misvormde wortels die niet door de grond heen konden, terwijl ze verder aardig goed gelukt waren. Wij gaan dan dus ook een diepe bak bouwen voor de ondergrondse groenten!

Oh ja!! Span ook een net, of hang wat stukken aluminiumfolie op tegen de vogels! Die hebben bij mij alle bosuitjes en maisplantjes gejat vorig jaar.

laatste tip voor nu, er zijn groentes en fruitsoorten die je beter niet naast elkaar kunt zetten en soorten die het juist beter doen naast elkaar! Even zoeken op internet! ;)

Ok... nog 1! Ik heb mijn zoontje aardbeien em cherrytomaatjes leren eten doordat ze van plantjes af kwamen, dat vond ie zo leuk! Dit jaar komen er hier flink wat aarbeienplanten want hij at ze elke dag leeg! ;)

12. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    achterthuis in bakken heb ik vanalles, tenminste, nu nog niet maar met een paar weken kan ik weer beginnen met zaaien.
    ik heb vorig jaar gewoon zoń goedkoop plastic tomatenkasje gekocht , eerst bakken op de vensterbank, waarin ik zaai, als het dan wat groter word, verspeen ik, en gaat het de kas in, daarna kan hetnaar buiten.

heeft iemand nog tips tegen slakken? vorig jaar is er hier heel wat kapotgevreten door slakken. nogmaal zit er een egel in onze thuis zomers. maar die is verhuisd, zit nu een paar tuinen verderop. en hier helaas dus een heleboel slakken die hij normaal op at.

13. lea

lea Fanatiek lid

Wat voor bakken gebruiken jullie eigenlijk? Ik wil ook wat meer gaan kweken en hebben een minituintje. Ik wil dus veel in bakken doen, maar dan moet je wel grote hebben en waar het water uitkan.....

We wilden eerst een gehuurde groentetuin, dit was bijna rond en toen eindigde onze zwangerschap met 18 weken en bleek het dat onze groente- buurman vrouwen lastigviel...hebben we het afgezegd.... We hebben al veel aarbeienplanten, maar wil graag wat meer....

14. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL

Een schaaltje meloen verderop zetten, dan gaan ze mer zijn allen daarheen! ;)

15. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    lea ik heb van die zinken teilen, bij oma uit de schuur. en een paar grote speciekuipen.

mamatal85, meloen? kan het allicht proberen. bedankt voor de tip

16. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier een vierkantemeter tuin en wat bakken. In de tuin had ik: spitskool, sla, snackkomkommer (erg leuk en makkelijk!) wortels, andijvie, rode bieten, in de bakken rabarber, peterselie, bieslook, aardbeien, tomaat.

Dit jaar wil ik er weer voor gaan!! Doe eigenlijk alles alleen.

17. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Iemand trouwens een gouden tip van voorzaaien?

18. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Leuk! Ik lees ook mee!
    hebben helaas niet zo'n grote tuin....

Hadden dit jaar bakken aan de schutting met kruiden en aardbeien.
    Hebben een appelboom en een aalbes,
    Willen nog een druif of framboos tegen de uitbouw vd buren.

Verder zal het in bakken moeten oid...
    Hebben een "dakterras" maar daar staat nog geen hekken omheen, en nog geen deur ernaar toe, ik zou dus uit het raam moeten klimmen.
    Vriendlief vind dit niet zo'n goed idee, die is bang dat ik struikel oid en naar beneden val....(op zich niet zo'n rare gedachte:p) dus ik denk niet dat dat hem gaat worden....

Wel kan ik daar op de vensterbank voorzaaien....

Zaaien jullie de tomaten, komkommer en paprika voor?
    Of kopen jullie kant en klare plantjes?

En in zo'n 1vierkante meter tuin, gaat daar veel in?

19. lea

lea Fanatiek lid

Vorig jaar een paprikazaadje gezaaid en 1 lief klein paprikaatje van geoogst. Deze plant heeft het best moeilijk gehad afgelopen zomer. Nu staat deze binnen in de keuken en staat weer in bloei.....maar ik weet niet hoe dat gaat met bestuiven of zo....of er nu wel een kans is dat er weer een paprikaatje aankomt. Ik vind het gewoon een kick dat het lukt......

20. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Groente nog niet maar we hebben wel
    Een aalbessen boompje die het super doet
    Aardbeien
    Bramen
    En kruidentuintje

Deze doen het super, zelfs de kruiden doen het nu al twee jaar zonder aanpassingen af en toe knippen we wat weg en zelfs in de winter kunnen we plukken.

De appel en kersenboompje zijn de enige die het niet doen schijnt met kruisbevruchting te maken te hebben, dat we een perenboompje oid er naast hadden moeten zetten.

Nu hebben we een ton over en daar willen we van de zomer tomaatjes, en mini komkommers in opkweken :)

Deel Deze Pagina