Ongestimuleerde of met hormonen gestimuleerde IUI?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Aquilegia, 30 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wij krijgen van het UMCU ongestimuleerde IUI aangeboden. Dus: ovulatietest positief, opgewerkt zaad inbrengen, klaar. Ze doen daar geen gestimuleerde IUI (met hormonen, zodat er 2 eitjes springen).

Hoe was dat bij jullie? Kregen jullie gestimuleerde of ongestimuleerde IUI aangeboden?

Onze onvruchtbaarheid is onverklaard. Ik heb wel eens begrepen dat ongestimuleerde IUI dan eigenlijk niet meer kansen geeft dan zelf op tijd klussen. Anderszijds hebben we dat al geprobeerd, dus vinden we het daarom fijn om eens "wat anders" te proberen.

Groetjes,
    Aquilegia

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

#2 Be Happy, 30 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2009
    Ik krijg eerst 3x IUI zonder hormonen (ongestimuleerd), daarna een HSG (baarmoederfoto) en daarna 3x IUI met hormonen (gestimuleerd). Ik zit trouwens niet bij een UMC, maar ben bij een streekziekenhuis onder behandeling.

Wat apart dat jouw ziekenhuis je met ovulatietesten laat werken om de eisprong te bepalen trouwens. Bij ons doen ze follikelmetingen door middel van inwendige echo's. Bij mij gebeurt dat telkens vanaf cyclusdag 10.

Ik weet niet hoeveel meer kansen je met ongestimuleerde IUI hebt als je onverklaarbaar onvruchtbaar bent. Het is natuurlijk wel zo dat je zaad helemaal voorbij de baarmoedermond gebracht wordt met IUI (en dat is met gewoon klussen niet zo. Dan moeten de zaadjes zelf nog de baarmoedermond voorbij zwemmen!)

3. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Bij ons werken ze ook met ongestimuleerde IUI-D.
    Ook met ovu testen.
    Al ga ik zelf voor follikelmetingen vragen en misschien icm Pregnyl.
    Aangezien de ovu testen hier niet lekker aanslaan.
    Plus dat we met ingevroren zaad werken wat maar een bepaald aantal uur leeft.
    Dus als je dan op de verkeerde dag de IUI hebt...

Ik hoop dat de IUI bij jullie toch gaat werken!

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn gynaecoloog is inderdaad ook maar matig enthousiast over ongestimuleerde IUI (al zitten wij ook in dat straject). Ze deed zo twijfelachtig dat ik me bijna afvroeg: waarom doen jullie het dan eigenlijk?
    Ze zei dat je net een heeeeel klein beetje meer kans hebt om zwanger te raken.
    Omdat de behandeling niet echt invasief is lijkt het toch het proberen wel waard.

Hoop dat het voor jullie ook succes heeft!!!

5. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Wij hebben IUI gedaan icm clomid en pregnyl. Dus wel licht gestimuleerd maar niet hoeven spuiten (op de pregnyl na). vraag me nu ook weleens af of we niet meer kans hadden gehad met spuiten. Maar ik probeer maar te vertrouwen op mijn artsen.

6. draaimolen

draaimolen Actief lid

22 apr 2007
    479
    0
    0
    In ons zh doen ze alleen gestimuleerde iui en met behoorlijk wat hormonen. Zij vinden dat het anders totaal geen meerwaarde heeft. Ik heb zelfs Lucrin gespoten om mijn eigen cyclus totaal stil te leggen zodat ze de eisprong op het half uur nauwkeurig konden plannen. In andere zh gebruiken ze lucrin/deca eigenlijk alleen bij ivf. Verder heb ik gonal-f en pregnyl gespoten en na de iui utrogestanbollen. Totaal kunstmatige cyclus dus. In het begin baalde ik natuurlijk enorm, zoveel hormonen, maar achteraf denk ik wel dat het idd de kansen aanzienlijk heeft verhoogd. In 2007 was het raak bij mij na de 1e iui en nu na de 2e iui. Mede dankzij alle hormonen denk ik. Ik wens je iig veel succes met alles!!

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nou, ik vind het nogal wat om je hele cyclus stil te leggen!!!
    Ik weet niet of ik daar gelijk voor zou kiezen...
    Ik neem aan dat ze toch wel eerst kijken of er uberhaupt iets mis is met je cyclus? Stel nu dat het probleem alleen bij de man ligt... dan ga je toch niet aan de hormonen? In elk geval niet zo veel lijkt me...

8. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Ook hier IUI gehad met hormonen (Purugon prikken). Ondanks dat ik een prima cyclus had en goede eisprongen, zag mijn gyn het nut er niet van in om het zonder hormonen te doen. Met hormonen meer kans, waren zijn woorden.

Daarnaast om de 2-3 dagen naar het ziekenhuis voor een follikelmeting. Waren de eitjes 20mm, dan Pregnyl en 36 uur later IUI. 2e ronde was het raak :)

Moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik een hele makkelijke gyn heb. 9 mnd na mijn MK mocht ik al IUI, terwijl het dus ook zonder mogelijk was. Maar waarom nog maanden proberen als je kinderwens groot is. Wederom zijn woorden... haha

9. draaimolen

draaimolen Actief lid

22 apr 2007
    479
    0
    0
    Ja dus wel, dat zeg ik nu juist, dat is nu eenmaal het protocol van ons zh. Take it or leave it... Met mijn cyclus was in principe niks aan de hand, ons enige probleem was vijandig bmslijm, verder goeie eisprong etc. Zaad van man is ook prima in orde. Maar nu juist door dit protocol zijn de slagingspercentages in ons zh erg hoog. En ik ben toch ook erg blij dat ik het gedaan heb ;) Anders was ik waarschijnlijk niet zo snel zwanger geworden van allebei.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tjonge, ik begin bijna te twijfelen of ik wel in goede handen ben...
    Ik zal nog eens verder zoeken op internet.
    Ik zit niet te wachten of een IVF-vervolgtraject als onze IUI niet aanslaat, terwijl dat met hormonen misschien wel het geval kan zijn...

