Hai, Ik las bij toeval dat pcos iets te maken kan hebben met insuline/veel suiker gebruik en dat daar door je hormonen ontregeld kunnen zijn. Ik heb misschien pcos (hoor het aankomende vrijdag) maar vond het wel interessant om te lezen. Zelf heb ik geen overgewicht (1,63 & 53 kilo) Wie heeft er ervaring met suikermijden en pcos?
Ik eet zelf zo veel mogelijk gezond. Zo min mogelijk gluten en suiker, verder probeer ik steeds meer biologisch te gaan eten. (hoewel dat niet per ze gezonder is, maar meer om aan te geven dat ik bewust eet) Dit doe ik al een tijd, maar ondanks dat heb ik ook gewoon PCOS. (En ook geen overgewicht en al die andere symptomen) Bij mij is er dus niet echt een verband, want ik neem aan dat je bedoelde dat meer suikers/insuline zou zorgen voor PCOS?
Hallo dames, Hier kan ik wel over mee praten, al is het nog niet helemaal een positief verhaal. Ik ben in oktober 2012 gestopt met de pil. Mijn cyclussen waren daarna steeds erg lang (zie onderschrift). Ik ben toen naar huisarts geweest. Hij verwees me door naar de gynaecoloog en daaruit bleek PCOS. Ik was toen 1.64 en 75 kilo. Niet echt mega overgewicht maar wel iets te zwaar. Ze zeiden toen dat als we een kinderwens hebben, dat we dan maar terug moeten komen. We hadden dat nog niet dus ik ging naar huis. Maar ik wilde het er niet bij laten zitten. Ik heb het boek 'hormoonbalansdieet' gekocht en toen is het balletje gaan rollen. Ik ben naar een natuurgeneeskundige gegaan die mij hielp met het optimaliseren met mijn voeding. Ik eet nu volgens dat hormoonbalansdieet/voedselzandloper. Mijn cyclussen lijken korter te worden maar het mooiste vind ik dat ik nu ovuleer! Ik voel het gewoon, mijn lijf veranderd en ik heb slijm rond vruchtbare periode. De gyn zei dat we een hele kleine kans hebben om zwanger te raken zonder hulp, maar ik weet wel dat ik nu zo nu en dan ovuleer. Wij willen volgende maand starten met 'klussen' dus we zijn erg benieuwd of het ons lukt. Mocht dat niet zo zijn, dan gaan we alsnog naar de gyn. Nu heb ik weer het gevoel dat ik ovuleer, dus ik weet dat de volgende cyclus waarschijnlijk tussen 38 en 41 dagen zal zijn. Dat is niet heel kort, maar ik heb ook cyclussen van 85 dagen gehad waarbij ik bijna zeker wist dat ik niet ovuleerde. Dus we gaan de goede kant op. Ik heb er echt vertrouwen in. Ben nu ook trouwens 15 kilo afgevallen en zit mega lekker in mijn vel.... Ik denk dus zeker dat goed en gezond eten er voor kan zorgen dat we kunnen genezen van de pcos. Maar ik laat je over een tijdje wel even weten wat mijn cyclus deze keer is geworden.
Wat fijn, Pitahaya, dat het voor jou werkt!! Ik ben wel benieuwd wat jouw hormoonbalansdieet globaal inhoud dan. Kan je daar een algemene omschrijving van geven?
hier ook pco en een medeforummer (babke) was destijds druk met een pco dieet. Heb van haar nog wel wat recepten. als je wilt kan ik ze naar je mailen...heb er zelf geen ervaring mee met eten op die wijze. maar idd het hormoonbalans dieet van Ralph Moorman zal ook goed werken. verder zelf goede ervaringen met dci van pcos solutions.
Bedankt voor al jullie reacties. Ik bedoelde inderdaad dat het niet ovuleren/pco kan komen door voeding. Last het bij toeval in een blad die ik opensloeg. Aankomende vrijdag krijgen wij van alles de uitdlag. Behoorlijk spannend. Ik ben benieuwd naar het dieet, ik heb zelf ook fibromyalgie en merk als ik te veel suiker heb gegeten dat mn spieren de volgende dag zeer doen. Sinds ik dat gelezen heb afgelopen week probeer ik echt te letten op wat ik eet en binnen krijg. Ik at al zelfgebakken speltbrood & gezond eten. (Vaak bio ook) Ik heb nu nog geen idee of ik uberhaubt ovuleer, bij de laatste inwendige echo zag ze wel dat ik de cyclus daarvoor niet geovuleerd had. Ben toch wel benieuwd hoe andere dit aanpakken? Hebben jullie het zelf ineens omgegooid of zijn jullie langzaamerhand anders gaan eten?
Spannende periode, Sterre! Zelf ben ik eigenlijk door de maanden heen steeds bewuster om aan het gaan met mijn voeding. Ik weet dat een echt dieet niet voor mij zou werken (ineens drastisch alles omgooien). Ik moet er écht achter staan en er in groeien, anders hou ik het niet vol. Nu nog steeds heb ik af en toe een bui waarin ik veel ongezonde dingen eet, maar dat vind ik nu nog niet zo erg. Ik ben al blij waar ik nu sta, qua eetpatroon.