Bij mijn zwangerschap van Rowan,kreeg ik met 35 weken ineens hele dikke voeten..hield al enorm veel vocht vast maar mijn voeten zwollen gewoon helemaal op!Naar VK gebeld,bloeddruk gemeten,was mijn onderdruk 100,naar het ziekenhuis,moest gelijk blijven en met medicijnen beginnen..mocht naar paar dagen naar huis,want mijn urine was schoon(geen eiwit) Uit voorzorg even bloed geprikt,waren mijn leverwaarden zo hoog gestegen,dat ze me de volgende dag ingeleid hebben,met als gevolg een maand te vroeg geboren baby,en helemaal geen "echte" kraamtijd...Wat mij toen heel gek voorkwam,was dat ik helemaal geen verdere klachten had,vaak hoor je over;misselijk,hoofdpijn,bandgevoel enz. Herkend iemand dit,of heeft ook zoiets gehad,en vind je het dan ook een beetje eng bij een eventuele volgende zwangerschap...sorry voor zoveel vragen hoor... Groetjes,en alvast bedankt voor het antwoorden..
Ik hier precies hetzelfde gehad !! Veel vocht in mijn voeten/enkels in de laatste week van mijn zwangerschap en de VK is zelfs op een Zondag hierheen gekomen om te kijken of mijn bloeddruk lager was. Bleek niet zo te zijn en ziekenhuis gelijk gebeld. Daar opgenomen en ik werd gelijk dezelfde avond nog ingeleid en de volgende dag een prachtige zoon ter wereld gebracht. Zoon bleek ook erg ziek te zijn ( bloedvergiftiging en longontsteking). Ik mocht na 4 dagen naar huis en zoontje moest nog een weekje blijven. Daarna slechts 1! dag kraamhulp gekregen, dus ook geen kraamtijd gehad helaas. Ik vraag mezelf af hoe het nu met een toekomstige nr2. zal verlopen.
Hoi, Ik heb dan 5 weken in het zh gelegen, voordat mijn meisje er was, maar verder zelfde verhaal. Mijn dochter is er niet ziek van geweest. Ik heb er wel erg moeite mee gehad. Ben toch na 9 maanden weer zwanger geworden. Tot nu toe gaat het goed. Bloeddruk is redelijk, geen vocht en geen bandgevoel of hoofdpijn. Het is afwachten. Bij Keira werd ik met 33 weken echt ziek, dus ik heb nog even te gaan. Ik heb wel goede hoop. Deze zwangerschap voelt heel anders. Succes meiden!!
Ik had al vroeg in de zwangerschap last van ernstige benauwdheid en later kwam daar hoge bloeddruk bij dat vervolgens (beginnend) hellp werd. Heb 5 maanden plat moeten liggen ( afwisselend in ziekenhuis en thuis in de thuismonitoring) De longarts en gyn hebben voor mijn leven en dat van het ongeboren kindje gevreesd maar gelukkig zijn we er allebei prima uit gekomen. Wij willen heel graag een 2e kindje maar een 2e zwangerschap word me door de artsen afgeraden dus ben bang dat het er niet in zit.
Ik herken het verhaal van de TS... In week 38 ingeleid vanwege het feit dat ze bang waren dat ik beginnende HELLP had terwijl ik nooit eiwitten in mijn urine heb gehad. Ik had ook geen gevoel van een band... Had wel heel erg het gevoel van watten in mijn hoofd/ hoofdpijn/wazig zijn. Kon geen bord meer lezen zonder er vlak voor te staan. Mijn bloeddroek was 110/150 op het laatst en mijn bloedplaatjes waren aan het dalen. Daarnaast ook nog een lekkere onsteking gekregen in de aders onder mijn huid over mijn hele lichaam wat resulteerde in uitslag die enorm jeukt en er vooral op mijn dikke vocht benen en voeten uitzag als brandwonden. Maar dat was volgens de artsen iets wat los stond van het andere dus gewoon = vette pech. Elian is dus eigenlijk gewoon netjes twee weken 'te vroeg' geboren, hij deed het na de bevalling prima maar de bv lukte niet, ik stond stijf van de cortizon en hij viel enorm af. Uiteindelijk bij 11% verlies van zijn geboortegewicht overgestapt op de fles (na een hoop gezeur van onze kant). We hebben alles bij elkaar ongeveer een week in het ziekenhuis gelegen op een speciale afdeling. Wel fijn op zich want hier kennen ze geen kraamhulp aan huis. Hier beval je in het ziekenhuis en ga je na een dag ofzo naar huis en kun je het zelf uitzoeken... Oh ja: vergeet ik bijna te zeggen: voor mij speelt dit alles ook mee in onze keuze voor wel of geen tweede. Nu ging het goed en werd ik pas laat echt flink ziek maar hoe gaat dat bij een tweede? Komt het weer terug bij een tweede? Mmm... Als ik zie wat een veldslag mijn lijf was na mijn bevalling (was ook enorm veel aangekomen) dan pas ik voorlopig of voorgoed voor een tweede. Zo groot is de wens nog niet...
