@Bbibi, thnx. Jij hebt het anders ook niet makkelijk!! Gedoe met je schildklier en andere lichamelijke ongemakken waardoor het er niet makkelijker op wordt. Dikke knuf terug! @Peony, ik ben er net zo 1 haha. In het begin gaat het nog best hard met afvallen, maar later schommelt het bij mij ook hoor. @Babke, ik volg precies het programma van Yvonne Lemmens. Dat betekent de hele dag koolhydraatarm eten en 1 uur per dag een koolhydratenuurtje waarin ik dat wel mag. In de praktijk komt het er bij mij op neer dat ik 's avonds gewoon normaal eet en als toetje vaak een stuk fruit neem. Want dat mag ik overdag verder ook niet hebben. Wat jij doet, een uur na je eten is eigenlijk ook niet goed volgens mij. Tussen de maaltijden en de tussendoortjes moeten minimaal anderhalve uur zitten. En je kunt beter een maaltijd als koolhydratenurrtje nemen als bij een tussendoortje. En volgens mij kun je net zo goed volle melk drinken als magere melk, vetten mag je namelijk gewoon hebben en in magere melk zitten net zoveel koolhydraten als in volle melk. Ik moet zeggen dat ik ook wel eens vals speel hoor. Afgelopen zondag bijvoorbeeld ben ik met mijn man heerlijk de hele dag naar een wellnescentrum geweest en 's middags een lekker broodje kip gehad en 's avonds gewoon lekker eten met een lekker toetje. En dan voel me even slecht, maar ik moet ook af en toe een uitzondering kunnen maken.
Ik ben het afgelopen half jaar veel te weten gekomen en vooral dat dietisten onnodig lang blijven hameren op veel koolhydraten (koek, brood, aardappelen etc) en weinig eiwitten. Er zijn enkele dietistes die wel adviseren op de andere manier, maar die worden onconventioneel genoemd. Ook fruit is in regelmaat voor pcos-ers niet aan te raden. Ik neem maximaal 1 mandarijntje per dag. Daarentegen wel minimaal 300 gram groenten. Mijn dietitse zette mij op een brooddieet (zo noem ik het), het dieet dat ze voorschrijven bij voedingscentrum. Ik viel maar langzaam af of kwam aan. Sinds ik op de koolhydraten let, gaat het veel beter. Wat overigens niet wil zeggen dat voedingscentrum slecht is hoor, toen ik de pil nog had, werkte het super. Maar ik weet nu beter en ik weet nu ook waar die zoete vreetbuien soms vandaan komen.
@Charise, in het boek Grip op koolhydraten van Yvonne Lemmens staan wel een aantal recepten. Maar met name staat daarin de uitleg hoe koolhydratenarm eten werkt en voorbeelden van dagmenu's. En de groene, oranje en rode lijst wat je altijd mag eten, wat je alleen in je uurtje mag eten en bestandsdelen die je helemaal niet moet eten. Yvonne Lemmens heeft ook nog 2 andere boeken, ook 1 vol met recepten. Misschien is dat dan nog iets voor jou??
Trouwens voor de pasta liefhebbers. In het hormoonbalans dieet boek staat dat er alternatieven zijn voor pasta, namelijk rijstpasta of boekweitpasta. Waarschijnlijk kan je dit krijgen bij een reform/natuur/gezondheids winkel. Ze doen qua smaak niet onder voor "gewone" tarwe pasta, volgens het boek. Hier dan nog even een lekker pastasalade recept: Pastasalade met kip Ingrediënten: - 250 gram rijstpasta fusili - 50 gram pijnboompitjes - 20 blaadjes verse basilicum - 1 teen knoflook - peper en zout - half kopje olijfolie - 2 kipfilets - handje rucola - 6 cherrytomaatjes Bereiding: Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Pureer ondertussen de pijnboompitten, basilicum, knoflook en olijfolie in de machine en breng dit mengel op smaak met peper en zout. Bestrooi de kipfilets met peper en zout en bak in wat olijfolie. Als de kip gaar is, laten afkoelen en in plakjes snijden. Laat de pasta uitlekken. Als de pasta nog lauwwarm is, het basilicum-pijnboompitten-mengsel erdoor mengen. Snijd de tomaatjes in tweeen en meng door de afgekoelde pasta, samen met de rucola. Breng op smaak met peper en zout. Heb het zelf nog nooit gemaakt deze hoor, maar klinkt wel erg lekker.
