PCO

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by cira, Mar 22, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleintje1

kleintje1 Lid

Feb 18, 2009
    54
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en zit al dagen te neuzen op de site! Nu toch eindelijk de stap gezet om me aan te melden...
    Ik zal mijn verhaal even "kort" uitleggen.
    Ik weet al vanaf mijn 14e dat ik PCO heb. Nu sinds vorig jaar mei gestopt met de pil. Toen moesten we het eerst een tijdje zelf proberen, om te kijken of mijn lichaam het na 12 jaar diane-35 wel weer zelf op zou pakken. Dat gebeurde dus niet, dus naar de fertilliteitsarts verwezen. Daar na alle onderzoeken eerst gestart met alleen provera om mijn menstruatie op te wekken. Ook dat werkte niet, dus begonnen met Clomid 50mg; geen reactie, Clomid 100mg; geen reactie, Clomid 150mg; Cyste van 5 cm in linker eierstok. Om de dag naar het ziekenhuis om te kijken of de cyste weer weg gaat. Bij een van de laatste keren zat er ineens in mijn rechter eierstok een eitje van 12,5 cm. En 2 dagen later was die 16,5 cm. Alles zag er perfect uit, dus ik zou mijn eerste echte eisprong gaan krijgen volgens de arts. Die heb ik op valentijnsdag gehad, want sinds zondag is mijn temperatuur een graad hoger.
    Nu 4 dagen na mijn eisprong heb ik ontzettend veel pijn onder in mijn rug, ben heel erg moe, hoofdpijn, af en toe zere borsten en een stekend gevoel onder in mijn buik. Ik weet dus niet wat dit betekend, omdat ik nog nooit eerder een eisprong heb gehad. Is dit normaal of zou ik toch zwanger zijn?
    Kan iemand mij hierin helpen? Ik kan pas volgende week testen en de dagen lijken nu zo lang te duren. Ik kan nergens anders meer aan denken!

Liefs kleintje1.

2. Zethu

Zethu VIP lid

Jan 10, 2009
    7,926
    0
    0
    klinisch chemisch analist en het AMC
    Wijk bij Duurstede
    Terug van het sporten, en al het NOD-forum en mijn cluppie doorgenomen en het begint op te schieten. Iets meer als een uur en dan zit ik daar. Over 40 minuten gaan we zelfs al!

En ik heb en het helemaal met je eens Mgwc: het moet niet alleen maar een kletspraatje tussen ons twee blijven!

@ kleintje1: welkom! Blijf je gezellig met ons meekletsen?
    Het kan trouwens op allebei wijzen. Afgelopen ronde was ik er ook van overtuigd zwanger te zijn, had ook allemaal van die klachten, maar waarschijnlijk is het gewoon een combi van stoppen met pil en pco geweest bij mij. Hoop natuurlijk dat het bij jou betekent dat je zwanger bent!

3. Marsim

Marsim Fanatiek lid

Jan 29, 2009
    2,646
    0
    0
    Ha meiden,

Ik praat ook bij veel andere topics mee. Maar eens kijken
    of dat we hier ook weer wat leven in kunnen blazen.
    Zal eens wat over mezelf vertellen:

Juni 2007 gestopt met de pil. We zijn in november in 2007 getrouwd en
    we dachten eerst even ontpillen na 15 jaar en dan proberen.
    Vanaf het stoppen met de pil niet normaal gemenstrueerd.
    In januari 2008 mijn eerste afspraak bij de gyn. Pco vastgesteld.
    In februari na een kuurtje provera gestart met clomid 50 mg.
    Eerste maand gelijk goed gereageerd. 3 eitjes die aan het doorgroeien waren. De gyn wilde deze maand in eerste instantie afblazen. Hebben liever geen meerling zwangerschappen en de kans was groter om een tweeling te krijgen dan dat het er 1 zou zijn. Duidelijk aangegeven dat ik daar niet voor niks was en dat ik wist dat de kans groter zou zijn met clomid dat het er meer konden worden. Uiteindelijk groen licht.
    Maar helaas niet zwanger. Doorgegaan met clomid 50 mg. Tweede maand geen reactie. Volgende maand 100 mg geen reactie. Nu inmiddels 150 mg waar ik sinds een paar maanden goed op reageer.
    Een net cyclus maar nog niet zwanger. Wij zijn inmiddels dus al 1,5 jaar bezig met onze kinderwens en een jaar bezig met de clomid.

