Hallo, zoals de titel aangeeft ben ik op zoek naar de ervaring van lotgenoten naar het verwijderen van het Septum ( tussenschot ) in de baarmoeder. Een aantal jaar geleden ben ik begonnen in de MMM. Dat was in 2012. Toen is er bij mij een Septum gevonden. Ook bleek ik PCOS te hebben. Na een paar maanden zelf klussen met Clomid en Pregnyl raakte ik niet zwanger. De arts adviseerde ons het Septum te verwijderen. Hij was er van overtuigt dat ik hierdoor niet zwanger werd. Inmiddels ben ik na 6 rondes Clomid, 9 rondes iui, twee ivf's en 3 tp's nog niet zwanger geweest. Ik begin hem een beetje te knijpen. Twee maanden geleden is mij gevraagd mee te doen aan het TRUST onderzoek naar deze afwijking. Ik ging accoord en kreeg informatie via de post. Echter stond er in de brief iets waar ik steil van achterover viel. Ik heb dan ook een mail naar de contactpersoon gestuurd. Zie hieronder. Ik heb de namen weggelaten. Goedemiddag mevrouw H., naar aanleiding van uw onderzoek stuur ik u nog een mail. Vorige week donderdag heb ik u gesproken over uw studie naar het Septum in de baarmoeder. Inmiddels heb ik de papieren ingevuld en de informatie die u heeft gestuurd doorgenomen. De brief met accoord zal waarschijnlijk één deze dagen binnen komen. Echter viel mij wel wat op in de verzonden informatie waar ik eigenlijk wel een beetje verdrietig van werd. In uw brief staat namelijk: "Het is onduidelijk of het verwijderen van een tussenschot in de baarmoeder de kans op een goede zwangerschap vergroot. Op dit moment wordt deze ingreep niet standaard verricht, omdat er onvoldoende bewijs is dat het effectief is en er onvoldoende bekend is over de risico's voor een volgende zwangerschap." Vooral het na het lezen van die laatste zin werd ik erg verdrietig. De gynaecoloog in Heerenveen beweerde namelijk dat ik waarschijnlijk niet zwanger werd vanwege dit Septum en heeft het daarom verwijderd. Echter toen ik nog niet zwanger raakte na deze operatie en de behandelingen die ik deed ben ik overgestapt naar Meppel ( Zwolle, Isala ). Hier bleek dat mijn baarmoeder vol poliepen zat en ik daardoor niet zwanger kon worden. ( Ook hieraan ben ik geopereerd.) Inmiddels ben ik 9 iui pogingen verder, heb ik twee ivf pogingen gedaan, van de eerste ivf had ik twee terug plaatsingen maar ben ik niet zwanger geworden en heb ik zondag mijn 3-de tp gehad. Nu wil ik uw uitleggen waarom ik zo verdrietig ben geworden van uw informatie. Wat als ik gewoon zwanger had kunnen met dit Septum? De gyn. was er van overtuigt dat dit de reden was van het uitblijven hiervan. En nu krijg ik de informatie dat er onvoldoende bewijs is en er onvoldoende bekend is over de risico's voor een volgende zwangerschap. Of dit de reden is dat ik nog niet zwanger ben zal ik waarschijnlijk nooit weten. Of ik ooit zwanger kan worden weet ik ook niet.... Misschien heeft u niets aan deze informatie maar ik ben blij dat mijn gevoelens met u gedeeld heb. Ik hoop dat u wat heeft aan mijn dossier. Ik wens u heel veel succes met uw studie en hoop ook dat er in de toekomst meer bekend wordt over de behandelwijze omtrent het Septum. Met vriendelijke groet, Nu mijn vraag:" Wie heeft hier ervaring mee en wil dit delen?" Kan ik nog hoop houden? Want wat als.....
Heftig zeg... Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar mijn moeder wel. Toen ze zwanger was van mij (1e kindje) bleek ze achteraf gezien een septum te hebben. Toen der tijd werden er nog geen standaard echo's gemaakt dus wist ze dit niet! Had wel allerlei klachten tijdens zwangerschap maar deze werden door vk weggewuifd. Ik werd daardoor wel 6 weken te vroeg geboren maar verder niets ernstigs. Ze is dus wel degelijk zwanger geworden terwijl ze tussenschot had. Deze was vervolgens weg en is ze daarna nog (probleemloos) zwanger geweest van mijn zusje. Ik weet niet of je iets aan dit verhaal hebt? Verder wens ik je veel sterkte in deze onzekerheid en hopelijk komt jullie kinderwens ooit uit!!