Ik mix 2 smaken, ik mix yvonne en south beach, vandaar. Daar geld dat uurtje niet, puur de hoeveelheid. Overigens is mijn toetje wel na mij eten hoor. Alleen die paar stukje chocolade neem ik later. Ik eet dus, neem daarna mijn toetje en binnen een uur na het toetje pak ik de chocolade. Het zou niet moeten uitmaken hoeveel tijd ertussen zit volgens south beach. Je lichaam pakt gewoon wat voor handen is. Ik pak soms een mandarijn en die pak ik dan bij mijn toetje.
Vinden jullie trouwens niet dat het boek van Yvonne Lemmers wat amateuristisch geschreven is. Al die dikke en dunne letters. En ik vind het ook niet echt onderbouwd. Het is echt vanuit haar beleving geschreven vond ik. Daarom hecht ik iets meer waarde aan south beach, wat wetenschappelijk onderbouwd is. Dat is ook de reden waarom ik magere melk pak en wel eens light drink. (wat ik trouwens wel laat zodra ik mijn streefgewicht heb, want vind volle melk wel lekkerder) Dat is volgens south beach niet erg. Daar zeggen ze gewoon dat je de eenheden koolhydraten moet beperke tot 2/3 per dag en daarnaast 2 stukken fruit. Ik ben geen fruiteter, dus die pak ik niet zo snel. Daar mag je zelfs bijv. max 2 glazen wijn per dag. Nou neem ik dat niet, maar dat zou dus mogen. Mag je wel geen andere koolhydraten meer die dag, dat dan wel.
Yvetje, Ja ik ga dan misschien allebei de boeken aanschaffen. Maar heb jij het kookboek ook? Want ben wel benieuwd wat voor soort recepten het zijn. Zijn het echt van die culinaire dingen, dan vind ik dat geen doen voor een door de weeks recept haha. Dat heb ik namelijk bij het hormoonbalans dieet ook, echt van die recepten, dat je denkt daar heb je toch geen tijd voor als je druk bent met werk e.d. Als ik over dag werk en 's avonds kook vind ik geen probleem. Maar bijv vis vind ik niet lekker om op te warmen enzo. Babke, misschien moet je juist iets minder melk drinken? Bijv om de dag, en dan gewoon een kopje thee o.i.d.? Melk is natuurlijk ook niet heel gezond ofzo. Ik drink eigenlijk nooit melk, alleen beetje in m'n koffie, en als ik geen yoghurt of kwark zou eten zou ik geen eens melk producten binnen krijgen. Is ook niet nodig hoor. Ze zeggen voor calcium, maar in melk zit een stofje (weet ff niet welke), dat geneutraliseerd word door calcium. Dus er blijft geen calcium over voor je botten, en dat stofje wel, dus dat zorgt voor botafbraak e.d. Ja kan het niet zo goed uitleggen... maar het is dus niet gezond ofzo. Het kan geen kwaad als je het af en toe drinkt, weet niet wat Yvonne er over zegt, maar het is niet nodig.
Even een vraagje over deze pasta's en quinoa bijvoorbeeld. Hier zitten wel koolhydraten in zag ik bij de reformwinkel. Hoe zit dat dan? Of valt dit onder de groene lijst dan?
Ik vind melkproducten te lekker, dus laat die niet staan en volgens Yvonnen SB mogen ze. Ik vind de aanpassingen al zo ingrijpen dat ik dat liever ook niet aanpas. Misschien ooit in de toekomst. En ik drink het denk ik 5x per week een beker. Liter per week zeg maar. En bij d ekoffie vind ik echt vies haha. Die drink ik zwart. Mag je koffie dan? Volgens de site van pcos-solution zou je daar ook mee moeten kappen, maar goed, ik wil nog wel leven hoor. Alles op z'n tijd.
Ik denk dat je niet alles letterlijk moet nemen. Iedereen heeft zn eigen kijk op wat wel en niet gezond is. Geloof me als je een liga per dag is er niks mis mee. (ik heb het dan wel over die meergranen met krenten niet milkbreak). Mijn diëtiste zei ook dat dit een verantwoord tussendoortje is. En dan nog geldt voor alles, met mate.
Dat is waar 20 mensen, 20 meningen. Ik vond het niet vies die liga van Sonja, maar hij vulde mijn buik niet, dus ging erdoor snoepen en ik pakte dan de crunch met chocolade.
Kunnen we hier trouwens ook niet eens allemaal lekkere tussendoortjes gaan opsommen die PCOS-proof zijn Ik had van het weekend van die sweet peppers gehaald en gisteren had ik van die mini kipsiesjes van de ah (lekkerrr!!)