@ kleintje, ik ken de klachten heel erg goed die je beschrijft.
    Ik heb ook altijd last van mijn zij, pijnlijke borsten/tepels, steken onder in mijn buik, misselijk, pijn in mijn rug en erg moe.
    Het zou idd van de medicijnen kunnen komen maar ja het zijn ook veel symptomen die bij een zwangerschap horen. Dus wie weet!
    Dat is het gekke van een vrouwenlichaam. Ze houdt je zo voor de gek.
    Nou succes ermee!

4. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    waaaahhhh had ik een lang bericht getypt en op iedereen gereageerd...poef....verkeerde toets...bericht weg...boehooee..

Nu dan maar even snel..nieuwe meiden welkom! en hopelijk is het ook voor jullie snel raak!

Zethu, je zult nu wel klaar aan het maken zijn om te gaan, hopelijk is je ventje op tijd thuis! heel veel succes, en kom je verhaal maar snel hier vertellen zodat wij met je mee kunnen leven! Goed of slecht nieuws...het maakt niet uit...sterkte alvast..en hopelijk goed nieuws mee nemen he!

Jaaah zo moet het blijven weer leven in dit topic...

Poohbear...hoe gaat het met jouw? en je zweedsefrummeltje? Het gaat al korten he...ben je er al klaar voor? de bevalling enzo?

Groetjes,
    Miranda

5. kleintje1

kleintje1 Lid

Feb 18, 2009
    54
    0
    0
    @ Zethu; dank je! Ik blijf zeker even gezellig meekletsen. Hoe hou jij dat dan elke keer uit totdat je mag testen? Ik kan het niet uit mijn hoofd zetten, ben er de hele dag mee bezig... Het is voor mij nu voor het eerst dat ik een eerlijke kans heb! Op het juiste moment, een goede eisprong, goed baarmoederslijmvlies enz. Ik hoop het ook zo, maar ik durf tegen niemand te zeggen wat ik voel, omdat ik bang ben dat ik mensen dan straks weer teleurstel.

@ Marsim; Ik heb deze symptomen sinds maandag en heb zaterdag mijn eisprong gehad. Daarvoor had ik nergens last van! En tijdens alle keren dat ik Clomid en Provera gebruikte had ik alleen last van opvliegers. Verder helemaal niks... Wanneer is jouw NOD dan?

Liefs Kleintje1.

6. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    hmm kleintje...ik weet het niet hoor die symptomen..het kan zijn dat je lichaam op de hormonen na een eisprong reageerd....het kan namelijk voor beide zijn...een zwangerschap maar ook een menstruatie. Je zei toch dat dit de eerste keer was dat je een goeie eisprong had?

Nu er blijft helaas niets over dan wachten he...

7. Marsim

Marsim Fanatiek lid

Jan 29, 2009
    2,646
    0
    0
    ik ben net weer op dag 2 dus mijn nod duurt nog even.
    Heb normaal een cyclus van 30 dagen.

8. poohbear226

poohbear226 VIP lid

Feb 12, 2007
    9,547
    2
    0
    pillenboer
    zuid holland
    @mgwc, ja het schiet hier nu echt op. Ik voel me vrij goed. Veel moe, doe weinig en mn bloeddruk is wat verhoogd. Morgen moet ik weer mn bloeddruk laten meten, hopelijk is ie dan beter!

Als ik zo jullie verhalen lees, is dat zeer herkenbaar.
    Ik stopte november 2006 met de pil, werd toen 2x ongetseld na een week of 5-6 en daarna niets meer.....
    Huisarts stuurde me naar huis, kom over een jaar maar terug. Maar 2 weken later ben ik weer terug gegaan en heb het hard gespeeld, ik voelde dat het zo niet ging lukken!
    Juli 2007 kwam ik bij de gyn terecht en die constateerde een dijk van een PCO! 5 rondes Clomid (waravan 2 met metformine), deden helemaal niets. Erg frustrerend, want ik moest om de 2-3 dagen komen voor een echo. April 2008 was eerste ronde Puregon spuiten, gaf 2 eitjes, geen bevruchting. Maar dat was wel mn eerste echte kans!
    Toen juni 2008 1 eitje en bingo!

Ben dolblij dat het in verhouding nog zo snel gelukt is. Zonder verdere ingrepen als IUI, IVF of operaties. Maar heb wel gemerkt dat je goed voor jezelf op moet komen en goed moet blijven vragen. Geeft het aan als je het niet ziet zitten!
    Mijn gyn zei, oh daar is mevr ....weer met haar engelen geduld. Nou toen ik toen liet merken dat mn geduld toch wel een beetje op aan het raken was, zijn we eerder gaan spuiten. Vertouw op je lijf en je gevoel!

9. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    @Zethu, hopelijk is alles goed gegaan! Dikke knuffel meis, hoop snel wat van je te horen.

