Hoi, Ik vroeg me af bij wie er ook voor een ICSI behandeling is gekozen ondanks goede zwemmers van man. En wat daarvan de reden was? Ik ben erg benieuwd dames. Groeten Izzy
Ik ken wel gevallen waar ondanks goed zaad bevruchting uitbleef. Dan kan een ziekenhuis ook, in overleg, voor ICSI gaan kiezen. Hier ICSI door slecht zaad.
Ik ga zo vreselijk twijfelen zal ook wel een beetje door alle hormonen komen nu. M,n gedachten en stemmingen vliegen van de ene naar de andere kant. Met mijn man z,n zaad is niets mis. Alleen is de keuze gemaakt op advies van de arts om hierover na te denken omdat ik niet heel veel follikels had de eerste IVF. Ik had 4 follikels met 3 eicellen. Waarvan 1 bevrucht en niet een hele goede embryo. Viel eigenlijk in de slechtste categorie. Ik heb Endometriose en ze denken dat ik nooit heel veel eicellen zal krijgen. Is er een grotere kans op bevruchting dmv ICSI ipv IVF?
Jouw verhaal is inderdaad typisch zo'n verhaal om voor ICSI te kiezen. Als je zo twijfelt, zou ik een gesprek met je arts plannen hoor! Je moet niet vol twijfels een behandeling in gaan. Je hebt al zo weinig behandelingen! Heel veel succes. Denk dat ik persoonlijk zeker voor ICSI zou gaan, maar das makkelijk kletsen natuurlijk, wij "moesten" wel voor ICSI gaan.
Met mijn vriends zaad was ook niks mis: ruim voldoende en de kwaliteit bleek goed. Het ziekenhuis had na een mislukte IVF-behandeling wel gezien dat het zaad wat traag was. Uit de IVF-behandeling had ik slechts 5 follikels waarvan 3 eitjes en 1 bevruchting. Naar aanleiding van deze slechte eitjesoogst is besloten om bij ons over te gaan op ICSI. En raar maar waar, opeens had ik daar overstimulatie! Had iets van 26 follikels waaruit 17 eicellen, 13 bevruchtingen, 1 terugplaatsing en 8 cryo's! En zwanger van Aiden. Kijk, het verschil met IVF is dat bij ICSI de zaadcel in de eicel geinjecteerd wordt. Bij IVF moet de zaadcel zelf nog naar de eicel zwemmen en "zijn ding doen". Is ook bij goed zaad altijd maar afwachten of het lukt. Dus mijns inziens is bij ICSI de kans altijd nog wat groter op bevruchtingen.
Hier bij beide niets gevonden, maar toch nog steeds niet zwanger. Uiteindelijk IVF: 6 eitjes, maar geen enkele bevruchting... Daarom de opvolgende poging ICSI: 10 follikels, 8 eitjes, 5 bevruchtingen, 2 teruggeplaatst gekregen maar geen cryo's helaas. Volgende poging word ook weer ICSI, ik gok het er niet meer op!
Fijn jullie ervaringen te lezen. Ik denk dat het in ons geval ook wel beter is. Maar ik werd ineens weer zo onzeker. Wij willen ook graag twee embryo's terug geplaatst hebben. Als we die natuurlijk hebben. Maar het ziekenhuis waar de ICSI plaatsvindt willen dit niet. Dit doen ze pas als de vrouw 38 jaar of ouder is of de laatste IVF/ICSI poging. Zo jammer dat ze zich zo treng aan het protocool houden. Ons werd gezegt dat dit in alle ziekenhuizen in Nederland geldt.
Bij ons ook het geval. Zeer goed zaad. Bij de eerste ivf 11 eicellen, geen bevruchtingen. Het bleek dat de eicellen niet rijp genoeg waren voor bevruchting. Bij de tweede poging 14 eicellen waarop 13 icsi is toegpast. 10 bevruchtingen. 1 verse tp en 7 cryo's. Nu waren de eicellen wel rijp door andere stimlatie en langer doorstimuleren voor de punctie. Toch voelde het goed om ook icsi toe te passen om toch meer kans op bevruchting te hebben. Helaas nog niet zwanger...
Wij hebben ook icsi gedaan terwijl het zaad goed was. Dit omdat het aantal bevruchtingen steeds tegenviel. Laatste icsi kwam de aap uit de mouw; eicellen zijn té sterk verouderd, en waarschijnlijk heb ik altijd al zwakke eicellen gehad tijdens de pogingen.
Ons ziekenhuis (UMCG) had dezelfde voorkeur. Liever bij een eerste behandeling maar 1 terug (die andere invriezen, is ook een extra kans!) of bij oudere vrouwen inderdaad. Bedenk je dat een tweeling zwangerschap een groter risico is. Ik wil niet zeggen dat jij het onderschat maar het wordt zeker onderschat. Succes met jullie beslissing.
Vindt jij dat een extra kans? Ik dacht: als ik hem invries, kan hij ook slecht ontdooien en nu doet ie het nog, dus dan maar gelijk per 2.
Bij ons is de zaadkwaliteit verminderd, maar wel goed genoeg voor IUI en IVF. (tussen 3 en 20 miljoen). Alleen treedt er bij ons geen bevruchting op, dat bleek tijdens de eerste IVF-behandeling. Daarom overgestapt op ICSI en dat heeft een prachtige dochter opgeleverd.
Plak garantie heb je bij tp ook niet. Als het bij 1 misgaat, kan deze 2 meenemen. Het blijft een gok en een kwestie van heel heel veel geluk!
Nee kreeg je er maar een tube bisonkit bij...* zucht* Maar wist niet dat als 1 fout gaat, hij 2 mee kan nemen. Daar had ik nog nooit van gehoord.
Wij hebben de icsi in het emc. Niet het ziekenhuis waar de punctie plaatsvind. Alleen het lab gedeelte en de terugplaatsing. Ons werd verteld dat ze er maar 1 terugplaatsen in ons geval ivm leeftijd en tweede poging. Maar nu lees ik dat het emc wel twee embryo's terug plaatsen. Ze vertelde ons we verzoeken het wel op het formulier maar ze doen het toch niet. Ik wil jullie allemaal bedanken voor het reageren. Voel me gelijk weer iets zekerder in deze onzekere tijden.
Ik ben echt nog geen 38, maar wij kregen er wel 2 per keer. Mss ligt het anders wel aan het punctiezh? Waar krijg jij de punctie?
Maasstad ziekenhuis en ze zeggen dat het Erasmus het niet doet. Wij gaven aaan dat we graag twee emmy's willen. Eerst probeerde ze het uit ons hoofd te praten. En ik begrijp en weet de risico's en heb ook begrip voor hun advies. Maar bij volhouden van onze kant kregen van hen toch de goedkeuring voor twee. Maar nu hadden we weer een andere arts en deze vertelde ons dat ze het echt niet doen in het Erasmus. Hoop dat twee toch wel door kan gaan.