Zijn die pcos proof dan? Ben daar eigenlijk helemaal niet mee bezig. Maar vindt het wel een heel goed plan. Ik vindt trouwens cracotte met huttekase, bieslook, komkommer en tomaat verrukkelijk. Kan als tussendoortje maar ook.als lunch.
Ja dat is lekker ja, maar die cracotte moet dan wel in je koolhydratenuurtje. Heeft iemand hier ooit die lijnzaadcrackers gemaakt? En wat ik me ook afvroeg. Je mag van yvonne wel 1 koolhydraatarme boterham per maaltijd buiten je uurtje. Maar zo'n cracotte is net zoveel koolhydraten, als je de volkoren pakt, waarom kun je die dan niet pakken ipv die boterham?
Mag je dan wel rijst eten? Of valt dit ook onder de categorie koolhydraten? Brood eet ik al niet veel namelijk 2 boterhammen dus dat valt wel mee soms eet ik ook rijstewafels ipv brood mag dat wel? Ik eet trouwens wel veel groente ipv rijst of aardappel en dan met name veel groene groentes ivm vezels. Ik weet niet of het PCOS proof is maar ik maak vaak van die mini bolletjes mozerella met een roma tomaatje erbij.
Je mag in principe alles, maar met mate. De voorkeur dan wel aan zilvervliesrijst. En dat tussendoortje is heel pcos-proof lekker. Volgens Charise is rijstewafels beter dan brood. Ik weet niet zo goed waarom eigenlijk. Iets met je hormonen geloof ik.
Weekmenu Maandag: Ochtend:bakje yoghurt met lijnzaad Tussendoor:plak kaas Lunch:salade met geitenkaas, zongedroogde tomaten, pijnboompitten en rozijnen (KH) Tussendoor: handje pindas Diner: kerriespruitjes (4 personen, 7 gram khdr) Nodig: 500 gram spruitjes, 2 eetlepels olie, 1 grote ui, fijngesneden, 150 gram katenspek in reepjes, 1 dunne prei in dunne reepjes, 250 gram champignons in plakjes, 2 tenen knoflook geperst, 1 eetlepel kerriepoeder, 1 theelepel mosterd, 4 takjes (verse) tijm, 50 ml slagroom, 1 theelepel sambal Bereiding: Kook de spruitjes 10 minuten voor. Verhit de olie in een koekenpan en bak hierin de ui en het spek goudbruin. Voeg de prei, de champignons en de knoflook toe en fruit even mee. Voeg de kerrie, de mosterd, de sambal en een scheutje water toe. Doe de tijm bij het groentemengsel. Voeg de beetgare spruitjes en een scheutje room toe. Dinsdag: Ochtend: zelfgemaakte lijnzaadcrackers met kaas 2 eetlepels gemalen lijnzaad, 2 eetlepels water, snufje zout. Uitsmeren op bakpapier en 2-3 min in de magnetron op 1000W. (Het stinkt wel erg als je ze gemaakt hebt dus ik maak er meerdere en bewaar ze in een afsluitbare bus.) Tussendoor: paar olijven Lunch: zelfgemaakte eiersalade op toastjes van schuin gesneden komkommer Tussendoor: - Diner: macaroni (KH) (bij mn schoonouders eten), binnen het uur bij de koffie een stukje pure chocolade Woensdag: Ochtend: omelet met champignons Tussendoor: augurk Lunch: 1 snee speltbrood met kaas, tomaat, mayo (KH) Tussendoor: paar olijven Diner: wrap met gewokte groenten (dunne omelet van 2 eieren, groenten wokken, peper en zout, evt. met stukjes kipfilet) Donderdag: Ochtend: bakje kellogs K met melk (KH) Tussendoor: plak kaas met mosterd Lunch: griekse salade (feta, tomaat, ui, olijven, olijfolie) Tussendoor: - Diner: monchou met broccoli Half pakje monchou, 200 gr gehakt, 200 gram broccoli, zakje geraspte kaas, klontje roomboter Gehakt rullen en kruiden naar smaak, broccoli in kleine stronkjes en 5 min koken. Broccoli mengen met monchou en in ovenschaal, gehakt eroverheen, klontje roomboter erbij, geraspte kaas eroverheen en 15/20 min op 160 graden Vrijdag: Ochtend: 2 sneeën speltbrood met hagelslag en pindakaas (KH) Haha, dat heb ik soms ff nodig!! Tussendoor: - Lunch: cottage cheese (met kerriepoeder, peper, zout, 1 bosuitje) op toastjes van komkommer Tussendoor: - Diner: gevulde paprika met vlees of vis en een salade met knoflook champignons Paprika halveren en schoonmaken, helften vullen met bijv. boursin, geraspte kaas erover, 20 min in de oven tot de kaas gesmolten is. Kleine champignons (of anders halveren of in vieren), scheut balsamicoazijn, 1 lepel honing en 2 theelepels knoflook. Half uurtje laten marineren, sla erbij en zongedroogde tomaten (door het zuur van de balsamico garen de champignons, al blijven ze wel rauw. Je kunt ze voor het marineren even aanzetten in de pan.