Ik ga kijken of ik vanavond nog even kan kijken, maar mijn hubbie mag op de laptop vanavond.....

Anders kijk ik morgenvroeg zo snel mogelijk of je al iets hebt achter gelaten. Mocht je geen zin hebben om te reageren, dat maakt niet uit. Neem de tijd mocht je slecht nieuws hebben gekregen. We willen je nergens toe pushen om op het forum te komen vertellen. Onze gedachten zijn bij je, hopelijk heb je hier wat steun aan.

Groetjes,
    Miranda

10. Zethu

Zethu VIP lid

Jan 10, 2009
    7,926
    0
    0
    Wijk bij Duurstede
    ff mijn berichtje copy past van NOD:

Ik zat te wachten voor mijn afspraak. Vriendlief vond het te lang duren (werden al na een kwartier wachten binnen geroepen). De arts die ons naar binnen riep was dezelfde arts als die van 3,5 jaar geleden. Zegt ie gelijk, als je voor hulp met zwanger worden komt moet je niet bij mij zijn, ik ben alleen voor de bevallingen. Dus ik moest een afspraak gaan maken bij de fertiliteitsarts. Ik heb wel een bloedprikbriefje meegekregen en moest gelijk gaan prikken omdat ik op CD3 zit.
    Nu heb ik pas 10 maart een afspraak :(

11. suusje23

suusje23 Fanatiek lid

Jul 7, 2008
    1,061
    0
    0
    cuijk
    he zethu. dat is nu ook weer niet fijn. nog langer wachten bah! wat een gedoe allemaal!

knuf suus

12. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    He wattes! Ik heb toch de laptop gekregen en heb dit topic openstaan...was zo benieuwd of je geholpen zou worden...

nou wat een lompe boer...Toen je deze afspraak maakte heb je toch gezegd waarvoor....dan maken ze toch geen afspraak met een bevallings gynaecoloog? Trouwens...mijn gynaecoloog voor de fertiliteit was ook mijn bevallingsgynaecoloog als ik in het ziekenhuis zou moeten bevallen....hij had tenminste toch naar je verhaal kunnen luisteren of een recept kunnen schrijven....of even een collega contacteren...zodat het voor jouw wat sneller zou gaan...10 maart bahhh...

Als je dan nog niet ongi zou zijn..zou je eerst deze cyclus af moeten breken...dan moeten wachten op je ongi...dan opnieuw bloed moeten prikken...echo's doen indien ze dat nodig hebben...dat duurt allemaal maar...

Kan je niet op bepaalde dagen bellen of er iemand uitvalt...of een ander ziekenhuis? Ik heb naar een ander ziekenhuis gebeld en kon de volgende dag al terecht....nadat mijn eigen gynae mij niet verder wou helpen..

Echt meis...kan er niet over uit...zoooo K*T...met hoofdletters....

Hoe ben je eronder? Natuurlijk teleurgesteld...maar verder? En je ventje? Echt ik had even stampij gemaakt hoor tegen die gynae...hoe kan die dat nu zomaar zeggen...zo lomp...

En waarvoor moest je nu prikken? Als je toch pas 10 maart een afspraak hebt...ze doen er dus niks mee met die bloedwaarden...want ik weet 100% zeker dat je dan op 10 maart weer zou moeten prikken...of heeft hij gezegd waar het voor was? Wanneer krijg je dan de uitslag van dat prikken op 10 maart pas? Dat kan toch niet....

Sterkte meis!

Groetjes,
    Miranda

13. Zethu

Zethu VIP lid

Jan 10, 2009
    7,926
    0
    0
    Wijk bij Duurstede
    De gyn zelf kon er niet veel aan doen. Het was die trut die ik vorige week aan de lijn had die dit niet fatsoenlijk heeft aangehoord. Zij heeft de afspraak met hem gemaakt. Ik dacht nog wel dat ik zo snel geholpen kon worden.
    Daarbij hij wist ook niet dat het zo lang zou duren voor ik een afspraak bij de fertiliteitsarts zou hebben. Hij stond er al van te kijken dat ik een dikke week op een afspraak met hem heb moeten wachten.
    Daarom heeft hij me al bloed laten prikken. Ook werd er geen nieuwe afspraak gemaakt voor echo omdat ik er vorige week al een had gehad.
    De gyn van vandaag zei daarbij dat ik in Maastricht pas geholpen wordt met BMI 30 (geen wonder dat er daar zoveel zwanger worden!) Dat gaat me dus echt niet lukken he, afvallen tot BMI 30. Hij adviseerde wel om wat proberen af te vallen. Maar dat is zo moeilijk! Ik loop al een dik jaar bij de dietist, ik ben alleen maar aangekomen door de omstandigheden.