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wat interessant, maar ook gek, dat ieder ziekenhuis zo zijn eigen protocol heeft. De één alleen gestimuleerd, de ander alleen ongestimuleerd. Wat me vooral verbaast, is dat ze die protocollen volgen, ongeacht de oorzaak van de onvruchtbaarheid.

Bij vijandig BM-slijmvlies wordt juist ongestimuleerde IUI aanbevolen. Want als het zaad eenmaal de horde van de BM genomen heeft, is er geen probleem meer. Anderzijds ben je wel lekker snel zwanger geraakt, tot 2x toe. Dat komt natuurlijk ook omdat er verder geen problemen waren bij jullie twee.

Nog andere reacties?

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, je hebt inderdaad maar een klein beetje meer kans. Mijn gyn raadt nu IUI aan, vanwege emotionele redenen. Niet omdat je nu zoveel meer kans hebt om zwanger te raken. Daar is hij heel open over. Je hebt met IUI zo'n 7% kans per cyclus om zwanger te worden. Daar gaan nog miskramen af, dus 6% kans op doorgaande zwangerschap. Met gestimuleerde IUI heb je volgens hem zo'n 2% meer kans op zwangerschap. Dat lijkt niet een veel grotere kans, maar ja, van 6% naar 8% zeg maar... dat is wat anders dan van 30% naar 32%. Wellicht doen wij daarom nog wel een second opinion in een ziekenhuis waar ze wel stimuleren. Het probleem is echter, dat ik een schildklierziekte heb en dat interacteert mogelijk negatief met de stimulatie. Daarom is ongestimuleerd voor mij misschien wel het beste.

13. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ik kreeg gelijk hormonen (clomid) maar dat kwam voornamelijk omdat mijn cyclus heel erg wisselend was (21-97 dagen). Maar normaal is bij ons in het zkh ook eerst 3x zonder hormonen en dan evt nog 3x met..

14. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik ben ook een beetje bang hoe stimulatie op mn schildklier zou werken.
    Daarom wil ik eerst 3x zonder stimulatie proberen.
    (enkel pregnyl voor zekerheid eisprong, maar dat bespreken we tegen die tijd)

In onze kliniek beginnen ze met IUI in eigen cyclus als je van jezelf een goede cyclus hebt.
    Na 3x IUI ga je bekijken of je nog eens 3x zonder hormonen wilt of dat je met hormonen wilt beginnen.
    Als je geen goede cyclus van jezelf hebt, dan mag je meteen met hormonen starten.

Met mij is als het goed is niets mis (bloedonderzoeken en echo goed, netjes elke maand een eisprong)
    Dus wil proberen in eigen cyclus te starten.

Bij ons kijken ze dus wel naar je cyclus.
    Maar misschien is dat anders vanwege donorzaad?

15. draaimolen

draaimolen Actief lid

22 apr 2007
    479
    0
    0
    Je hebt gelijk hoor, in principe ben ik met je eens. Vond het ook verschrikkelijk toen ik 't voor de eerste keer hoorde. Maar nu achteraf snap je dat ik er toch wel erg blij mee ben dat het zo is gegaan ;) Veel succes iig!

16. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dit zal wel waar zijn, maar ik heb vijandig baarmoederslijmvlies (verder is alles in orde bij ons, mijn vriend heeft prima zaad) en ben inmiddels al toe aan mijn 3e ongestimuleerde IUI! Ik heb het idee dat mijn kansen hierdoor echt niet groter worden hoor. Ik kijk dan ook uit naar de gestimuleerde IUI. Gestimuleerde IUI zorgt er volgens mij voor dat er meerdere eitjes rijpen. Meerdere eitjes = meer kans op bevruchting.

Ik vergelijk ongestimuleerde IUI met gewoon klussen voor een kindje, alleen het zaad wordt een eind op weg geholpen. Voor de rest heb je gewoon een hoop mazzel nodig.

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    @Draaimolen: vanwege het resultaat tot 2x toe snap ik dat je er nu blij mee bent. Het is je zeer gegund, natuurlijk! Bedankt voor je reactie! :)

@Be Happy: bij jullie gaan jullie kansen, nu de barrière van vijandig slijm overwonnen is, naar een "normale" tot wat bovennormale kans, denk ik. Normaal heb je ook maar 15% - 25% kans om zwanger te raken per cyclus, ook als je het klussen goed hebt getimed. Dus dat je na 2x nog niet zwanger bent, is niet zo verwonderlijk. Alleen je ziet het natuurlijk liever anders! Veel succes!

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, ik denk dat ze het met donorzaad in eerste instantie zonder hormonen proberen! Omdat met jou niets mis is. Succes!

19. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Nog even een toevoeging van mij. In ons ziekenhuis wordt het wel per geval bekeken. Ik slikte bijvoorbeeld clomid en iemand anders hier van het forum spoot Puregon. Er wordt dus puur gekeken naar wat is de oorzaak van de vermindere vruchtbaarheid en daar wordt een behandelplan op gemaakt.

20. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nou, dat klinkt mij eerlijk gezegd wel logisch in de oren. Bij welk ziekenhuis zit jij?

Deel Deze Pagina