Hulp bij semenanalyse

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door marjolein1984, 17 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjolein1984

marjolein1984 Bekend lid

13 dec 2010
    830
    0
    16
    pedagogisch medewerker
    NULL
    Hopelijk ervaringsdeskundigen hier, of mensen met een zelfde soort uitslag en behandelplan.
    Gister hebben wij de complete uitslag gekregen van mijn man's onderzoek. Nu was ik de hele tijd al aan het kijken wat er mogelijk voor traject bijhoort/bijkan. Misschien hebben jullie een indicatie?

test 1 (3 dagen onthouding)
    2 miljoen per ml
    volume 4.3
    ph 7.7
    A 41
    B 9
    C 10
    D 40
    totaal dood 10
    normale morfologie 12
    VCM 4,3

test 2 (5 dagen onthouding)
    2 miljoen per ml
    volume 8.1
    ph 8.1
    A 6
    B 11
    C 4
    D 79
    totaal dood 52
    normale morfologie 3
    VCM 2.75

Hopelijk kunnen jullie er iets mee. De dokter had het over of IUI of IVF.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij beide analyses valt op dat het aantal zaadcellen erg laag is. toch is het aantal levende cellen (goed beweeglijk: A) toch best goed. Zelfs op de grens van normaal (A+B bij elkaar moet groter zijn dan 50%).
    Bij de 2e analyse is dit een stuk slechter.

Normale morfologie zegt iets over de vorm van de zaadcellen. Deze is slecht (laag percentage). Dit betekent dat het zaad van je mannetje veel afwijkende vormen heeft (dubbele koppen/staarten etc). Deze beestjes kunnen niet goed zwemmer en zullen nooit hun einddoel bereiken.

Ik twijfel erg of jullie met deze cijfers kans maken bij IUI. Bij IUI heb je minimaal 1 miljoen goede zaadcellen nodig. Dus goed wat betreft beweeglijkheid en goed wat betreft vorm. Met deze cijfers halen jullie de 1 miljoen niet...
    Zelf denk ik dat jullie eerder aan IVF moeten denken.

Sterkte!!!

3. Mayrha

Mayrha Niet meer actief

Ik zou hier graag ook eens de uitslagen van mijn vriend neerzetten en jullie meningen horen:

Volume: 0.6
    Aantal cellen: 16
    A: 0
    B: 5
    C: 24
    D: 71
    VCM: 1 (wat is dat eigenlijk?)

Morfologie:
    Normaal: 5
    Abnorm.kopvorm: 93
    Abnorm.midden: 2
    Abnorm.staart: 0

Dit was na 2 dagen onthouding.
    Is er een kans dat bij een 2e analyse er een complete omslag is?

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, het is niet reeel te denken dat een 2e analyse er heel veel beter uit ziet. Of je vriend moet de afgelopen maand echt enorme koorts hebben gehad of zo (is van invloed op zaadkwaliteit.
    De hele weinige cellen die er in zitten zijn allemaal dood. Klinkt een beetje bot, maar zijn zullen nooit doel bereiken.
    Het volume is ook erg weinig. Is dit altijd zo?

VCM staat voor Volume maal Con- centratie maal Motiliteit.
    Dit is heel eenvoudig gezegd het aantal zaadcellen die goed genoeg zijn om eventueel doel te bereiken (het hele stuk zwemmen en een bevruchting tot stand brengen).
    Dit zou normaal boven de 20 (miljoen) moeten zijn.

Mochten de uitslagen zo blijven dan denk ik dat jullie volgende traject IVF/ICSI zal zijn.

5. Mayrha

Mayrha Niet meer actief

Jij hebt er heel wat verstand van. Wel fijn om even te horen wat de evt mogelijkheden zijn.
    Zullen ze nog wel een 2e onderzoek doen na zo'n uitslag?
    En als het IVF/ICSI is dan er zeker ook nog een enorme wachtlijst?:(

6. Mayrha

Mayrha Niet meer actief

Oh ja..het volume was altijd al heel weinig.
    Ik hield er stiekem al rekening mee dat er iets mis was...

