Beste verloskundige, Vandaag weer voor de wekelijkse controle bij de gynaecoloog geweest en een beetje bezorgd. Onze kleine had bij 30 weken een groei achterstand van ongeveer 3 weken (alleen het buikje) nu weegt het (bij 36 weken) 2200 gram. Het is in 2 weken tijd ongeveer 100 gram gegroeid, niet echt veel dus. Heb GUO's en CTG's gehad maar dat was niet meer nodig omdat de groei achterstand nu op iets meer dan 2 weken geschat wordt. Als de baby over een week op de echo weer niet goed gegroeid is of het vruchtwater niet stabiel is moet ik weer extra controle's en CTG's. De bewegingen moet ik goed in de gaten houden en bellen zodra dat minder wordt maar rond de 36 weken worden bewegingen toch altijd minder doordat er minder ruimte is? Wel is het vruchtwater steeds ongeveer P5. Vandaag zei de gyn dat ze de baby bij 38 weken misschien gaan halen. Ik schrok daar een beetje van, de placenta werkt niet zo goed maar de doorbloeding is wel goed en de baby weegt nog maar zo weinig, waarom halen ze het dan bij 38 weken? Verwachten ze dat de werking van de placenta steeds minder wordt? Je hoort soms enge verhalen van moeders die hun kindje met 38 weken of zelfs later nog verliezen door placenta insufficientie. En wat wordt bedoeld met 'halen'? Is dat de bevalling inleiden of een keizersnede? Misschien komt de baby wel spontaan rond de 38 weken, ik heb 5 zussen die samen 13 kinderen hebben en daarvan is er maar 1 over tijd geboren en de rest allemaal 2 a 3 weken te vroeg. Ik maak me een beetje zorgen dat het straks op het laatst toch niet goed gaat...
Hallo, Het leven wordt inderdaad minder maar je moet het minimaal 10x per dag voelen schoppen/schuiven anders is het te weinig. En moet je aan de bel trekken. Met halen wordt bedoelt inleiden. Soms is het beter om eerder in te leiden als we verwachten dat de conditie's buiten de buik beter zijn. Je wordt goed in de gaten gehouden dus vertrouw daarop. Hopelijk komt die kleine spontaan voor het moment van inleiden. Groetjes Ineke