Na bevalling plotseling PCO ..?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Lauraa98, Oct 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lauraa98

Lauraa98 Bekend lid

Aug 25, 2008
    607
    8
    18
    Hallo, ik zal me even voorstellen. Ik ben een jonge meid van 20 jaar en mijn dochtertje is nu 5 maanden. Ik ben op mijn 12e voor het eerst ongesteld geworden. Het was een beetje onregelmatig toen. Ik had veel last van buikpijn enz. tijdens mijn menstruatie en ben om die reden begonnen met de pil.
    toen ik 18 was ben ik gestopt omdat ik graag een kindje wou. Na 5 weken kreeg ik mijn menstruatie weer terug en de volgende cyclus was ik al zwanger!
    Na mijn bevalling duurde het 6 weken voordat mijn menstruatie weer op gang kwam en toen werd ik om de 2 weken ongesteld (veel te veel dus.) Ik kreeg weer hoop toen ik 15 juli en 14 aug ongesteld werd. Ik dacht het zit wel weer goed. Maar na 14 aug ben ik tot de dag van vandaag niet meer ongesteld geworden (alleen neg. zwschaptesten).

Ik ben in begin aug. naar de gyn gegaan voor een inw. echo en alles was in orde zeiden ze. Maar toen ik niet ongesteld werd ben ik weer gegaan. Ze zagen een hoop blaasjes in me eierstokken oftewel diagnose PCO!

Ik vind dit zo raar aangezien ik 1.70 ben en 55 kilo. Meestal gaat het om mensen met overgewicht.
    En ik vind het ook heel raar dat er vorige maand niks te zien was.
    En over zwanger worden zei ze; ja het is ook heel makkelijk gelukt vorige keer dus het zal niet zo'n probleem zijn. Terwijl ik op internet weer lees dat het niet kan zonder hulp. (medicijnen , hormonen enz. om eisprong op te wekken)

Ik kan het gewoon NIET geloven en beseffen dat IK dat heb en dat het iets is waar ik me hele leven aan vast zit. En ik had ook een wens voor een tweede op korte termijn , Maar als ik hulp nodig heb kan dat nog wel heel lang duren merk ik:(:(
    Ben er best wel van geschrokken en ik vind het raar dat de ! ZWANGERE ! gyn tegen me zegt dat het niet zo erg is en je makkelijk nog zwanger kan worden.

Ik moest even me verhaal kwijt en wie weet zijn er mensen met ervaringen die ze willen delen of wat dan ook.

groetjes, Laura

2. Bright

Bright Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    2,967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    In het zuidelijkste puntje van Grunn ;)
    Hey meis,

Ik kan je geen info geven over PCO, maar wil je toch even veel succes wensen de komende tijd. Kan me voorstellen dat het een schok is.

Naar mijn weten kunnen ze PCO niet zomaar vaststellen met een inwendige echo, maar goed dat weet ik niet zeker.

Liefs

3. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    hey flubjuh...

je kan best zwanger worden met pco hoor!!!!
    maak je niet druk en het wil niet zeggen dat als je nu pco hebt het volgend jaar nog hebt....

en nee pco komt niet alleen bij meisjes met overgewicht voor hoor...
    er is niks om je druk te maken ik begrijp dat je bent geschrokken,maar er zijn zoveel mogelijkheden..
    wedden dat je zo zwanger bent....

ik denk dat het woord pco je erger pakt dan dat het is snap je me nog...
    want het is niet zo heel erg hoor meid.....
    je kan best zwanger worden zonder medicatie maar het zal alleen wat langer duren....
    als je al bedenkt dat een normaal iemand zonder pco 20%kans heeft elke maand om zwanger te worden en met pco 15% is het niet veel verschil toch...

en even voor jou meid laat je niet gek maken door alles wat je op het i-net leest ze maken je banger dan nodig is....

succes en kop op meid...

xxxcindy

4. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    bij imj is het precies andersom...

had pco... en helemaal geen cyclus... voordat ik 11 jaar geleden met de pil begon had ik wel een cyclus...

trouwens ook geen overbeharing of te dik...

met clomid in de 5e ronde zwanger geraakt... en nu na de bevalling een cyclus????

ik schrok enorm toen ik hoorde dat ik pco had... maar het wil zeker niet zeggen dat je heel erg moeilijk zwanger zult raken.... soms is het even een gedoe de juiste hormoonbalans te vinden met het afstemmen van de medicatie om een eisprong te reguleren.

ik ben juist ge-reset na de bevalling... gebeurd vaker vertelden ze me in het ziekenhuis... maar het kan dus ook andersom

gr Jose

5. Lauraa98

Lauraa98 Bekend lid

Aug 25, 2008
    607
    8
    18
    bedankt voor de reacties geeft me toch een beetje hoop.
    Maar ik denk soms ook dat het door mezelf komt.. ik ben sinds mijn bevalling erg somber (ik denk aan een depressie zelfs..:() En eet en drink erg weinig..sommige dagen zelfs niks. Maar ik ben echt veel afgevallen in de tijd na me bevalling. Ik ben zoals ik zei 1.75 ong. en 55 kilo. Voor mijn zwangerschap woog ik tegen de 70.
    Ik ben bang dat ik dit heb gekregen door te weinig voedingsstoffen..
    Ik ben echt een wandelend skelet geworden.
    Maar het kan ook weer overgaan dus..?
    De gyn heeft me er niet echt veel over verteld.
    Ik heb wel eindelijk een afspraak durven maken bij me h.arts om te kijken of ik depressief ben.

