PCOS, en vervroegde overgang in familie

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Roosjemaria, 26 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosjemaria

    11 feb 2022
    30
    16
    8
    Vrouw
    Beste iedereen,

    Ik ben 26 jaar, moeder van 2 prachtige jongetjes. Augustus “22 gediagnosticeerd met PCOS.

    nu komt in mijn familie ook vervroegde overgang voor. Mijn oma was 32 toen het begon en mijn moeder 40. nu heb ik de huisarts gevraagd of ik daar ook bang voor moet zijn en of ik getest kon worden. Ze zei dat testen geen zin heeft. Ik heb nog een sterke wens voor een derde maar mijn cyclus loopt alweer tegen 53 dagen aan. Zolang ben ik nog nooit niet ongesteld geweest. Maar dit zou bij de PCOS kunnen horen.
    Zou er een grote kans kunnen zijn dat het bij mij nu ook begint?
    Is er iemand met ervaring? Wat zou ik kunnen doen? We gaan iig vol klussen voor een derde.
    Gister een positieve ovulatietest gehad en dagervoor gemeenschap gehad. Dus wie weet.

    vind het zo spannend en voel me zo kwetsbaar met PCOs en familie die vervroegd in de overgang is gekomen.
     
  2. Melaelisa

    Melaelisa Actief lid

    27 jan 2024
    220
    218
    43
    Vrouw
    Wat rot zeg, ik weet niet zo veel af van PCOS dus daar kan ik niets over zeggen. Bij mij in familie komt ook vroege overgang voor (oma 38 en moeder 40 jaar) ik heb destijds ook gevraagd of ze dit konden testen, maar dit kan niet. Ze kunnen het pas echt zien als je overgangsklachten krijgt en dan ben je al in de perimenopauze. Ze kunnen wel je progesteron, oestrogeen en LH laten prikken, om te kijken of je waardes normaal zijn voor het moment in je cyclus en je leeftijd. Dit heb ik laten doen en alles was normaal. Ik ben nu zwanger van m’n eerste kindje (30 jaar). Misschien kan je je huisarts vragen om bloed te prikken op deze hormonen?
     
  3. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.810
    1.384
    113
    Vrouw
    Ik heb hetzelfde, PCOS en moeder en oma heel vroeg in de overgang. Er is volgens mij weinig zo over te zeggen. Met PCOS ben je vaak pas later in de overgang, maar met moeder en oma vroeg weer een grote kans dat je dat dan ook bent.
    Waarom wil de huisarts geen bloed prikken?
     
  4. Esther22

    Esther22 Actief lid

    8 feb 2022
    259
    244
    43
    Ik heb alleen ervaring met PCOS.
    Voor de eerste zwangerschap had ik totaal geen cyclus en we zijn via een fertiliteitstraject zwanger geworden.
    Hierna had ik lange cyclussen, wat past bij PCOS, ik kreeg de tip om Chlorella tabbletten te proberen, deze hebben ze bij de Holland en Barret, het is een soort superfood. Ik was zelf een beetje sceptisch maar toch geprobeerd en mijn cyclus werd inderdaad korter! Ben begonnen met 2 tabletten (veel lager dan de aanbevolen dosis). Mijn cyclus ging van 45 dagen naar 31/32 dagen. Afgelopen cyclus heb ik er 3 per dag ingenomen om te kijken of mijn cyclus nog korter kon worden, maar nu ben ik zwanger, dus weet ik niet wat het uiteindelijk heeft gedaan.
    Het lijkt alsof ik aandelen heb in deze pillen:roflmao:, maar ik ben echt zo blij dat iemand mij erop gewezen heeft en bij mij heeft het heel goed uitgepakt, dus dat deel ik graag. Je kunt altijd eens proberen!
     

Deel Deze Pagina