Nieuwe ronde nieuwe kansen: 1e poging IVF

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Jaycey, 24 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaycey

Jaycey Bekend lid

24 jun 2006
    778
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hallo allemaal,

ten eerste nog voor iedereen de beste wensen voor het komende jaar.

Ik ben een tijdje (bewust) weggeweest van deze site. Even tot rust komen en opladen voor de komende tijd.

Zoals jullie aan het onderwerp kunnen zien, begin ik met IVF. Ik ben vandaag bij de IVF-verpleegkundige geweest en ik heb een heel schema meekregen. Vandaag moet ik beginnen met de pil en op 7 februari met decapeptyl. Ik ben benieuwd wat voor effect deze medicatie met zich mee gaat brengen.

Ik vroeg me af of, degenen die ook IVF/ICSI doen, jullie al vantevoren beslissen over het aantal embryo's dat teruggeplaats gaat worden? Ik vind het best een lastige beslissing. Een maand geleden had ik zonder aarzelen gezegd, dat ik twee embryo's terug zou laten plaatsen. In de tussentijd is er het één en ander veranderd.

Ik ben begonnen aan een universitaire studie met goede promotiekansen in het verschiet. Daarnaast werk ik nog fulltime en heb een zoontje van bijna 4 jaar.

Wat is wijsheid? Mijn vriendinnen zeggen allemaal: ik zou er twee doen. Tja, moeilijk, moeilijk. Gevoelsmatig zou ik een tweeling hartstikke leuk vinden, verstandelijk gezien is één kindje erbij een logischere optie. Wat ik wel zeker weet, is dat dit mijn eventuele laatste zwangerschap wordt. En het liefste verklein ik de kansen dat ik voor een 2e of 3e IVF-poging moet gaan. Nou ja, ik heb nog even de tijd om er over te denken.

In ieder geval wens ik jullie allen veel succes met alle behandelingen en ga ik weer met iedereen meelezen/meeleven.

Heel veel liefs van Jaycey

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

He meid!
    Ik begin 1 feb met decapeptyl...gaan we aardig gelijk op!
    Wat de emmy's betreft....is een heel persoonlijke keus. In ons zh hebben ze een protocol wat ook door ons gevolgd gaat worden.
    Bij 2 toppers plaatsen ze 1 terug (vriezen ze de andere in) en bij 1 topper en een mindere plaatsen ze 2 terug. Het liefst zou ik gewoon zwanger raken van 1. Puur uit medisch oogpunt hoor. Een meerlingzwangerschap is erg zwaar en niet geheel zonder risico. Het veiligste vind ik dus "gewoon" 1. Met twee zou ik zielsgelukkig zijn..maar als ik mocht kiezen...ging ik voor de gezondheid van mijn kindje en van mij.
    Overleg het met je arts, kijk wat hen het beste lijkt. Daar zijn ze voor hoor!
    Heel veel succes meid! Enne...welkom terug!
    Elmo

3. Niet meer actief

hoi meid
    allereerst wil ik jullie heel veel succes wensen met ivf
    hopelijk is het snel raak

bij ons is er geen keuze helaas
    als je een goede emmy hebt dan doen ze er maar 1 terug plaatsen
    en als je 2 mindere hebt doen ze in overleg 2 terug plaatsen
    dus het zh beslist bij ons

veel succes met de keuze meid
    doe wat je hart je ingeeft
    ;)

4. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Heey Jaycey had je idd gemist....een beetje rust kunnen nemen? En nu dus al gesprek gehad bij verpleegkundige.... Je hebt idd nog wel even de tijd om te beslissen. Sommigen ziekenhuizen hoef je niet te kiezen en doet het ziekenhuis dit voor je. Ik heb ook heel lang getwijfeld wat te doen, wij zijn ook nog niet zover...(vrijdag pas uitgangsecho)...maar het is een keuze die je niet zomaar 1-2-3 maakt...niemand kan je ook vertellen wat je moet doen....Bedenk dat de keus die je maakt goed is...dus niet iets waar je later spijt van hoeft te hebben. Je baseert de keuze op dat moment met de dingen die je dan weet.
    Wij hebben er zelf voor gekozen om er maar 1 terug te laten plaatsen (als we zover komen)...als de kwaliteit niet zo goed is worden het er misschien wel 2. Overleg met je arts...laat je goed informeren over voor- en nadelen. Veel succes met je keuze! Enne....kom je nu ook meeschrijven op ons topic IVF/ICSI?

