Overstimulatie door Menopur

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nina Sanders, 23 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik kon zojuist terug van een eerste follikel meting. Vorige week ben ik voor het eerst begonnen met hormoon injecties, Menopur 50IE.

Clomid deed absoluut niets voor me en ik heb nu dus in totaal 6 injecties achter de rug. Hoopvol ging ik naar de gyn, wat blijkt?
    Dat er maar liefst 4 follikels (waarvan 1 al 26 mm was) zaten.
    Resultaat: seksverbod (in elk geval mét bescherming) en afwachten of de komende 2 weken een menstruatie optreedt. Ik moet ver uit de buurt van de pregnyl blijven en nu dus stoppen met de hormonen.

Een nieuwe ronde krijg ik dus een lagere dosering, want dit is iets te veel van het goede. We hebben van tevoren gezegd dat we voor één follikel/eitje gaan en niet voor meerdere (en zeker niet 4, my god).

Maar weetje: ik ben tóch blij dat er ÍETS gebeurt. Ik bedoel, wachten moeten we sowieso en als ik voor het eerst sinds jaren wel een echte menstruatie krijg, dan kun je ook gemakkelijker een cyclus in kaart brengen.
    Ik word vanmiddag teruggebeld voor een vervolgafspraak. Waarschijnlijk als ik ongesteld word, en anders in elk geval over 2 weken.

:cool:. Een beetje flabbergasted was ik wel.

2. Juudjeonline

Juudjeonline Actief lid

10 apr 2016
    321
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ahhhh balen meis!
    Maar idd positief blijven is t beste! Er gebeurd iig iets!
    Volgende keer je fm laten starten op dag 7 of 8!

3. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Herkenbaar zeg! Hoop dat er voor jou een dosering is die werkt, bij mij niet namelijk, het is of geen reactie of overstimulatie, ook al is het maar 1 klikje meer om te spuiten.

Bij de eerste kreeg ik puregon, ze lieten me starten met 75 eenheden en op dag 10 de eerste follikelmeting. Hij schrok zich een hoedje met de echo! Mijn hele eierstokken zaten vol follikels, mijn eierstokken waren 20cm! groot geworden. Had binnen no time een enorm dikke buik, moet 3 liter water per dag drinken en rust houden. Moest elke dag naar het ziekenhuis voor echo, bloedprikken en wegen.
    Na 3 weken was ik hersteld.

Erna met 37,5 eenheden ook 3 follikels. Wij hebben toen wel geklust en 1 kindje gekregen :).

Nu gebruik ik gonal-f. Begon met 37.5 eenheden, 3 follikels, gestopt met spuiten, na een week 1 follikel over en de andere 2 gekrompen, wel een eisprong gehad maa drie was niet goed.
    Tweede ronde 25 eenheden, deed niks, toen 37,5 1 follikel.
    En de ronde erna 25 niks, 37.5 niks. Nu met 50 gestart, en hoppa, van de ene dag niks naar 3 dagen later overstimulatie, 5 follikels.
    Wij hebben nu dus weer klusverbod, gister nog wel seks gehad. Donderdag ga ik voor een echo naar de gyn. ik hoop dat er weer een aantal gekrompen zijn.

4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    jeetje zeg. Wij hebben gisteren geen seks gehad, zondag wel. Vanochtend was 1 follikel dus 26 mm. Hoe groot zou de kans zijn dat die grote toch gaat springen vandaag en dat ik dus alsnog zwanger raak? :) Stiekem hoop ik daar gewoon op, want die andere 3 waren nog te klein om vandaag al te springen. Het risico wordt wel groter naarmate de tijd verstrijkt, vandaar dus vanaf nu geen seks.

5. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik denk dat er net te lang tussen zit, maar je weet maar nooit :p
    Ik heb continu twijfels, wel nog een keer seks hebben of toch laten voor wat het is?
    Hopelijk donderdag een beetje positief gesprek.

6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Denk ik ook, maar ik ga het risico nu niet meer nemen!
    Ik zou denk ik - hoe moeilijk ook - het gesprek afwachten.

Ik heb nu ook zoiets van 'ach, 1 grote, 3 kleinere, who cares: wat is de kans nou?' Maar ze zeggen het echt niet voor niets.
    Er gebeurt íets en dat vind ik wel fijn.

Hopelijk gewoon over 2 wk ongesteld, óf zwanger (van 1 dan haha).

7. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik duim voor je ;)

Wij nemen de gok wel, omdat wij ondertussen alweer 6 maanden in de mmm zijn (en al 2 jaar zonder anticonceptie) en ik maar 1 eisprong heb gehad, die ook nog eens matig was.
    De gyn. weet eigenlijk niet zo goed hoe nu verder, en omdat ik vanaf september geen tijd meer heb voor de vele ziekenhuisbezoeken kunnen we niet elke maand opnieuw proberen.

Als het mijn eerste ronde was had ik ook rustig afgewacht hoor :)

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik werd net teruggebeld dat ik over 3 weken terug moet komen en als alles dan weer rustig is mag ik weer starten met Menopur. Echter, dit maal wel met 25IE.
    Ben benieuwd maar wat baal ik dat er weer 3 weken tussen zit.. :(

9. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ah balen he, verloren tijd, hopelijk regelt je lichaam het snel zelf.
    Je kan eventueel nog om een echo vragen om te kijken hoe het er nu voor staat, maar als jullie het risico sowieso niet willen nemen heeft dat geen zin.
    Er is wel een kans dat er cystes komen, dus vraag wel om een uitgangsecho op dag 3 van je nieuwe cyclus.
    Succes met wachten :(

10. Djeuce

Djeuce Lid

10 jul 2016
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toch wel fijn om te horen dat je lichaam nu wel reageert Nina! Ondanks dat het nu een beetje teveel heeft gedaan, geeft dat in ieder geval hoop na de Clomid die helemaal niets deed. En dat wachten op de volgende ronde is zo kl*te, maar hopelijk is het wachten nu wel wat dragelijker nu je weet dat er schot in zit :)

11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Thanks allemaal voor de reacties!
    @ Djeuce, ja zo probeer ik het ook te bekijken, maar het voelt wel heel 'zonde'. Maargoed, er zijn ook mensen die bijv. 200 spuiten en er nóg niet op reageren.
    Ik hoop dat alles gewoon goed is over 3 weken en ik dan weer mag starten met 25IE (zul je net zien dat dat dan weer niets doet, maargoed. Moet positief blijven).

We hebben besloten dat we het risico echt niet willen nemen dus ik ga me vanaf morgen proberen even te focussen en gewoon afleiding te zoeken. Het hele gebeuren hakt er (op sommigen momenten meer dan op andere momenten) toch best wel in :).
    Ook ml reageert begripvol, maar ik zie wel aan hem dat het hem ook veel doet. :)

En Djeuce, zijn er bij jou nog vorderingen? Waar sta jij nu precies qua cyclus?
    Ik ga vanavond maar heerlijk - heel zielig - series kijken, koekjes eten en zelfmedelijden hebben. En ik baal nóg harder want het liefst zou ik een heel groot glas wijn nemen alleen dat heb ik niet in huis :D;)
    Leuk trouwens dat we ongeveer op hetzelfde moment zijn begonnen met OI.BewarenBewaren

12. Djeuce

Djeuce Lid

10 jul 2016
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit nu op cd16 en heb morgenochtend weer een echo in het ziekenhuis. Ik heb vandaag ook een beetje een dipdag, omdat er volgens mij dit keer iets niet helemaal lekker gaat met de Clomid. Afgelopen zondag in het ziekenhuis geweest voor een echo en toen stond een follikel letterlijk op springen, je kon heel mooi zien op de echo dat de eisprong al in gang was gezet. Volgens de arts zou mij eisprong binnen 24 uur plaatsvinden. Alles leek dus prima en ik verliet blij het ziekenhuis. Inmiddels zijn we 2,5 dag verder en geen eisprong te bekennen. Alle ovulatietesten zijn hartstikke negatief en mijn temperatuur gaat niet omhoog. Wel heb ik flinke steken in met name mijn rechter eierstok, maar de eisprong kan dat eigenlijk niet zijn, want dat zou qua tijdsbestek helemaal niet kloppen. Ik heb daardoor het gevoel dat er iets niet goed gaat dit keer en heb daardoor een baaldag. Ik wou dat ik niet constant zo aan mijn lichaam zou hoeven twijfelen, maar ik snap op momenten gewoon niets van mijn eigen lichaam. Denk ik dat we op de goede weg zijn en dan gebeurd er toch weer iets wat voor mijn gevoel niet klopt. Morgenochtend gelukkig een afspraak, dus dan weet ik meer. Ik heb net al een halve bak ijs naar binnen gewerkt en geloof dat ik nu maar gewoon ga slapen ;) Ik snap dus helemaal wat je bedoelt met 'het hele gebeuren hakt erin'. Ook ik probeer positief te blijven, maar het is op momenten erg lastig (en op sommige momenten gaat het me gelukkig wel weer aardig af).

