PCOS & anticonceptie.

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Eefia, 16 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eefia

    Eefia Actief lid

    14 aug 2020
    136
    59
    28
    Vrouw
    Winkel
    Zuid Nederland
    Hoi allemaal,

    Geen idee of ik dit onderwerp hier goed plaats, maar zijn er hier meer dames die het pco-syndroom hebben? ( Polycysteus Ovarium Syndroom). Ik heb het dus en niet zo’n beetje ook! Geen last van overgewicht trouwens, maar wel 2 eierstokken gevuld met klein eitjes die niets uit zichzelf willen doen. Tóch kwam onze laatste telg totaal “out of the blue”. Gynaecoloog had net verteld dat als wij voor een 3e zouden willen gaan het wederom zeker niet zonder ziekenhuis-hulp zou kunnen en zelfs dán zou het misschien niet lukken. Oké. Heftig, maar met al 2 gezonde kids hadden we niks te klagen en waren we alleen maar dankbaar . However... 3 weken na dat gynaecoloog-bezoek deed ik, against all odds, een positieve zwangerschapstest. Hij’s 5 inmiddels :p.

    Nu loop ik tegen het feit aan dat ik enorm pil-moe ben. Ik blijf ‘m netjes slikken natuurlijk (ondanks dat de kans dat ik zwanger word nihil is... maar na onze jongste weten we dat álles kan :roflmao:).... maar wat is een goed alternatief op de pil? Mijn man wil vooralsnog geen knoopje laten leggen.... wat ik ook ergens wel weer snap; dan is’t écht klaar. Maar ja.... in de meeste anticonceptie zitten hormonen dus dan kan ik net zo goed slikken wat ik nu slik (de mini pil).

    Ook mensen met pcos? Ervaringen? Of mensen die geen pcos hebben maar wel een goed alternatief voor anticonceptie? :cool:

    Alvast bedankt.
    :D
     
  2. qwerty123

    qwerty123 Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Koper Spiraaltje?
     
    Eefia vindt dit leuk.
  3. Eefia

    Eefia Actief lid

    14 aug 2020
    136
    59
    28
    Vrouw
    Winkel
    Zuid Nederland
    Hai! Bedankt voor je reactie en tip :thumup:. Is dat kopen spiraaltje iets? Ik heb nog nooit een spiraal gehad, slik al meer dan 20 jaar de pil :roflmao: (op de 3 x 9 maanden zwangerschappen na dan natuurlijk). Heb je zelf ervaring met de koperen spiraal?
     
  4. Amys01

    Amys01 Actief lid

    17 feb 2020
    137
    174
    43
    Vrouw
    Ik lees mee! Wil na mijn zwangerschap geen pil mee slikken. Hier ook PCOS
     
    Eefia vindt dit leuk.
  5. Eefia

    Eefia Actief lid

    14 aug 2020
    136
    59
    28
    Vrouw
    Winkel
    Zuid Nederland
    :thumup: En natuurlijk van harte gefeliciteerd met de zwangerschap. Het is natuurlijk altijd een wonder, maar met pcos voelt het aan als een éxtra wonder :D;).
     
    Amys01 vindt dit leuk.
  6. Amys01

    Amys01 Actief lid

    17 feb 2020
    137
    174
    43
    Vrouw
    Ah dankjewel! ja, echt een heel groot wonder inderdaad :rolleyes:
     
    Eefia vindt dit leuk.
  7. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik heb dan geen pcos... maar ik werd heel gelukkig van mijn mirena spiraal. Die geeft een klein beetje hormoon maar ik was er zo stabiel mee! Werd dan ook niet ongesteld al die jaren.
     
    Eefia vindt dit leuk.
  8. Eefia

    Eefia Actief lid

    14 aug 2020
    136
    59
    28
    Vrouw
    Winkel
    Zuid Nederland
    Bedankt voor je reactie :thumup:. Ah, de mirena! Die geeft dus kleine hoeveelheden hormonen af?! Da’s misschien ook wel fijn ja. En hoe lang kun je die hebben voor dattie toe is aan vervanging?
     
  9. Vlindertjeh

    Vlindertjeh Bekend lid

    18 mei 2014
    539
    56
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Ik heb de myrena spiraal.. weinig tot geen last van de hormonen. Erg tevreden mee. Voordat ik stopte met de pil (microgynon 30) had ik steeds meer last van bijwerkingen en humeur schommelingen. Nu geen last van.
     