6. Isa

Isa Actief lid

Apr 16, 2006
    238
    0
    0
    Als je ondergewicht hebt kan je cyclus van slag raken.
    Als ik jou was zou ik proberen om weer op een gezond gewicht te komen ( bereken BMI dan weet je hoeveel kilo) en je kunt daar ook hulp bij vragen van een dieetist. En PCO is niet perse bij mensen met overgewicht.
    PCO is niet het einde van de wereld. Heb het zelf ook en met de goede medicatie was ik na 6 maanden zwanger, helaas ging dit mis maar goed, dat staat er los van.
    Sommige vrouwen hebben wel een eigen cyclus met PCOS en kunnen gewoon zwanger worden alleen heb je niet elke maand kans omdat je misschien soms geen eisprong hebt. Dat zal je met de gyn moete overleggen of je medicatie nodig hebt of niet. De medicatie heeft natuurlijk nadelen want je moet onder controle en je hebt kans dat je baarmoederslijm veranderd en dat zaadcellen er niet in kunnen overleven. Dus als het even kan zou ik dat als laatste optie doen en gewoon zelf proberen. Volgens mij heb je nog ruim de tijd :)

En gyns worden ook zwanger hoor :)
    En ik denk dat ze je gerust wil stellen dat je gewoon nog zwanger kan worden. Al kan zij dat natuurlijk nooit garanderen want dat kan je nooit.

Hoop dat je straks snel weer zwanger bent.

7. Tezzz

Tezzz VIP lid

Aug 9, 2007
    12,779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    Ik lees al veel wijze woorden hier. Idd kan je cyclus van slag raken door ondergewicht, net zo goed als door overgewicht. Pco komt door een verstoring in je hormoonbalans.

Hier ook eentje met pco. Altijd met vlagen wel en niet regelmatig geweest. Ik was van mijn eerste zwanger door 1 keer onveilig vrijen. Na mijn bevalling was ik heel erg onregelmatig (variërend van 5 tot 7 weken). Achteraf had ik toen dus de kenmerken van pco, maar dat wist ik toen niet. Maar na 1,5 jaar was ik wel weer zwanger van 1 onveilige poging! Dus 2 keer onveilig gevreeën in heel mijn leven en 2 kids als resultaat! Na de bevalling van mijn tweede was ik weer perfect regelmatig en besloot ik na 5 maanden aan de pil te gaan, juist omdat ik zo supervruchtbaar leek te zijn!
    2 jaar geleden wilden we graag voor een derde gaan, dus stopte ik met de pil. Na 6 weken werd ik voor het eerst uit mijzelf ongi. Best mooi dus, aangezien ik wat langere cycli gewend was en je soms hoort dat ongi's helemaal uitblijven na het stoppen met de pil. Daarna had ik een paar mooie cycli van 35 dagen. En toen opeens 1 van 50 dagen! En daarna werd ik helemaal niet meer ongi. Affijn, naar de ha geweest en doorgegaan naar de gyn. En daar werd dus pco vastgesteld ( dmv bloedonderzoek maar vooral door de zo bekende kralenkrans ). Ik was juist heel blij dat het werd vastgesteld. Voor mij vielen heel veel stukjes op hun plek! En het belangrijkste: er was wat aan te doen! Na eerst een ongi opgewekt te hebben (na 136 dagen zonder was ik daar heel blij mee ;) ) heb ik 3 rondes de laagste dosering clomid geslikt. Je krijgt dan niet minder eiblaasjes, maar de grotere eitjes worden gestimuleerd om door te groeien terwijl de rest weer inzakt. Bij de derde poging was het raak.

Wat ik maar wil zeggen: met pco (zonder medicatie) kun je prima zwanger worden! Is mij 2 keer gelukt! En dat je echo er de eerste keer goed uit zag: tja, als je op dat moment aan het begin van je cyclus zit, valt er ook weinig activiteit te zien natuurlijk.

Inmiddels ben ik bevallen van onze derde en heb tot nu toe nog geen cyclus weer gehad. Dit kan komen door de pco, maar ook doordat ik nog gedeeltelijk borstvoeding geef óf doordat ik ben aangekomen na mijn bevalling. Het kan dus nog alle kanten op.

Het is dus eigenlijk ECHT niet zo erg en je kunt idd nog makkelijk zwanger worden. Je hoeft er NIET je hele leven aan vast te zitten.
    En wil je niet direct denken aan het slikken van medicatie, probeer dan eerst je gewicht weer op peil te krijgen.Er zijn studies die een samenhang constateren tussen insuline (wat je hormonen regelt) en pco. Dus misschien wel kalm aan doen met de suiker en koolhydraten. Dat wil ook nog wel eens helpen ;)

Succes!

8. Loe

Loe Niet meer actief

Een postnatale depressie misschien? Als je werkelijk ondergewicht hebt, dan beschermt je lichaam je door de cyclus stil te leggen enje dus niet ongesteld te laten worden, zodat je reserves niet verloren gaan. Die afspraak met de huisarts is dus wel een goede!

Share This Page