PCOS verschijnselen, zieke moeder & haast met zwangersch

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Graagzwanger, 19 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Graagzwanger

Graagzwanger Nieuw lid

19 mrt 2009
    2
    0
    0
    Hoi,

Ik ben 29 en ben sinds 2 maanden bezig te proberen om zwanger te worden. Ik ben op mijn 18e begonnen met Diane35 omdat ik last had van overbeharing en puistjes. Omdat ik ook veel dikker werd en het emotioneel/mentaal naar vond om de pil te gebruiken, ben ik na drie jaar overgestapt op de Mirena spiraal. Voor de Diane35 kon ik de overbeharing in mijn gezicht nog bleken. Ongeveer een jaar nadat ik gestopt was met de Diane35, werd de overbeharing zoveel dat ik het gewoon weghaal. Dat doe ik nu al vele jaren, en mijn omgeving weet het dus ook niet. Ook mijn huisarts kan aan de buitenkant niets zien (en ben het hem helaas vergeten te vertellen bij het weghalen van Mirena).

De overbeharing lijkt wel wat erger te zijn geworden de laatste 2 jaar (dikkere haren weghalen). Ik heb sinds een jaartje of drie ook last van donkere pigmentatie op mijn bovenlip. Ik gebruik in de zomer hier factor 50 voor. Daarnaast ben ik het laatste jaar 10 kilo aangekomen, na het stoppen met roken (BMI is nu 25,5). Ik ben een aantal jaar (leeftijd 21-24) echt veel te dik geweest (BMI 30), maar afgevallen).

Nu wil ik graag zwanger worden (al een tijdje, maar eerst was mijn man er nog niet aan toe, nu wel), maar heb ook nog een tweede reden om het nu te willen. Mijn moeder is sinds een jaar ernstig ziek en ik wil graag op niet al te lange termijn een kindje krijgen, zodat zij er nog is als ik beval.

Ik weet door matig te eten/dieten mijn gewicht te houden op ongeveer BMI 25 a 26. Net te veel, maar anders moet ik wel heel erg streng zijn en dat hou ik moeilijk vol. Voor de pil en mirena had ik wel een redelijk regelmatige menstruatie, om de 30 dagen. Maar dat is 11 jaar geleden. Ik heb een menstruatie (maar 4 dagen ipv normale 7 van 11 jaar geleden)/vroege miskraam gehad 4 weken na het verwijderen van Mirena. Ik vermoed een vmk omdat ik erg veel zwangerschapssymptomen had (steekjes in BM, onderrugpijn, misselijkheid, vet haar/huid, en een licht positieve test voordat ik veel grote bloedstolsels/weefselachtig spul verloor en iets van een grote rozig/bloederige vliesachtige sliert) (dit heb ik allemaal nooit eerder meegemaakt).

Omdat ik wel wat haast heb met zwanger worden vanwege mijn zieke moeder, wacht ik liever niet een jaar voordat ik naar de gyn. mag. Normaal zou ik dat netjes wel doen hoor. Ook wil ik de kans op nog een vmk niet vergroten door niets te doen.

Ik wil graag iets meer zekerheid dat ik ‘niet voor niets probeer’ omdat ik bijvoorbeeld PCOS heb, en daardoor minder eisprongen/meer kans op mk? Een bloedonderzoek/echo?

Is mijn verhaal een reden voor een bezoek aan de gynaecoloog? En wordt dat vergoed? Ben dus nog niet een jaar aan het proberen.
    Hebben jullie nog een advies voor mij (behalve mijn gewicht onder controle houden, of toch iets afvallen) ?

Heel erg bedankt voor alle moeite alvast!
    En sorry van het lange verhaal, ik wou volledig en duidelijk zijn.

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Dank je wel voor je duidelijke verhaal!
    Ja je mag eigenlijk gelijk door naar een gynaecoloog met PCOS. Dit bemoeilijkt de zwangerschap en omdat je er vrij veel klachten van hebt denk ik dat je een goede PCOS hebt.
    De kans dat de gyn zegt dat je toch nog wat moet afvallen is wel aanwezig. Maar je bent al zeer goed opweg! Blijf het volhouden zo!
    Vraag aan je huisarts een verwijzing en maak een afspraak.

Succes!

Imke

Deel Deze Pagina