Hoi, "Fijn" dat er meer meiden zijn die dit herkennen....bij ons liep het gelukkig ook goed af,maar ken iemand die mede daardoor tijdens de zwangerschap een hersenbloeding heeft gekregen!Door te laat ingrijpen van de huisarts... Bij ons kreeg ik nog 4 ochtenden couveuse nazorg,was wel heel fijn... @Marieke V;ik ben ruim 40 kilo bijgekomen (was heel veel vocht toen ik uit het ziekenhuis kwam,was ik al 20 kwijt,en nu weer op mijn oude gewicht,GELUKKIG Dat hoop ik nu,als ik nog een keer zwanger zou worden niet meer mee te maken..
Ze zeggen met een HELPPsyndroom dat met een 2e de kans kleiner is dan met de 1e. Met een 3e de kans nog kleiner is als een 2e. Dus in mijn geval was de 1e vette pech, meer niet en met een 2e de kans echt nihil is. Ik had ook gigahoofdpijn en een bloeddruk van 100/200 en die kregen ze niet naar beneden. Ze hebben gevochten voor mij en mijn zoontje's leven. Maar alles is goed gekomen en niks aan overgehouden (gelukkig).
ik heb dit ook gehad, alleen ging mijn bloeddruk door de medicijnen niet omlaag maar omhoog.. ben toen 37 weken opgenomen en met 38 weken wilde ze me gaan inleiden maar gelukkig kwam kyano al uit zichzelf .. Kyano woog 4660 gr bij de geboorte en ze zeiden dat omdat hij zo zwaar was daardoor mjn bloeddruk omhoog is gegaan ... Ik heb na de bevalling nog 5 dagen in het ziekenhuis gelegen want ik was heel veel bloed verloren ( kreeg 1,5 zak bloed nadien ) .. Die voeten heb ik heel lanng gehad, kon geen schoen aan en liep de hele dag ( als ik al kon lopen ) op blote voeten .. Ben blij dat ze er alles aan gedaan hebben om die kleine gezond op de wereld te zetten want ik heb liever dat ik langer in het ziekenhuis moet blijven dan hij.. Ik ben wel bang dat dit weer gebeurd, en dit weerhoud me er van om bij de 2e thuis te bevallen ( weet niet eens of dat nog mag na deze bevalling ) ik was namelijk blij dat ik toen in het ZH was .. Het weerhoud me er trouwens niet van om een 2e kindje te krijgen maar zie wel op tegen het laatste gedeelte ..
Ja, die kilo's extra vond ik ook vreselijk!!!! Ik was ruim 45 kg aangekomen door het vocht, maar was er wel na 9 maanden weer af. De sporen op m'n lichaam zijn zichtbaar. Zwangerschapsstriemen overal, echt overal, zelfs op m'n voeten!!! Ik heb een KS gehad, dus moet zowiezo in het zh bevallen. Nu bij deze zwangerschap ben ik tot nu toe maar 11 kg aangekomen, bij bijna 28 weken. Ze zeggen dat de kans dat ik het weer krijg 30% is. Als ik het weer krijg zal het waarschijnlijk 3 tot 4 weken later in de zwangerschap zijn. Dan ben ik al 37 weken, dus dan kunnen ze het halen. Mijn vk legde het uit als een hel zware griep. De eerste keer ben je er doodziek van, maar de tweede keer als je dezelfde griep krijgt, veel minder. Een collega van mij heeft het wel 2x gehad. De eerste keer is haar kindje helaas overleden, het tweede kindje is met 31 weken geboren, maar doet het heel goed. Ze is nu zwanger van de derde.