Ik voel me ook behoorlijk teleurgesteld.
    En vriendlief? Geen idee, hij ligt nu op de bank te slapen (lees: zo hard te snurken dat ik de tv soms niet versta). Hij slaapt altijd slecht met ochtenddienst, maar hij heeft 2 nachten bijna niet geslapen uit angst dat hij zich zou verslapen. Dus aan hem heb ik op dit moment ook niets.
    Tranen lopen me over mijn wangen omdat ik nu pas besef dat ik nog 3 weken moet wachten.

14. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    he verdorie..mannen...ik snap het wel..het is voor hem nog onwerkelijk...terwjijl het voor jouw al zo dichtbij is....mannen beginnen pas echt mee te leven als je bijna op het eind loopt van je zwangerschap...

Kom hier meis, dikke digi knuffel...wou dat ik door het beeldscherm kon kruipen en je er zo een kon geven...ik weet helemaal hoe je je voelt...heb zelf ook zo gezeten. Moet eerlijk zeggen down under in NL...dus onder de rivieren...zijn ze zooo stom met hun protocollen van eerst afvallen dan pas helpen...ik ging naar amsterdam werd meteen geholpen...en die arts stond ook heel anders tegenover het dik zijn of dik geworden probleem....

Hopelijk heb je deze cyclus gewoon 28 dagen..en ben je net ongi als je op 10 maart moet...en dan word je gewoon direct geholpen.. Ik ga een kaarsje voor je branden en ga zo hard voor je duimen...hopelijk helpt het.

En er was geen mogelijkheid om eens in de ochtend te bellen of er iemand uit valt? Je zou het kunnen proberen.....

BMI 30...........echt kan er niet over uit.....Ik weet hoe moeilijk het is om af te vallen...ben al blij dat mijn gewicht stabiel blijft! laat staan dat er iets af gaat....het is zelfs zo dat het met de dag kan zijn dat je zomaar ineens 3 kilo erbij hebt...zonder ook maar iets meer te hebben gegeten...(arts in amsterdam zei dat hij dat wel vaker hoorde...teken van PCO) Hiep hoi..daar zijn we dan mooi klaar mee.....

En die domme doos aan de telefoon die mogen ze voor mijn part ontslaan!

((((HHHHEEEEELEEEE DIKKE DIGI KNUFFEL))))

15. suusje23

suusje23 Fanatiek lid

Jul 7, 2008
    1,061
    0
    0
    cuijk
    ik ben bij de gyn in het radboud geweest en die helpt me als ik een bmi heb van 38. zit nu rond een bmi van 40. heb er al wel drie kilo af maar het is verdomde moeilijk! ik snap niet dat die doos aan de telefoon niet fatsoenlijk heeft doorgevraagd want dan kon ze je gewoon meteen vertellen dat je bij een andere arts moest zijn. ontslaan die handel!

ook vanaf hier een knuffel!

16. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    oh een BMI van 38...das redelijk toch? Hoeveel weeg je nu als ik vragen mag suus?

Mijn BMI was boven de 45......................

En ben toch geholpen uiteindelijk!Maar heb er wel voor moeten vechten en zelf zoeken hoor...

17. Zethu

Zethu VIP lid

Jan 10, 2009
    7,926
    0
    0
    Wijk bij Duurstede
    Ze heeft doorgevraagd waarvoor ik een afspraak moest hebben. Heb ik ook gezegd. Maakt ze toch een afspraak met deze arts.
    Ik weet nog wel de voornaam van diegene.
    Heb nu echt het gevoel dat deze cyclus weggegooid is.
    Vriendlief heeft zoiets van: dan maar een maand later. Maar ik heb zoiets, voor hetzelfde geld duurt deze cyclus nu 3 maanden. Heb ik dus echt geen zin in. (hij is inmiddels wakker omdat ik kwaad op zijn gesnurk werd)

18. Zethu

Zethu VIP lid

Jan 10, 2009
    7,926
    0
    0
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb zelf een BMI van 36.6

19. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    ooh zethu...op naar het radboud dan!

Hihi en probeer nu met je vriend te praten dan...als het lukt he...anders laat hem je posten hier lezen misschien snapt hij het dan wat beter?

Groetjes,
    Miranda

20. Zethu

Zethu VIP lid

Jan 10, 2009
    7,926
    0
    0
    Wijk bij Duurstede
    Ik had het hem laten lezen en daarna zei hij dat :(

Share This Page