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Jeetje, we plaatsen hem alledrie tegelijk!

6. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    3 zielen, 1 gedachte Elmootje!! :)

7. Niet meer actief

8. Jaycey

Jaycey Bekend lid

24 jun 2006
    778
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hee dames,

Fijn van jullie te horen, en dat nog wel allemaal tegelijk.....

Ik moet zeggen dat ik ook heel benieuwd naar jullie drieën was. Elmo vooral omdat ik heel erg heb meegeleefd met je. Ik vind jou zo sterk en positief, helemaal top. En Caruli omdat ik van haar fijne adviezen heb gehad. En natuurlijk Aldonza, mijn maatje op het bankje. We gingen mooi gelijk op.

En natuurlijk waren er nog veel meer dames. Ik ga vanavond even op mijn gemak achter de compu zitten en teruglezen.

En natuurlijk kom ik nu ook weer meeschrijven.

Ga zo meteen naar huis, dat wil zeggen, naar de apotheek. Even wat medicijnen inslaan.....

Groetjes, Jaycey

9. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    He meid,
    welkom terug. Wij gaan nu ook starten morgen beginnen met Lucrin. spuiten.
    Lees eerst maar alles eens rustig door HIHI.
    Veel liefs Lydia

10. Jaycey

Jaycey Bekend lid

24 jun 2006
    778
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hallo dames,

ik heb nog niet kunnen reageren en/of lezen, omdat mijn computer thuis het niet doet. Hopelijk wordt dat dit weekend verholpen.

En op mijn werk heb ik niet zo veel tijd. Maar zo gauw mijn compu het weer doet, ben ik echt weer van de partij.

Groetjes, Jaycey

11. muuske64

muuske64 Fanatiek lid

15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    @ Hoi meiden: Vanmiddag om 13.50u me uitgangsecho. Ben erg benieuwd!
    Spuit sinds 15 januari decapeptyl, dus....

Duim voor jullie! Veel suc6! ;)

Groetjes Marjo

12. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hey Jaycey,

Idd had je al een tijdje niet gezien op de site. Soms is het even beter om afstand te nemen en de dingen voor je zelf goed op een rijtje te kunnen zetten.

Wat fijn dat je 7 februari mag beginnen met prikken. Ja over hoeveel terugplaatsen zijn de meningen verdeeld. Het is niet zo dat als je er 2 laat terugplaatsen meer kans hebt ofzo, daar vergissen heel veel mensen zich in. Zelf had ik er 2 laten terugplaatsen en daar had ik wel een goed gevoel bij, wel zwanger maar helaas dubbel misgegaan. 1 emmy had zich buiten de baarmoeder genesteld dus drama alom. Nu ben ik hierdoor aan het twijfelen gebracht, maar volgens de artsen is dit domme pech en ligt het er niet aan dat er 2 teruggeplaatst zijn.

Praat er goed over met de artsen en beslis dan of je er 1 of 2 wilt laten terugplaatsen. Ik weet niet in welk ziekenhuis je loopt, maar de een denkt er makkelijker over dan de andere.

Veel succes en een goed weekend toegewenst.

X Elvira

13. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    Wij hebben hellaas geen keuze, er wordt er maar 1 teruggeplaatst.
    Dat is het beleid van het ziekenhuis.
    Dus daar hebben we niet over na hoeven denken.
    Liefs Lydia

14. Jaycey

Jaycey Bekend lid

24 jun 2006
    778
    0
    0
    Noord-Brabant
    Bij ons heb je drie keuzes:

1) terugplaatsing van 1 embryo
    2) teruplaatsing van 2 embryo's
    3) set-terugplaatsing (of hoe je dat ook schrijft). In ieder geval is het zo; als je twee topembryo's hebben, plaatsen ze er maar één terug. Als je twee bijna-top embryo's hebt, plaatsen ze er twee terug. Volgens hen heb je met 1 topembryo net zoveel kans om zwanger te raken als met 2 bijna-top embryo's.

En als je ouder dan 35 jaar bent, raden ze sowieso een terugplaatsing van 2 embryo's aan. Als je jonger bent geven ze het advies van 1 terugplaatsing of de set-terugplaatsing.

