Hoi, Kan iemand mij vertellen of er verschil zit tussen deze 2 pillen? Ik heb afgelopen maand een andere pil (goedkopere?) gekregen bij de apotheek, Levonorgestrel. Ik voel me anders, heb vaker hoofdpijn en mijn menstruatie is anders. Dit had ik met de Mircogynon30 niet ! Ik ben bekend met trombose en een infarct in het verleden en ik moet dus al uitkijken met het gebruik van anticonceptie. Kan iemand mij meer vertellen en kan je bij de apotheek je oude pil terugvragen of mogen ze dat niet? Alvast bedankt.
Ik ben destijds ook overgezet op de levenorgestrel. Heb er in het begin wat last van gehad, inderdaad ook hoofdpijn en ik was soms wat misselijk. Heb het uit goede wil een poosje aangezien, wel onder voorwaarde dat ik weer over kon stappen op de stederil30 als het niet over zou gaan. Gelukkig namen de klachten af. Je mag gewoon weer vragen om de microgynon. Ze zullen altijd proberen om je op een goedkopere variant te zetten, maar het is jouw lijf, uiteindelijk ben jij degene die bepaalt wat beter voelt.
bij mijn weten is levonorgestrel een van de 2 hormonen in de microgynon.. verder kan ik je ook niet helpen. Wel heel erg raar dat je nu zomaar een andere pil hebt gekregen!! Zeker gezien je al voorzichtig moet zijn. Missch heb je iets aan deze website.. zie alleen jou pil er niet bijstaan. Anticonceptie.nl | Bijsluiters
Ik heb ook "klachten" gehad van de goedkopere variant: veel hoofdpijn, meer buikpijn en verminderd libido. Ik heb gevraagd om de duurdere Microgynon en die krijg ik nu ook gewoon. Wel kreeg ik de tip om iedere keer duidelijk aan te geven dat ik de échte moet hebben. De ëchte is een paar euro duurder dan de goedkope variant en omdat ik toch al ouder ben dan 21 (al enige jaren ) moet ik de pil toch zelf betalen... Dus in antwoord op je vraag... je HA vragen of je de officiele kunt krijgen en daar dan iedere keer expliciet om vragen.
Waarschijnlijk heb je ethinylestradiol/levonorgestrel gekregen. Dit zijn de hormonen die in Microgynon zitten. Waarschijnlijk is dit omgezet omdat dit de goedkopere variant is. Als je de pil vergoed krijgt kan het zijn dat dit de enige variant is die vergoed wordt. Je kunt dan nog wel de originele microgynon krijgen alleen die zul je zelf moeten betalen. De werkzame stoffen die in deze (merkloze) variant zitten zijn exact hetzelfde als die in de originele microgynon. Het enige wat ander kan zijn, zijn de hulpstoffen die ze toevoegen om de tablet te kunnen maken. Hulpstoffen hebben in principe geen werking. Maar het kan zijn dat je bijvoorbeeld een allergie hebt voor 1 van de hulpstoffen, en daarop reageert. Wat betreft trombose, geeft de merkloze variant niet meer risico dan de originele microgynon. Het bevat namelijk exact dezelfde hormonen.
Ik heb nu dagelijks hoofdpijn en loopt soms over in migraine en een hele andere menstruatie, kan dit door die hulpstoffen komen? Dit lijkt mij niet echt een allergische reactie.
Lijkt me niet waarschijnlijk... Maar de hormonen die in de goedkopere variant gebruikt worden zijn exact hetzelfde (anders mogen ze het natuurlijk nooit onder die naam op de markt brengen). Dus dat kan, lijkt me, ook niet ineens andere klachten veroorzaken. Misschien de combi van hormonen i.c.m. met een andere hulpstof?!
Ik heb gisteren ook de pil weer opgehaald. En zou de goedkope variant krijgen, heb om de echte gevraagd omdat ik dus ook steeds hele erge migraine had. Dit zou goed kunnen zei de apotheek omdat er andere hulpstoffen inzitten. Ik moest voor een half jaar 22 euro betalen
Ik ben zo verbaasd dat er meiden zijn die klachten hebben door deze pil-wissel. Want zoals eerder wordt geschreven zitten er dezelfde hormonen in. Ik heb ruim 10 jaar de micrigynon 30 geslikt en 4 jaar de ethinylestradiol/levonorgestrel. Nooit last van gehad. Ik werk zelf in de zorg en merk wel dat mensen zich graag vasthouden aan hun standaardmiddel. En vaak hebben ze ook niet door dat er dezelfde werkzame stoffen inzitten. Maar als je er daadwerkelijk klachten van krijgt... dat is niet goed natuurlijk. Ik zou het wel kwalijk vinden dat dat zou kunnen komen door die hulpstoffen.
Ik denk dat het misschien inderdaad wel een combinatie kan zijn van hulpstoffen en hormonen. Vind het erg vreemd, ik ga van de week toch maar eens langs de apotheek voor advies. Zeker omdat ik van meerdere vrouwen hoor dat ze door de wissel klachten hebben. Ik heb met de microgynon30 echt nooit ergens last van gehad.
Hier ook hetzelfde gehad. Ik werd opeens om de twee weken ongesteld. Dus een keer extra tussen door en de stop week. Heb de apotheek gevraagd om de gewone micro 30. Maar ze zeiden dat hun hem niet meer hadden. Heb de huisarts opgebeld en die heeft me nu een andere pil voor geschreven maar dit gaat ook niet helemaal goed want ben nu al met de 6de week van de stop week bezig en nog steeds niets. En nee ik ben niet zwanger. Dus maar weer bellen met de huisarts en het is niet zo dat ik hem net heb gebruik deze ook alweer een half jaar. Moest eerst 3 maanden proberen hoe deze ging en dat ging tot nu toe altijd goed.
Vlak nadat ik dit topic geopend heb ben ik naar mijn huisarts gegaan en heb het verhaal uitgelegd. Ha vertelde dat ik niet de eerste was met deze klachten en heeft direct een mail naar de apotheek gestuurd. Ik moet de Microgynon waarschijnlijk wel zelf betalen maar ik ben nu 2 strips verder en ik heb geen bijwerkingen meer... wat is het heerlijk om geen migraine aanvallen meer te hebben en bijna geen hoofdpijn meer !! Ik weet niet wat er met de Levenorgestrel pil is maar er zit iets in waar ik heftig op reageer.
Ook ik had klachten en tussentijdse bloedingen. Deze maand zelfs geen menstruatie gehad en in overleg besloten met de ha om even 2 maanden geen pil te gebruiken. Daarna probeer ik nog 1x met deze pil verder te gaan en als de klachten terug komen zou ik een andere pil krijgen. Ik moet eerlijk zeggen, ben nu 1,5 werk pilloos en ik voel me HEERLIJK!! En mijn Libido is ook optimaal
Mijn libido is ook niet meer zoals het zijn moet nadat mijn dochter geboren is en sinds ik weer aan de pil zit maar zonder anticonceptie wil ik ook niet
Ik werd van de mycrogynon 30 ook overgezet naar de levornogestrel.. kreeg meteen last van spontane bloedingen en dat soort onzin, dus meteen terug en toen kreeg ik de stediril.. half jaar gehad ook allemaal gezanik mee gehad.. toen gewoon mn mycrogynon teruggevraagd.. had ik veel eerder moeten doen