Het is inderdaad wel leuk dat ons 'proces' een beetje gelijk op loopt! Ik vind het sowieso erg fijn om af en toe even hier mijn 'gezeur' neer te gooien. Mijn familie en vrienden zijn super begripvol, maar hebben geen idee hoe het is en voelt om zoiets mee te maken.

Voor jou is het nu dus afwachten tot je ongesteld wordt en dan met 25 ml verder? En leuke dingen plannen in de tussentijd? Het weer helpt in ieder geval wel mee, eindelijk nog even lekker van de zomer genieten!

13. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Oh wat fijn dat je vanochtend de echo hebt. Dan weet je in elk geval meer! Ik moet sowieso over 3 weken terugkomen en in die tussentijd kán er een bloeding optreden (als ik geen eisprong krijg - dus als alle follikels weer krimpen - dan is het een anovulatiebloeding i.p.v. menstruatie). Maar volgens de gyn moest ik me daar niets van aantrekken want ze wil me sowieso die 3 weken rust geven, bloeding of niet. Dit, om de eierstokken dus tot rust te laten komen. Een tussentijdse echo was niet nodig want gisteren zag ze geen abnormale dingen, alleen dus 4 follikels.

Ik heb in de tussentijd (ook vorige cycli) wel ovulatietesten gebruikt maar nooit een piek kunnen vinden. Terwijl er nu dus wel een follikel van 26 mm zat. Maargoed, als die niet springt, komt er ook geen piek. Ik heb besloten de ovulatietesten te laten voor wat ze zijn en ze pas over minstens een maand te gaan gebruiken, dus wanneer er één goede follikel zit en ik dus moet weten wanneer ik de pregnyl moet zetten.

We hebben het gister ook nog even gehad over die progesteron bolletjes die ik waarschijnlijk moet gaan gebruiken wegens dun bms. Ik zie dat niet zo zitten, maar wat moet dat moet. Toen vertelde ze me dat het ook een mogelijkheid is om ná de eisprong nog een keer of 3 pregnyl te spuiten, maar dan bijv. 3 x 1500IE, dus ter ondersteuning van de innesteling. 5000IE gebruik ik dan alleen voor de eisprong. Maargoed, zo ver zijn we nog lang niet, want wie weet ziet het er over drie weken niet rustig genoeg uit en moet ik alsnog wachten. Wel vind ik het fijn om vast na te denken en te bespreken over de vervolgstappen omdat het gevoelsmatig dan wel dichterbij komt. En op zich, ach, 3 weken is nou ook weer niet het einde van de wereld (al voelde het gisteren wel écht zo!). :$

Mijn man reageerde wel begripvol enzo, maar de opmerking van 'lief, we hebben de tijd' viel wel een beetje verkeerd (was goed bedoeld).
    Túúrlijk hebben we de tijd, ik ben 26, maar daar gaaahaaaat het níet om. Ik wil níet wachten! Toen heb ik hem maar gezegd dat ie ook wat meer open over zijn gevoelens moet praten en dat hij niet enkel voor mij positief moet blijven want ik merk het toch wel. :)

Vind je het wat leuk om wat meer over jezelf te vertellen (mag ook in een PB)? Hoelaat heb je de echo? Spannend hoor! Ik duim voor je dat er niets aan de hand is en alles er goed uitziet. Pin je niet te veel vast op die ovu testen want soms lukt het gewoon niet om een piek op te sporen en je lichaam kan je ook behoorlijk voor de gek houden qua kwaaltjes.
    Wel heb ik een idee dat mijn ei gister wel gesprongen is. Ik heb sinds gistermiddag geen doorzichtig slijm meer gehad en zat gister op het terras waar ik 1 lichte misselijkheidsvlaag had. Het duurde echt maar héél kort en was direct over, maar misschien had ik wel te snel mijn cola achterover gegooid wegens de dorst. Dat kan natuurlijk ook. Tóch heb ik in de dagen ervoor geen positieve ovu test gehad, dus misschien zijn mijn follikels wel aan het krimpen (al vind ik dat snel want gisteravond was pas voor het eerst dat ik géén hormonen spuitte.

ML zei gisteravond iets heel grappigs.
    'Welterusten trosje druiven.'
    ik: 'wat?'
    hij: 'Trosje druiven.'
    ik: 'Ja, maar wat bedoel je?'
    hij: 'ik stel me eierstokken met meerdere eisblaasjes zo voor. Als een takje met bolletjes. Trosje druiven dus.'
    ik: 'hahaha :D:D:D:D.'

Deel Deze Pagina