Ik vind het fijn dat ik zelf mag kiezen, maar dat maakt het ook wel weer moeilijk. Als het ziekenhuis voor je kiest, hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. Gelukkig heb ik nog een paar weken, maar ik neig toch sterk naar de terugplaatsing van 2 embryo's.

Nou, ik ben klaar met werken, ga zo naar huis. Even kijken of ik mijn compu aan de praat krijg. Zo niet, dan ben ik er maandag weer.

Allemaal een fijn weekend.

Groetjes, Jaycey

15. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    Jij ook een fijn weekend meid.
    veel liefs Lydia

16. Elmo

Elmo Niet meer actief

Speciaal voor jou log ik illegaal in op mijn werk...hihi
    Je bedoelt het ESET protocol denk ik ;)
    Dat is precies hetzelfde protocol waar ze bij ons ook mee werken!
    Ik laat hun de keus maken voor ons...zij hebben er lang voor gestudeerd ;)
    Succes met je keuze!
    Elmo

17. Lenneke

Lenneke Fanatiek lid

20 sep 2006
    1.961
    0
    0
    Hoi Meiden,

Jaycey, bij ons was het dezelfde keuze als bij jou in het zkh.
    Wij hebben gekozen voor 2, deels uit gevoel, deels omdat je toch een pietsie meer kans hebt.
    Maar ik vond het ook wel een moeilijke keus. Het is nu wel heel spannend wat het gaat worden...

Heeel veeel succes!,

Liefs Lenneke

18. Jaycey

Jaycey Bekend lid

24 jun 2006
    778
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hoi Lenneke,

Jeetje, spannend joh. Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap in ieder geval.

Maar als je 2 embryo's terug hebt laten plaatsen, en je hebt nog niet gevloeid, dan zou dat toch moeten betekenen dat je op dit moment zwanger bent van 2 kindjes? Of heb ik het helemaal mis (zou goed kunnen, want daar heb ik nog geen verstand van).

En Elmo,

Bedankt voor het illegaal inloggen. Dat bedoelde ik inderdaad, wat jij zei. Ik had er nog nooit van gehoord (typisch verhaal van de klokken horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt :)).

En nu ik je toch spreek. Jij bent heel ervaren, dus misschien weet jij het antwoord wel op mijn volgende vraag: Na de punctie worden de eicellen en het zaad bij elkaar gebracht. Als het goed is, vindt er een bevruchting plaats. Die cellen gaan zich delen. Dan krijg je bepaalde gradaties: top embryo, bijna top, goed etc. Nu vroeg ik mij af, als je een topembryo of een bijna top embryo hebt, dan is de celdeling dus goed. Betekent dat dan automatisch dat het een gezond kindje gaat worden (dat bij de kindjes met een handicap de celdeling in het begin stadium al niet goed is?) Of is dat heel kort door de bocht?

Nou, was een ingewikkelde vraag.

Ik ga even bijlezen.

Groetjes, Jaycey

19. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Jaycey het is niet zo dat wanneer er 2 teruggeplaatst zijn en je bent zwanger dat het betekend dat ze allebei zijn aangeslagen. Kan natuurlijk goed zijn van wel, maar hoeft dus niet. Vandaar dat het nog extra spannend is voor Lenneke; gaat ze 1 of 2 knipperlichtjes zien?
    Over die kwaliteit van de emmy's....dat zegt iets over de kans van slagen. Een topemmy zou eerder kans hebben om aan te slaan dan een emmy van wat mindere kwaliteit. Het zegt niks over de kwaliteit van leven voor een kindje wat er evt uit voortkomt hoor.
    Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. En anders gewoon vragen.

20. Elmo

Elmo Niet meer actief

He meis,
    Ik sluit me aan bij Eva!
    Artsen weten niet waarom een emmy wel of niet blijft zitten. Dat ie goed gedeeld is geeft inderdaad geen garanties. Anders zou je altijd zwanger raken van een IVF poging. Dit is helaas niet zo.
    Van mijn 6 pogingen heb ik 2 keer een tp gehad. Een keer was het embryo 3-cellig (niet zo denderend dus) maar ik ben hier wel zwanger van geweest (helaas mk).
    2e keer een 8-cellige (heel goed) ook dit werd een mk. Volgens de artsen heb je met meer cellen iets meer kans (denken ze) maar je kan van 3-cellige net zo goed zwanger worden. Ik zie het echt als een kwestie van geluk.
    Elmo

Deel Deze Pagina