pco na de bevalling

Discussion in 'Na de bevalling' started by debby82, Oct 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Volgens mij kan pco wel weggaan, bij mij zag het er na de miskraam prima uit. Ik werd voordat ik zwanger raakte van Eva nooit ongesteld, na de bevalling wel, na 8,5 maand al terwijl ik nog volop borstvoeding gaf. Mijn eerste cyclus was geloof ik 45 dagen en die werden steeds korter tot 38 dagen.
    Nu weet ik niet hoe het zit, heb toen Lisa 4 weken was een spiraal gekregen en daarbij kan het gebeuren dat je niet meer ongesteld wordt.

2. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    miran.. ik ben voor het eerst 10 sept. ongi geworden,dus na pecies 10 weken daarna een cyclus van 45 dagen en nu zit ik op cd uhmmm weet zo ff niet nee haha 25 okt cd 1 in ieder geval..:) ja haha idd goed dat ze groeit ja, het is gewoon een mopje in mijn album staan al wat fototjes... en alyssa is ook een bijzonder meisje zal ze ook altijd zijn;) ......... en voor de vraag of pco weg gaat nee pco gaat niet weg pco VERBETERD. het is een aangeboren aandoening.

3. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Polycysteus ovarium syndroom, ook wel bekend als PCOS, is een hormonale afwijking waar ongeveer 5 tot 10 procent van de vrouwen mee te maken heeft.

Aan weerszijden van de baarmoeder van een vrouw heeft een vrouw haar eierstokken. Beide eierstokken bevatten kleine blaasjes met vocht die de eitjes bevatten. Deze blaasjes worden ook wel cysten genoemd. Elke maand rijpen meerdere eitjes. Slechts één van deze eitjes zal dominant worden en tijdens de eisprong vrijkomen. Het ei groeit en het blaasje verzamelt vloeistof. Wanneer het ei is gerijpt barst de zak open en komt het ei vrij. Dit is wanneer de ovulatie plaatsvindt. Echter, bij vrouwen met PCOS krijgt de eierstok niet die hormonen die de eitjes nodig hebben om volwassen te worden. De eitjes beginnen wel te groeien, maar geen van de eitjes wordt groot genoeg. Het blijven daarom cysten. Omdat er geen ei groot genoeg is om te worden vrijgegeven zal er geen ovulatie optreden.

De hormoonafwijking PCOS heeft invloed op de maandelijkse menstruatiecyclus, de vruchtbaarheid, de hormonen, de insuline productie, de bloedvaten, het uiterlijk en het hart. Polycysteus ovarium syndroom is de meest voorkomende hormonale afwijking bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Veel vrouwen met PCOS hebben een hoog niveau van mannelijke hormonen, wat leidt tot meer gezichtshaar en haar op de borst, buik, rug, duimen en tenen. Vrouwen kunnen ook last hebben van een onregelmatige of gemiste menstruele cyclus en kunnen kleine blaasjes op hun eierstokken hebben. Vrouwen met PCOS hebben waarschijnlijk onvruchtbaarheidsproblemen omdat ze geen eisprong krijgen. Andere symptomen van de aandoening zijn gewichtstoename of obesitas, type 2 diabetes, hoge cholesterol, hoge bloeddruk, haarverlies en slaap apneu / snurken.

De oorzaken van polycysteus ovariumsyndroom zijn onbekend. Een genetische link is nog niet gelegd, ook al zeggen veel vrouwen met pcos dat het vaker in de familie voorkomt. Veel vrouwen die PCOS hebben lijden ook aan overgewicht.

Wanneer de diagnose van PCOS wordt gesteld zullen artsen meestal een grondig fysiek ondezoek uitvoeren om te zien of je te veel mannelijke hormonen produceert. Je arts kan ultrasone tests uitvoeren, hormoonspiegels controleren, glucosespiegels meten, haargroei controleren en een vaginaal onderzoek uitvoeren.

Pcos kan niet worden genezen, er bestaan wel behandelingen, gebaseerd op individuele behoeften, die de menstruale cyclus weer op gang kunnen brengen. Bij overgewicht kan afvallen tot een gezonder gewicht soms al voldoende zijn. In de Freya brochure kun je meer lezen over pcos en behandelingen.

ik heb het even voor jullie opgezocht:) en ik neem aan dat mijn gyn wel weet wat hij doet toch!! (is verder geen aanval) maar even de realiteit laten zien.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    En vrouwen die na een zwangerschap een hele nette korte cyclus hebben, die hebben ook nog pco? Ik denk dat het echt wel weg kan gaan. Ik was destijds bezig met afvallen en mijn cylcus werd steeds korter, denk dat dat geen toeval was en misschien had ik op mijn ideale gewicht wel gewoon een cyclus van 28 dagen (maar was toen al zwanger en daarna dus spiraal).

5. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    dan is het dus verbeterd ik denk als je een echo had gehad dat je de bekende kralenkrans (eitjes) nog wel zou zien nu.. het gaat echt niet weg sorry!!!

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Na mijn miskraam was de kralenkrans dus niet meer te zien, zag er gewoon normaal uit en er was dus geen pco meer te zien.

7. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    maar otvh gaat het niet helemaal weg..

ja sorry we kunnen hierover gaan discussieren maar het is dus gewoon echt de REALITEIT dat het niet weg gaat. het VERBETERD alleen maar.
    beetje meer onderzoeken op i-net zou ik zeggen en goed aan je gyn vragen want zo heb je alleen maar iets in je gedachte wat ech tniet kan. iets waar jemee wordt geboren blijft sorry!!

8. Celle

Celle Actief lid

May 1, 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry hoor maar ik ben zwanger geworden met IVF omwille van PCO. De prof zei tegen me toen ik op afsluitend gesprek ging dat hij hoopte me niet meer te zien voor een 2e want dat PCO vaak verdwijnt na een zwangerschap... Dus ik denk dat er verschillende versies zijn... De prof gaat toch niets zeggen dat niet waar is...

Share This Page