Vorige week zondag heb ik voor het eerst 40 minuten achter elkaar hardgelopen. Daarvoor waren het stukken tot zo'n 31 minuten. Dacht dus dat die paar extra minuten niet zo erg zouden zijn. Blijkbaar heb ik toen mijn voet iets belast of verkeerd neer gezet. Met als gevolg een gevoelige rechter enkel. 2 dagen rust gehouden en woensdag weer gelopen. De pijn ging redelijk. Wel na 15 minuten even een wandelpauze en daarna ging het mis. Ik ben door mijn enkel gegaan en voelde dat het niet goed was. Thuis meteen gekoeld en de dokter gebeld. Die kon niets vinden, druk uit oefenen op de voet doet ook geen pijn. Dat heb ik alleen bij lopen en ik merk dat mijn enkel instabiel voelt. Nu begin ik ook last aan mijn andere voet te krijgen omdat ik mijn rechter voet wil ontzien. Nou heb ik over 14 dagen mijn eerste wedstrijd en ben bang dat ik hem niet kan lopen.. Heeft iemand tips behalve rusten ( een week rust adviseerde de huisarts) maar denk dat een week echt te kort is.
je hebt denk ik andere schoenen nodig en eigenlijk moet je op zijn mist 1 week niet op die voeten hardlopen en dan langzaam weer belasten. neem volgende keer een hardloop schoen met meer omvang mogelijkheden in de zool en mischien wat hogere opstaande rand bij de enkel
aa lees nu dat je al een paar echt goede schoenen hebt ,, ben je soms te snel gaan versnellen van tijd ? sosm kan 5 minuten dan al te veel zijn voor de enkel knieen. kan ook zijn dat je teveel naar voren of naar achter hangt en dan een verkeerde stap ,, peng en je bent er door heen. mijn vader is hardloop trainer die zij altijd recht op recht op van de zijkant tegen mij hahaha en armen laag lang het lichaam zodat je longen genoeg zuurstof kunnen binnen nemen. boven lijf dus recht,, en ietjes door de knieën hardlopen zodat de grote schok door je boven benen word op gevangen en niet je knieën en enkels.
Thanx voor de info, hier kan ik zeker wel wat mee.. IK ben i.d. te snel gaan versnellen. Stom stom stom!
Om het herstel te bevorderen kun je ook morgen een afspraak maken met een fysiotherapeut. Die kun je gewoon bellen zonder tussenkomst van een huisarts. Waarschijnlijk heb jij doordat jij door jouw enkel ging een bandje beschadigd. Vandaar dat druk op jouw voet niet pijnlijk is, maar jouw enkel tijdens lopen wel instabiel aanvoelt. Je zou gewoon kunnen hardlopen op geleidde van de pijn. Daarnaast wordt je niet echt langzamer als je het de komende week a 1,5 week even wat rustiger aan doet. Je zou bijv. wel dezelfde afstand kunnen lopen als normaal, alleen langzamer, of de 31 minuten lopen die jij daarvoor deed (dit alles wel op geleidde van de pijn). Succes!
Ik doe inmiddels al een aantal dagen oefeningen om de enkelband etc te verstevigen en koel elke 2-3 uur met een coolpad. Vanmorgen opgestaan zonder pijn, gedurende dag ( door het lopen natuurlijk) voel ik mijn enkel wel tijdens het lopen maar de pijn valt vergeleken met een aantal dagen geleden enorm mee? @ Miekje. Jij zou dus gewoon voorzichtig gaan hardlopen? Voor de zekerheid wil ik van de week een keertje een loopanalyse laten maken bij runnersworld.
Ik zou gewoon rustig gaan hardlopen. Jij kunt namelijk nog gewoon lopen, dus de kans op een afgescheurde enkelband of breuk is eigenlijk niet aanwezig. Zolang jij gewoon rustig gaat hardlopen op een egale ondergrond (asfalt) en op geleidde van de pijn dan kan er heel weinig misgaan. Je zou voor jouw eigen gevoel een stevige enkelband, strakkere sok of tape kunnen gebruiken, zodat jouw enkel voor jouw gevoel wat stabieler aanvoelt.
Miekje.. Ik wil eigenlijk op advies van de huisarts nog 2 daagjes rust houden, en dan woensdagochtend een klein stukje lopen over een verhard fietspad in het bos kijken hoe mijn enkels dat vinden. Wil tijdens het hardlopen eerst mijn enkel even verbinden met rekverband.
Ik zou ook aanraden om iets van een brace of tape te gaan dragen en vanaf woensdag dan weer heel rustig gaan lopen, wel dezelfde afstand maar gewoon op en rustig tempo.
Bedankt voor je reactie Elena.. Ga ik doen. En weer 5 km is dan geen probleem? Ben zo bang dat ik het allemaal nog veel erger maak. Stond vanmorgen weer op met pijn in mijn voet. Nu meer onder het holle gedeelte van mijn voet. Grrrrr.. Vanavond werken (zorg) dus doe ik ook maar iets van rekverband om. Moet ik namenlijk erg veel lopen en traplopen.