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik werk op een lab en heb in het verleden veel semenonderzoeken gedaan. Dat is alweer even geleden en de inzichten zijn wat veranderd, maar verder blijft het hetzelfde...

Ze zullen eigenlijk altijd een 2e en soms zelfs een 3e onderzoek doen voordat er definitieve conclusies worden getrokken. Je arts/gyn zal niet over 1 nacht ijs gaan.
    En ondanks dat je hormoon-waarden goed zijn (las ik toch in je eigen topic?) zal een arts ook bij jou verder onderzoek willen doen voor IVF/ICSI een optie is. Waarom menstrueer je bijvoorbeeld maar zo weinig? Word je baarmoederslijmvlies wel goed opgebouwd? Pas als alles helder is komt de plan de campagne...
    Wat betreft de wachtlijsten: dat verschilt echt enorm per ziekenhuis. (Niet alle ziekenhuizen hebben een vergunning voor het doen van IVF overigens). Van het UMC Utrecht weet ik (uit eigen ervaring) dat er op het moment eigenlijk helemaal geen wachtlijst is. Dat is natuurlijk goed nieuws.
    Wel moet je zelf de afweging maken. STEL jullie gaan echt voor IVF/ICSI dan betekent dat dat je in de eerste twee weken van je cyclus meerdere keren naar het ziekenhuis moet voor een echo. Op zich duren de echo's maar 5 minuten, maar als je er steeds heel ver voor moet rijden kan dat heel belastend zijn.
    Laat je goed informeren!!!

8. Mayrha

Mayrha Niet meer actief

Dat is heel wat nuttige info. Dankjewel, lief van je!
    Ik wist al wel dat ik dan vaak naar het zh zou moeten ja, had ik al ergens gelezen.
    Nou, het wordt dus even afwachten...
    Ik zal hier af en toe een update geven.
    Nogmaals bedankt voor je uitgebreide berichten.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Spannend voor jullie!
    Succes!!!

10. marjolein1984

marjolein1984 Bekend lid

13 dec 2010
    830
    0
    16
    pedagogisch medewerker
    NULL
    Bedankt Merah!... Zelf neigde ik ook al meer naar de ivf, met wat ik gelezen had van de minimaal 1 miljoen voor IUI. Maar wel fijn om het ook van een ander te horen dat die hetzelfde denkt. Succes met de zwangerschap, dat je maar een lief en mooi kindje mag krijgen.

Mayrha Dat is niet zo;n goede uitslag lijkt me. Balen joh, morgen moet je weer naar de ha?

11. Mayrha

Mayrha Niet meer actief

Dat is inderdaad een heel slechte uitslag ja.:(
    Morgen samen naar de ha.
    En jij?

12. Newa

Newa Actief lid

11 okt 2010
    167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mm ik zie dat de semenanalyses die hier in NL worden gedaan dan toch nog anders zijn dan die in Z-A... geen idee maar bij ons staat er niks van waar de fout zit zeg maar.. alleen dat er van de zwemmers maar 1% goed is qua morfology. Niet of het de kop/midden/staart is waar het fout zit. Volume en beweeglijkheid vonden ze wel in orde. Heb het papiertje met de precieze uitslag niet bij de hand maar dat viel binnen de normale waarden.. maar ja.. door die 1% morfologie hebben we nu toch een IVF advies gekregen (hebben ook al IUI gehad maar dat leek de arts schijnbaar toch niet zo geschikt voor ons.. zelf had ik daar overigens ook maar weinig vertrouwen in nadat ik had gehoord hoeveel goede, normaal gevormde zwemmers je moet hebben om een redelijke kans op succes te hebben).
    Dat is mijn ervaring. Heel veel succes ook voor jullie!

Deel Deze Pagina