Hoi Ik ben op zoek naar meiden met pcos, die een dieet hebben geprobeerd om het zaakje weer op orde te krijgen. Ik heb zeer wrs pcos (pco beeld eierstokken en geen ovulaties sinds ik in augustus met de pil gestopt ben). Ik had vroeger echter nooit problemen met mijn cyclus! Super regelmatig. Vroeger is slechts vier jaar geleden toen ik begon met de pil als anticonceptie. Ik ben ook helemaal geen typische pcos'er. Slank (55 kilo, 1.70m), geen overbeharing, geen acné of andere uiterlijke kenmerken, die een hint kunnen geven dat ik pcos zou hebben. Mijn ouders hadden absoluut geen problemen om kinderen te krijgen, dus erfelijk lijkt het me ook niet. Er is alleen diabetes 2 in mijn familie en ik weet dat dat samen kan gaan met pcos. Ik ben daarom rigoreus gestopt met suiker. De 1ste keer hield ik het niet vol (slechts een week), maar had ik na drie dagen een lichte bloeding van 3 dagen. Na 2 weken ben ik weer begonnen en kreeg ik na 2 dagen een lichte bloeding van 4 a 5 dagen (dat was 25 dagen na de eerste lichte bloeding). Nu ben ik bijna 2 weken op dieet, maar heb helaas nog geen eisprong gezien of indicatie dat die zou komen. Als ik deze maand geen eisprong krijg, dan ben ik er vrij zeker van dat ik naar de gyn ga voor Clomid. Ik wil namelijk heel graag zwanger worden en ben het wachten om uberhaupt te kunnen beginnen ZAT. Ik vroeg me af of er nog meer slanke atypische pcos'ers zijn, die niet hoeven af te vallen en toch geprobeerd hebben een koolhydraatarm of ander soort dieet te volgen om een eisprong te krijgen. En werkte dit? En zo ja, hoe snel zag je resultaten? Ik heb namelijk wat steun nodig, want heb het gevoel dat ik allemaal voor niets doe wrs. Als je slechte ervaringen hebt, dan is het ook ok, want die valse hoop, die ik in de afgelopen maanden zo vaak gehad heb, is ook zeer rot! In ieder geval bedankt voor een reactie! Vera
Hoi Vera, misshien heb je hier iets aan? http://deeyeopener.web-log.nl/eye_opene ... /pcos.html en als je engels goed is www.soulsisters.com In Amerika zijn ze al veel verder dan hier in Nederland Groetjes
Hoi Vera, Ik ben ook geen typische pco'er, ben nooit dik geweest en heb ook geen last van acne. Maar wel pco. Bij ons in de familie is het erfelijk waarschijnlijk, mijn beide zussen hebben het, mijn moeder, mn tante en nichtjes. Ik heb nadat ik gestopt was met de pil ook over dat dieet gelezen en heb het ook geprobeerd. Ik kreeg idd ook een menstruatie na een poosje maar volgens mij geen eisprong (ik heb getemperatuurd). Dus in hoeverre dat werkt weet ik niet. Het is natuurlijk wel gezond om uit jezelf ongesteld te worden. Ik ben na een jaar na de huisarts gegaan en die heeft me doorverwezen naar de gyn. Van hem kreeg ik primolut en een recept voor clomid. Toen ik van de onzekerheid af was voelde ik me echt een stuk beter, ook omdat je niet meer hoeft te wachten. Ze houden mooi in de gaten of je een eisprong krijgt ja of nee. Heel veel succes!
Hoi, Bij mij was het toch echt 2 a 3 dagen na het stoppen met suikers dat ik ongesteld werd. Dus echt heel snel. Niet na een poosje. Groetjes, Vera
Probeer The Fertility Diet, te bestellen bij bol.com Het is Engels, maar heel eenvoudig leesbaar. Als je slank bent, hoef je niet af te vallen. Deze schrijvers hebben goede tips over bijv. suiker, frisdank, welke koolhydraten wel en niet goed zijn, bewegen, etc. Echt een aanrader! En wetenschappenlijk supersterk onderbouwd. http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/t ... index.html
Voor iedereen die geen Engels leest even de samenvatting: 1. Vermijd transvetten. Deze zitten met name in bewerkte producten. 2. Gebruik onverzadigde oliën, zoals olijfolie. 3. Eet meer plantaardig eiwit, zoals bonen en noten, en minder dierlijk eiwit. 4. Gebruik volkorenproducten en andere langzame koolhydraten in plaats van sterk bewerkte graanproducten en 'snelle koolhydraten'. 5. Als je melk gebruikt, kun je beter volle melk, volvette yoghurt of zelfs roomijs nemen en geen halfvolle of magere melkproducten (echt waar!) 6. Neem een multivitamine die foliumzuur bevat en de andere B-vitamines. 7. Zorg dat je veel ijzer binnenkrijgt van fruit, groente, bonen, supplementen, maar niet van rood vlees. 8. Drink veel water. Drink evt. met mate koffie, thee en alcohol (tenzij je er zelf geen goed gevoel bij hebt). Suiker bevattende frisdranken kun je beter laten staan. 9. Zorg dat je een gezond gewicht hebt. Als je overgewicht hebt, kan het verliezen van 5% tot 10% van je gewicht er al voor zorgen dat je weer gaat ovuleren! 10. Beweeg / sport dagelijks. Alleen als je heel mager bent, moet je hiermee oppassen. Voor alle anderen geldt: meer bewegen is beter. En evt. 11: rook niet. NB: dit zijn dus geen zaken die alleen voor vrouwen met PCOS gelden, maar dit geldt voor iedere vrouw die problemen heeft met de ovulatie.
Dank je wel Aquilegia voor je samenvatting. De moeite waard om te proberen toch? Na de feestdagen dan, want dat is nu gedoemd om te mislukken hihi