Hoi, @dolphin,had het wel eens meer gehoord ja,dat je het een 2e keer waarschijnlijk niet meer krijgt..maar heb het toen bij nacontrole van gyn niet meer gevraagd,ging later pas beseffen wat er eigenlijk gebeurd was... Zou je nu wel gewoon op controle mogen bij VK of moet je naar gyn,ze zullen je toch wel vaker willen controleren of niet..? @Chantal;Rowan was 36 weken en al ruim 7 pond,KI arts zei dat als ik 2 weken overtijd zou zijn geweest hij wel tegen 10 pond zou zijn geweest...Jouw zoontje was ook behoorlijk zwaar dan.. @Vlinder;vervelend hè,die zwangerschapsstriemen,bij mij zitten ze ook op mn hele lijf vooral in mijn knieholtes en bovenarmen..Gelukkig zitten we allbei weer op ons oude gewichtFIjn dat je nu nog niet zoveel aangekomen bent..let je op wat je eet,of zou het van de vorige keer gewoon door het vocht gekomen zijn,of van HELLP?)
Ik heb ook precies hetzelfde gehad. Helaas kwamen ze er bij mij pas achter tijdens de bevalling achter. Ik hield de laatste weken van mijn zwangerschap echt heel veel vocht vast en mijn bloeddruk was erg hoog. Had wel wat hoofdpijn maar ik had geen eiwit in mijn urine en mijn bloed was ook prima. Uiteindelijk zou ik toc ingeleid worden omdat mijn voeten echt zo opzwollen dat het pijn deed, ik was toen 40 weken zwanger en ze wilde mij niet nog 2 weken door laten lopen. De dag voor de inleiding is de bevalling zelf begonnen maar in het ziekenhuis schoot mijn bloeddruk om hoog en zakte niet meer net als de weeen die bleven hangen en zakte niet meer weg. Ik werd overgedragen aan een gynecoloog en na een prik met morfine is onze zoon geboren. Alles leek goed maar nadat we aangekleed waren en naar huis zouden gaan de volgende ochtend bleek mijn bloed helemaal niet in orde en mocht ik niet naar huis. Ik ging geel zien en mijn lever functioneerde niet meer als het zou moeten. Met de baby was gelukkig alles goed. Ik heb toen nog een week in het ziekenhuis moeten liggen. De waardes in het bloed zakte maar de bloeddruk bleef hoog. Mede door de spanning van het moeten blijven en het slecht kunnen slapen van alle nieuwe mama's die met elkaar d ebevalling bespraken in de nacht. Ik moecht toen naar huis met strenge controle van de huisarts, elke dag bloeddruk op laten meten enz. 2 weken na de bevalling was hij gezakt en was de spanning er af. Ook ik twijfelde over een tweede maar de gynecoloog vertelde dat bij een tweede kindje de kans erg klein zou zijn mits het kindje van dezelfde man zou zijn. We hebben lang getwijfeld omdat ik echt flink zie was geweest maar uiteindelijk won de wil naar een tweede kindje het van de angst. Inmiddels is ook ons derde kindje geboren!! Bij de tweede en derde zwangerschap is alles goed gegaan, geen vocht vastgehouden en geen hoge bloeddruk. 2 heerlijke zwangerschappen gehad en nu 3 geweldige kindjes waar ik enorm van geniet!!
Ik heb het ook gehad bij de eerste zwangerschap. Veel vocht vastgehouden, ik kon alleen nog maar badslippers aan ...'t was gelukkig zomer. Op de uitgerekende datum moest ik naar het ziekenhuis vanwege te hoge bloeddruk. Daar heb ik aan de apparatuur gelegen en is mijn urine onderzocht op eiwit. Naar aanleiding van de uitslag werd ik meteen ingeleid, want het was toch een risicovolle situatie. Bij de tweede zwangerschap heb ik nergens last van gehad, heb ook niet zoveel vocht vastgehouden. Verloskundige zei ook dat de kans bij de tweede erg klein was. Ben overigens wel bij beide zwangerschappen 30 kg aangekomen, 't is er gelukkig ook allemaal weer vanaf gegaan. Maar ja, die striae hè....ach ja, er zijn wel ergere dingen. Als je maar een gezond kind hebt.
Ik ben gewoon onder controle van de vk. Als ik niet eerder ziek word, moet ik met 36 weken naar de gyn. Dit is in verband met de KS en niet de hellp.