Zaterdag: Ontbijt: bakje yoghurt met lijnzaad Tussendoor: - Lunch: Gevulde portobello met geitenkaas (4 personen, 2 gram khdr) Nodig: 4 grote portobello champignons, 2 el olijfolie, 1 limoen schoongeboend, 15 gram (verse) tijm, 100 gram zachte geitenkaas Bereiding: Verwarm de oven voor om 180 graden. Bestrijk de portobello dun met olie en bestrooi ze met zout en peper. Rasp 1/2 theelepel van de groene limoenschil af. Prak de limoenschil en tijmblaadjes door de kaas en breng op smaak met peper. Verdeel het kaasmengsel over de open onderkant van de portobello's. Leg ze op het rooster van de oven. In ongeveer 7 tot 10 minuten klaar, afhankelijk hoe rauw de portobello is. Tussendoor: kleine salade van olijven, augurk en zilveruitjes Diner: hutspot (KH) (je kunt voordat je de hutspot samenvoegt voor de rest van de familie de aardappelen en wortelen apart op je bord scheppen en op je bord even samen prakken, zo kun je iets minder aardappelen opscheppen en meer wortelen). Zondag: Ontbijt: 1 croissantje met gesmolten kaas en 1 plakje rozijnenbrood met spijs met roomboter en verse jus dorange (KH) Tussendoor: plak kaas (ik merk altijd als ik veel kh heb gegeten ik daarna al snel weer lekkere trek heb, de rest van de dag dus ff goed streng, dan verdwijnt die behoefte weer snel) Lunch: lijnzaadcrackers met kaas (recept zie dinsdag) Tussendoor: - Diner: Spinazie Quiche zonder Korst Voorbereidingstijd: 20 mins Bereidingstijd: 30 mins Totale tijdsduur: 50 mins Personen: 6 Een lekkere hartige taart van spinazie! Het bevat weinig koolhydraten en is erg gezond. Ingrediënten · 15 ml plantaardige olie · 1 ui, gesneden · 284 g diepvries gehakte spinazie, ontdooid en uitgelekt · 5 eieren, losgeklopt · 340 g geraspte Münster kaas · 2 g zout · 0,3 g gemalen zwarte peper Instructies 1. Verwarm de oven voor op 180 graden. 2. Vet een 9 inch taart pan. 3. Verhit olie in een grote koekenpan op middelhoog vuur. Voeg de uien toe en bak, af en toe roeren, tot de uien zacht zijn. Voeg de spinazie al roerend toe en laat verder koken tot het overtollig vocht is verdampt. 4. Doe de eieren, kaas, zout en peper in een grote kom. 5. Voeg het spinaziemengsel al roerend toe om te mengen. 6. Schep dit mengsel in de voorbereide taartpan. 7. Stop de taartpan met mengsel in de voorverwarmde oven en bak tot de eieren goed zijn, ongeveer 30 minuten. 8. Laat 10 minuten afkoelen alvorens te serveren. Calorieën: 309 Vet: 23,7g Koolhydraten: 4,8g Vezels: 1,6g Eiwitten: 20,4g Cholesterol: 230mg Zo..... net ff een menu gemaakt. Dit is ongeveer wat ik eet. De gerecht zonder (KH), dus zonder of bijna zonder koolhydraten mag je gewoon onbeperkt eten. Dus gewoon lekker eten totdat je vol zit. Ik eet alles gewoon in een rustig tempo, het duurt ff voordat je hersenen een seintje doorgeven tot je vol zit. Daarnaast drink ik eigenlijk alleen maar water of thee en soms koffie. (vruchtensappen, limonade ed zit vol met suikers) Evt fruit eet ik direct na het KH uurtje. Ook slik ik een multivitamine. Oh ja, en ik ben vegetarisch. heb dat nu niet steeds genoemd maar neem vaak een vegaburger (bijv. bij die eiwrap). Je kunt zelf natuurlijk altijd vlees of vis onbeperkt toevoegen..... Hoop dat jullie er lekkere dingen uit kunnen halen!