Pcos en koolhydraatarm

Discussion in 'Zwanger worden' started by Hallo321, Feb 16, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hallo321

Hallo321 Lid

Jan 8, 2023
    10
    2
    3
    Female
    Hallo allemaal!

Ik heb een wens voor een tweede kind. Nu is bij mij pcos vastgesteld en heb ik een onregelmatige cyclus (eerste kind dmv clomid) . Ik heb niet de andere klachten zoals acne en overgewicht.
    Ik las op internet over een koolhydraatarm dieet.

Nu zoek ik ervaringen van vrouwen met pcos die geen overgewicht hebben/niet willen afvallen en toen koolhydraatarm gingen eten. Kregen jullie hierdoor je menstruatie weer terug? Ik heb nu geen motivatie om koolhydraatarm te eten Ik eet vind ik al best gezond (groente, fruit, brood), dus daarom vraag ik me echt af of het werkt. Maar volkoren brood is koolhydraten dus dan zou ik dat moeten minderen.. Waar ik echt van geniet Maar als het werkt, dan zeker. Daarom ervaringen gezocht?!

2. mvdkeo

mvdkeo Niet meer actief

Hoi, ik heb het een poos gedaan maar ik merkte geen verschil in mijn cyclus. Het koste me ook veel energie om alternatieven te bedenken en ik kreeg veel minder plezier in eten. Ik zit/zat op het randje van ondergewicht dus ik moest echt niet afvallen en dat gebeurde toch. Ipv pasta courgettespaghetti eten, scheelt ook veel calorieën en ik vond het niet meevallen om die dan op een koolhydraatarme manier erbij te eten.
    Ik ben er dus mee gestopt. Wel let ik op dat ik de koolhydraten wat minder, dus bijv. meer groenten en vlees en minder koolhydraten.

Hallo321 likes this.
  3. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

Jul 21, 2018
    2,013
    1,558
    113
    Female
    Volgens mijn arts is er geen enkel bewijs voor dat het werkt. Diëten werken volgens haar enkel bij overgewicht en pcos.
    Hier was zwanger geweest zijn de enige oplossing, sindsdien heb ik een cyclus, daarvoor helemaal geen cyclus. Ik zou zelf gewoon weer voor medicatie gaan.

Hallo321 likes this.
  4. Panda95

Panda95 Fanatiek lid

Mar 6, 2023
    1,823
    1,492
    113
    Female
    België - Leuven
    Hier pcos en wel overgewicht. Ik doe niet aan diëten, wel intuïtief eten.
    Bij mij aangeraden om koolhydraten zeker niet te weren, maar wel indien mogelijk voor volkoren te kiezen (maar dat doe ik uit mezelf al 9 jaar).
    ook al sport ik 3 à 4 keer per week en eet ik tegenwoordig wel gevarieerd en relatief gezond, toch viel ik maar niet af. Ik was gewoon net gestopt met nog extra bijkomen. Ookal is afvallen voor mij geen doel op zich, wel mezelf gezond voelen, vond ik het wel raar dat ik met zo'n levensstijl op zo'n "hoog" bmi, geen veranderingen zag en het zelfs gewoon net "erger voorkomen" was. Bleek te liggen aan beginnende insulineresistentie. Dankzij lichte medicatie lijkt mijn lichaam nu wel weer gevoeliger te worden aan insuline waardoor het verteert zoals het zou moeten verteren. Voor de rest niets aangepast aan sport of eetpatroon en nu beginnen er wel wat kilo's te verdwijnen en belangrijker: begin ik terug af en toe een cyclus te hebben (ervoor helemaal nooit een menstruatie)

5. Cupmix93

Cupmix93 Bekend lid

Oct 4, 2023
    569
    470
    63
    Hier geen diagnose pcos maar wel lang getwijfeld of ik dit zou kunnen hebben. Ben toen op Instagram een account gaan volgen die hele goede informatie delen. Zij bieden ook gratis masterclasses en (betaalde, wel deels vergoedde) trajecten aan.

insta: lifestyle_and_hormones

Zeker een tip om te volgen. Zij zeggen ook dat een koolhydraat dieet niet werkt, volkoren eten wel.

Hallo321 likes this.
  6. Hallo321

Hallo321 Lid

Jan 8, 2023
    10
    2
    3
    Female
    Toch ook wel weer medicatie nodig! Denk dat ik daar ook niet aan ontkom

7. Hallo321

Hallo321 Lid

Jan 8, 2023
    10
    2
    3
    Female
    Bedankt voor je reactie. Denk dat ik er dan ook niet aan ga beginnen

8. Panda95

Panda95 Fanatiek lid

Mar 6, 2023
    1,823
    1,492
    113
    Female
    België - Leuven
    ja, voor de insulineresistentie om te keren. Maar ik hoop wel niet dat het blijvend is want medicatie werkt in het begin wel op je maag-darmstelsel.
    Komende dinsdag moet ik voor het eerst op controle bij endocrinoloog sinds ik die medicatie neem, ben eens benieuwd wat die te vertellen heeft. En of ik meer zicht krijg op hoelang ik die medicatie (nog) moet nemen.
    Vind het niet erg als het nu nog een tijdje zou zijn, maar zou het niet willen de rest van mijn leven nemen.

9. Panda95

Panda95 Fanatiek lid

Mar 6, 2023
    1,823
    1,492
    113
    Female
    België - Leuven
    P.S. update van de endocrinoloog vandaag: ik hoef de medicatie (metformine) enkel te nemen totdat ik zwanger ben. Het kan geen kwaad tijdens zwangerschap, maar het is niet nodig.
    Afhankelijk van mijn bloedwaarden is het deze dosis aanhouden of toch nog beetje dosis ophogen van 500 naar 850. Maar dokter was wel blij van mijn resultaten en dat ik ook wat afgevallen was.
    Maar afvallen is bij jou niet aan de orde, ben je er al uit of je er verder mee wil gaan?

Share This Page