Hallo allemaal, Enkele maanden geleden is bij mij PCOS vastgesteld. Niet in erge mate (geen overtollige haargroei, niet te dik en geen acne), maar zwanger worden lukt tot op heden niet. Clomid slaat bij mij niet aan waardoor ik nu moet beginnen met het spuiten van Puregon. Tot zover mijn voorgeschiedenis. Nu heb ik wat onderzoek gedaan en wat blijkt? Je kunt er zelf wat aan doen! Ik wil niet zeggen dat het helemaal weggaat maar er treedt zeer zeker verbetering op! Dit vond ik o.a.: Verreweg de grootste bijdrager aan PCOS is een slecht dieet. Jonge vrouwen hebben de neiging om veel te veel suiker en geraffineerde koolhydraten te eten. Deze voedingsmiddelen veroorzaken een ongezonde stijging van de insulinelevels. Ook op andere sites vind je dit soort info, google PCO en koolhydraten maar eens! Ik ben dus afgelopen maand begonnen mijn eetpatroon aan te passen: Witbrood vervangen door volkoren, geen gewone witte rijst meer maar zilvervliesrijst, geen gewone pasta meer maar volkorenpasta, matig met aardappelen en absoluut geen suiker meer! (geen frisdrank, ook geen light, niet meer dan 2 stuks fruit per dag etc. etc.) Nu heb ik voor het eerst in lange tijd een eisprong van mezelf gehad! Ik wilde jullie deze info niet onthouden, in Amerika wordt je direct naar een dietist gestuurd met PCOS, in Nederland en Belgie zijn ze nog niet zo ver. Ik hoop dat iemand iets aan bovenstaande heeft, reacties zijn meer dan welkom! Misschien zijn er ook andere meiden die dit reeds hadden ontdekt en toegepast? Groetjes en heel veel succes! Gina
tja dit kán voor de een wat betekenen voor de ander niet. ik at al die gezonde dingen al, en heb een goed gewicht, en echt geen eisprong uit mezelf, k was zelfs zeer hardnekkig voordat ik een eisprong had, moest er zelfs voor spuiten 10 maanden lang. Heb je nu 1 eisprong gehad zelf? Want dan ben ik wel benieuwd of dat nu regelmatiger wordt, want het kan ook toeval geweest zijn, die ene eisprong maar iig super dat je dat hebt kunnen beinvloedeN!
hoi Gina, goed en erg nuttig dat je dit onderwerp bent begonnen. Ik hoop ook dat er hier veel meer reacties op zullen komen. Ben je dit op eigen houtje begonnen? Das wel heel positief he, dat je nu zelf een eisprong hebt gehad (wel of niet mede dankzij aanpassen eetpatroon, geeft niks is altijd het proberen waard) bij mij is pco dus afgelopen vrijdag ontdekt . over 3 weken terug komen voor definitieve uitslag en behandelplan. Mijn gyn vertelde mij dus idd. dat afvallen en meer bewegen wat zou kunnen helpen. nu heb ik wel wat extra kilo's. wat eet jij dan meestal? Ik bedoel dus dan de avondmaaltijden (dus gewoon elke dag prakje ofzo?) al zijn tips voor ontbijt en lunch ook welkom hoor ) Is bovenstaande enige wat je anders ben gaan doen of heb je nog meer dingen aangepast? liefs an
Hoi An, Het schijnt dus dat wij PCO'ers te veel insuline aanmaken, en daardoor weer teveel testosteron wat dus de eisprongen tegenhoud. Insuline haalt je lichaam uit kunstmatige suiker, snelle koolhydraten en langzame koolhydraten. Langzame koolhydraten mogen wel, snelle niet en suikers helemaal niet. Nou gun ik mezelf heus af en toe een koekje, maar een pak koekjes is er niet meer bij Alcohol bestaat voor 99% uit suikers, dus dat mag ook niet meer.... Maar het is voor een goed doel. Verder meer beweging, ik ben zelf gaan lopen naar mijn werk, half uur heen en half uur terug, kost niks en kan in elk geval geen kwaad. Verder is het zelf een beetje puzzelen, ik eet wat vaker zilvervliesrijst ipv aardappelen, zoetjes ipv suiker enz. Het is ook waar je jezelf goed bij voelt. Dr. Atkins is bijv. een dieet waarbij koolhydraten helemaal weggelaten worde, dat probeerde ik eerst maar dat is dus echt niet gezond! Je lichaam heeft natuurlijkk wel wat voedingstoffen nodig! Verder begin ik deze week met acupunctuur, dat schijnt ook goed te helpen. Ik vind het heel fijn dat er zo snel een reactie op kwam, heb lang getwijveld voordat ik het op internet heb gezet, was bang voor gek te worden verklaard. Hoop snel meer reacties te krijgen! Veel liefs, Gina
volgens mij klopt dit in ieder geval niet voor mij: ik rook niet, drink niet, eet gezond en ben 53 kilo met een lengte van 1.65m en toch heb ik PCO en geen eisprong uit mijzelf. Ik denk wel dat het kan helpen gezond te leven en op gewicht te zijn maar als je hormonen uit balans zijn kun je daar met voedsel niet veel aan veranderen.....
Ik ben in het diaconessehuis in Voorburg geweest voor onvruchtbaarheid oa door PCOS en daar gingen ze ook uit van een insulineresistentie die daar een grote rol in kan spelen. Heb zelfs een tijdje metformine gekregen (middel voor suikerziekte patienten), maar daar reageerde ik niet zo goed op. Ben vanuit het ziekenhuis ook doorverwezen naar een dietist die met dit infertiliteitsproblemen werkte (in Den Haag, essential balance). Zij gaven me een dieet waarbij je 2 weken praktisch geen koolhydraten eet en daarna langzaam weer gaat beginnen met goede koolhydraten. Ben uiteindelijk in die dieetfase zwanger geraakt...... en dat terwijl ik al 5 jaar bezig was en bijna met ivf ging beginnen Bij mij heeft het dus wel degelijk invloed gehad! Overigens kun je ook insulineresistent zijn en geen overgewicht hebben. Het is zelfs heel moeilijk te meten omdat ze over het algemeen niet je insulinegehalte meten maar je suikergehalte.
@gina. Ik heb destijds een dieet gevolgd wat aan suikerpatienten gegeven wordt, en ik heb de cola laten staan. Ik ben toen 3 weken later zwanger geworden dmv puregon. Waarschijnlijk heeft het alles bij elkaar geholpen om zwanger te worden. Succes ermee.
Hallo dames, Ik heb eigenlijk niks te zoeken in dit topic want ik heb geen PCO, maar ik raakte nieuwsgierig door de titel ervan... En nu kan ik het toch niet laten om te reageren, want ik lees een paar dingen die absoluut niet kloppen. Ik ben dietist en begeleid in het ziekenhuis een aantal dames met PCO en overgewicht. Het is inderdaad zo dat niet iedere PCO-er overgewicht heeft en dat je het, helaas, ook kunt hebben bij een gezond gewicht. De insulineresistentie is wel bijna altijd een feit. Eventjes dus wat opmerkingen op bovenstaande quote: Insuline is een hormoon dat wordt aangemaakt in je alvleesklier. Bij stijging of daling van je bloedsuiker (door meer of minder eten van koolhydraten) gaat je alvleesklier meer insuline aanmaken. De insuline wordt dus niet UIT de suikers gehaald, maar wordt door het lichaam zelf aangemaakt als een reactie op het eten van suikers. En over de alcohol: alcohol bestaat zelf NIET uit suikers! Echter de producten waar alcohol in zit, zoals bier, witte wijn, likeuren, bevatten vaak wel veel suikers/koolhydraten door hun andere grondstoffen waar ze van gemaakt zijn (hop, graan, druiven, bessen...) en dat is dus de reden dat je ze moet vermijden Ach sowieso is alcohol niet erg gezond, dus als je zonder kunt moet je dat zeker doen! Veel succes allemaal!
Hallo meiden, Ik heb maandag te horen gekregen dat ook ik PCO heb. Ik heb verder geen last van overgewicht, overbeharing of acne.. Toch zou ik graag willen weten of iemand mij meer kan vertellen over een dieet, want ik zou het natuurlijk graag uit willen proberen! Kan iemand mij vertellen waar ik zo'n dieet kan vinden? Ik hoor het graag! Thanks!
Tja het zal voor de een met PCO helpen en de ander niet denk ik.. Ik at altijd al supergezond, heb geen overgewicht eerder te licht en ook geen acne en overbeharing. En toch heb ik nooit een eisprong uit mezelf, ben pas na 1,5 jr mmm zwanger geraakt.. Maar goed wat ik al zei, de een is de ander niet he...!
Hoi Hoi, Ik heb lichte PCO en in fertiliteit hebben ze meteen al verteld dat(bij overgewicht) elke kilo minder meegenomen is. Ik kreeg het advies ook sonja bakker te gaan doen van het ziekenhuis. De overtollige kilo's ben ik nu nog kwijt en zijn niet meer terug gekomen maar helaas na 3 jaar nog steeds niet zwanger. In het verleden heb ik ook adkins gedaan en de tips in het boek over slechte en goede koolhydraten ben ik altijd blijven hanteren. Ik merk het bijvoorbeeld dat ik meer energie heb en minder hoofdpijn. Ik denk dat het een combi van alles is maar dat het vooral draait om gezond eten! Voor de wijnliefhebbers koolhydraadtechnisch kun je beste droge witte wijn drinken of en toe een glaasje mag best ook van Sonja B
Grappig om dit te lezen ik heb zelf ook PCO. Verder geen last van acne of overbeharing, wel iets overgewicht. Voor een gezond BMI moet er zo'n 8 kilo af. Voor het idee mt 40/42. Mij is door mijn fert.arts ook gezegd dat elke kilo afvallen is meegenomen. Ik ben ook doorverwezen naar een dieetist daar ga ik volgende week heen ben benieuwd wat zij zegt.