    Eefia vindt dit leuk.
  10. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    5 jaar! Maar mocht je hem eerder zat zijn kan die er natuurlijk ook eerder uit.
     
    Eefia vindt dit leuk.
  11. Eefia

    Eefia Actief lid

    14 aug 2020
    136
    59
    28
    Vrouw
    Winkel
    Zuid Nederland
    Goed om te horen :). Ik ervaar namelijk ook ontzettend de bijwerkingen van de pil en ben het een beetje zat aan het worden. Maar zomaar stoppen zonder alternatief durf ik toch niet aan (ondanks dat de kans zonder ziekenhuis-hulp zwanger te worden nihil is :p... je weet maar nooit, bleek zo ook bij de komst van onze jongste telg).

    Binnenkort maak ik een afspraak bij de huisarts hierover en zal de Myrena spiraal ook ter sprake brengen. Beetje een gekke vraag misschien; maar voel je zo’n spiraal niet constant zitten? Of alleen in het begin?
     
  12. Eefia

    Eefia Actief lid

    14 aug 2020
    136
    59
    28
    Vrouw
    Winkel
    Zuid Nederland
    Ah oké :thumup:. Da’s wel lekker, hoef je er 5 jaar niet aan te denken :cool:.
     
  13. Vlindertjeh

    Vlindertjeh Bekend lid

    18 mei 2014
    539
    56
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Zelf voor de oudste een heel traject doorgelopen om uberhaupt eisprong te vinden.. en de jongste kwam ook spontaan, geen ziekenhuisbehandeling (ze schelen zich 13,5 maanden).

    ik wilde dus anticonceptie en niet meer aan de pil omdat ik daar echt veel bijwerkingen van had.. uitgekomen op mirena spiraal. In het begin even gevoeld maar geen extreme klachten gehad (wat ik nog kan herinneren). Nu voel ik hem niet zitten, controleer wel regelmatig of ik de touwtjes nog voel.
    Succes
     
    Eefia vindt dit leuk.
  14. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik voelde hem nooit! Ja soms tijdens de seks een beetje maar alleen met standjes waar hij heel diep ging zegmaar:roflmao:
     
    Eefia vindt dit leuk.
  15. Eefia

    Eefia Actief lid

    14 aug 2020
    136
    59
    28
    Vrouw
    Winkel
    Zuid Nederland
    Hahaha, oh oké. Ben ik alvast voorbereid :roflmao:.
     
  16. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Ik reageerde niet fijn op de mirena. Zowel qua humeur als lichamelijk. Heel vaak spotting, vage buikpijn, meer last van rug/bekken.
    Op microgynon30 reageerde ik ook slecht (pfeiffer-klachten).
    En nog een pil geprobeerd tijdens een borstvoedingsperiode maar daarbij ook vaak spotting.

    Ik overweeg nu een koperspiraal. Ondanks pcos blijk ik toch best vruchtbaar :oops:
     
    Eefia vindt dit leuk.
  17. Eefia

    Eefia Actief lid

    14 aug 2020
    136
    59
    28
    Vrouw
    Winkel
    Zuid Nederland
    Haha, ja ik zie het :). Alleen maar gezegend toch :thumup:.

    Koperen spiraal is inderdaad ook nog een optie, ware het niet dat er 2 uit mijn kennissen kring dwars door de koperen spiraal heen zwanger zijn geworden.... En ik weet; dat kan met alle anti conceptie gebeuren, maar toch...:rolleyes:.
     
  18. Eefia

    Eefia Actief lid

    14 aug 2020
    136
    59
    28
    Vrouw
    Winkel
    Zuid Nederland
    Bedankt voor jullie reacties :thumup::thumup:. Ik ben er nog niet helemaal uit. Binnenkort maar eens een afspraakje met de huisarts maken om het te bespreken. Tot die tijd braaf de mini pil :D.
     
  19. qwerty123

    qwerty123 Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Ja die heb ik. Het enige nadeel vind ik dat als je ongesteld word je dan ook flink bloed. Maar als je geen hormonen wil is dat wel ideaal...heb hem voor 10 jaar
     
    Eefia vindt dit leuk.
  20. Eefia

    Eefia Actief lid

    14 aug 2020
    136
    59
    28
    Vrouw
    Winkel
    Zuid Nederland
    Oké, bedankt voor de info :thumup::thumup:. Ik zal het eens bekijken en bespreken met huisarts. Ben er nog niet over uit.
     
    qwerty123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina