Vanuit de 'alternatieve' hoek, de natuurgeneeskunde hoor ik af en toe verhalen dat vrouwen die moeite hebben met zwanger worden na vasten toch zwanger zijn geraakt. Bijv. 48u vasten; niet eten én niet drinken Maar ook 24-30u niet drinken (kPNI - Klinische psycho-neuro-immunologie) Van een dame hoorde ik dat zij inderdaad zwanger was geworden na 48u samen met haar partner te vasten. Mooi natuurlijk! Maar ik ben benieuwd of er hier meer ervaringsdeskundigen zijn die me er meer over kunnen vertellen. Bedoel, je kan het maar geprobeerd hebben!
Niet drinken is echt niet gezond. Mij kan je op een hoopje vegen als je mij een hele dag zonder drinken zet.
Ik denk dat de kans toch groter is om zwanger te raken door lekker met elkaar te vrijen! P Zit je elkaar maar aan te gapen, met knorrende maag.
Niet eten, dat soort vasten is altijd te proberen hé, je weet maar nooit. Maar niet drinken is echt ongezond, zo ik niet doen. Drink dat gewoon water
Waarom zou dat een positief effect hebben? Als je niet eet, gaan de zaadcellen ineens de goede kant op? Op welk moment in je cyclus zou je dat dan moeten doen? Wat heeft niet eten en drinken te maken met een eisprong, bevruchting of innesteling? Als het goed is, gaan de zaadcellen waarvan je zwanger wordt, niet door je maag!
Ah, niet dat ik antwoord heb gekregen op m'n vraag, maar wel verhelderend! Niet het juiste forum voor dergelijke vragen, merk ik al wel aan de reacties!
Ik heb er nog nooit van gehoord, weet je ook waarom je dan sneller zwanger kunt worden? Het lijkt me idd niet gezond.
En wat voor invloed zou niet eten en drinken op de eisprong en de zaadcellen moeten hebben dan dat het zo goed zou werken? Kun je dat aantonen met een onderzoek? Ik denk dat juist goed en gezond eten een veel betere invloed heeft op een goede eisprong en de zaadcellen dan juist helemaal niet eten en drinken? Volgens mij raak je juist eerder wat uitgedroogd van 30 uur niet drinken en is dat juist ontzettend slecht voor je lichaam. En dat zal zijn weerslag hebben op je eisprong! Maar blijkbaar denk je er anders over doordat er toevallig net iemand na vasten zwanger is geworden. Is er bewijs dat het onomstotelijk door het vasten komt dat die mensen zwanger zijn geraakt dan? Dat kun je volgens mij niet eens bewijzen. Want zwanger wordt je immers doordat een zaadcel een eicel weet te bevruchten en niet door het vasten.
Ik voel toch even de noodzaak om hier op te reageren. Aan dit soort dingen moet je nooit beginnen. Bij degene waarbij het lukt, zijn het net de toevalstreffers. Afgezien dat dit zo ongezond en zo tegen natuurlijk is, gebeurd er het volgende. Door niet te eten en te drinken, raakt je lichaam in de stress. Door stress stijgt je cortisol gehalte. En bij een te hoog aan cortisol, vindt er geen innesteling plaats. Dit omdat het lichaam het niet veilig acht.
"Blijkbaar denk je er anders over doordat er toevallig net iemand na vasten zwanger is geworden"... Uhhh.. Nee.. Zo simpel ben ik niet Ik ben alleen op zoek naar meer ervaringsdeskundigen! Dat is de reden van dit topic. In de natuurgeneeskunde is vasten een heel effectief middel voor verschillende problemen. En vasten is zeker niet gevaarlijk, zoals hier wordt gesteld. Vasten is volkomen natuurlijk. Heel simpel gesteld: je brengt je lichaam als het ware in overlevingsmodus en dan denkt de oermens in onszelf "ik moet mezelf voortplanten". Hier is natuurlijk nog veel wetenschappelijker antwoord op te geven, maar daar ga ik de energie nu niet in steken Wat betreft het 24u niet drinken: een kPNI therapeut vertelde dat vrouwen soms moeite hebben met zwanger worden door het stressniveau in het lijf. Stress heeft invloed op je lymfesysteem en dus op je vochtbalans. Vasten zou daar bij kunnen helpen. Het ging dan specifiek over een etmaal niets drinken, dit had te maken met stress en vochtretentie (vochtophoping). Het idee van het vasten - in dit geval 24 uur niks drinken - is om het lichaam zodanig te prikkelen (door het niet drinken) dat het bepaalde systemen weer beter gaat reguleren. Dit komt vanuit de evolutionaire gedachte van perioden van honger en dorst, kou en hitte. Dit zijn dingen die we tegenwoordig weinig meer ervaren en daardoor werken die reguleringssystemen minder goed. Het idee is dat je je stressniveau als het ware kan resetten door het een dag niet te drinken. Het is wel van belang dat je 'dieet', je voedingspatroon al lange tijd 'op orde' is voordat je gaat vasten. Anders ga je mogelijk een zwangerschap in met tekorten. Gevarieerd, voldoende voedende voedingsmiddelen (niet vullen, maar voeden), suikervrij - anders krijg je enorme hoofdpijn - en beste is ook (koe)zuivelvrij en tarwevrij. Maar ook daar zal ik wel kritiek op krijgen Aan vasten is in ieder geval niks onnatuurlijks of ongezonds. Hele volksstammen zweren erbij Maar goed, als er ervaringsdeskundigen zijn, dan hoor ik die graag!
Hoi Popcorn, Geen ervaringsdeskundige met vasten, maar wel geinteresseerd in de theorie achter de natuurwetenschappen. Zelf weet ik sinds juli dat ik de ziekte van Graves heb, een auto immuunziekte waarbij mijn schildklier te snel werkt(e). Ik ben mij toen gaan verdiepen in voeding en het effect op je lichaam en de ontwikkeling van auto immuunziekten. Het blijkt dat zowel gluten (tarwe) als lactose (zuivel) zorgen voor een hogere darmdoorlaatbaarheid, waardoor de verkeerde moleculen je lijf en afweersysteem binnendringen. Mensen met een gevoeliger DNA voor auto immuunziekten, lokt dit vaak allerlei klachten (en uiteindelijk ziektes) uit. Dit omdat je eigen afweersysteem de verkeerde moleculen, maar ook je lichaamseigen moleculen gaat aanvallen. Ik ben begonnen met eten zoals de oermens (paleo dieet). De theorie hierachter is dat ons menselijk DNA sinds de steentijd nauwelijks is veranderd, maar ons voedingspatroon met de komst van de landbouw wel. Er zijn heel veel mensen die zonder dat zij het weten, overgevoelig zijn voor gluten en lactose. Je kan jarenlang rondlopen met het prikkelbaar darm syndroom, vage hoofdpijnen, buikklachten, acne, vermoeidheid, gewrichtspijn etc. zonder daar een oorzaak voor te vinden. Over vasten: in het paleo dieet komt dit ook weleens aan de orde. Zo is ontbijten geen 'must' en is het vooral belangrijk te luisteren naar je lijf. Dat veel mensen 's ochtends nog geen trek hebben, is een overblijfsel uit ons oeroude DNA, waarbij wij in de steentijd eerst moesten jagen en verzamelen voordat wij konden 'ontbijten'. En inderdaad, je moet je lichaam voeden en niet vullen. Het eten zoals de oermens heeft mijn ziekte helaas niet geheel in remissie kunnen brengen en ik heb alsnog een behandeling moeten ondergaan, maar mijn bloedwaarden werden steeds beter. Mijn huid straalt als nooit tevoren, ik heb geen/nauwelijks migraine meer, voel me energiek en fit. En geen buikpijn meer. Voor mijn gevoel zijn die theorieën van de natuurwetenschappen lang niet altijd zo gek. Uiteindelijk moet je natuurlijk altijd doen waar jij je goed bij voelt. Maar een keer vasten, als je dat kan volhouden zo lang, waarom niet?
Waar haalt deze 'therapeut' haar wijsheden vandaan? Heb je een bron? Medisch onderzoek? Iets waarop ze deze uitspraken baseert?
Precies dit,het is enorm ongezond, je lichaam heb eten en drinken nodig om te kunnen functioneren, als je lichaam eten onthoud dan gaan de secundaire dingen op ''holt'' en alles wat je wel eet gaat naar je belangrijke organen, bij onthouding van eten is je baarmoeder niet in acuut gevaar maar het lichaam merkt dat er wat anders is, er word geen eicel gerijpt als het lichaam denkt dat je belangrijkste organen te kort komen, het lichaam is te druk bezig met je andere organen te voeden (daarom vallen je haren uit bij afvallen het is dan geen prioriteit) en je lichaam merkt dat het niet instaat is om een zwangerschap te volbrengen, je brengt je lichaam dus onnodig in een stress situatie. Het is en blijft nutteloos, als je zwanger zou worden van niet eten was ik alaaaaaang zwanger geweest ik heb in mijn verleden anorexia gehad en dan doe je aan vasten en wat gebeurde er? mijn menstruatie stopte er JUIST mee!! Het kan ook tegen je werken, pas op met mode diëten, of zogenaamde ervaringen van anderen elk lichaam is anders, al is nog de wens naar moederschap ZO groot onthou jezelf niks! Zorg dat je lichaam juist goed doorvoed is door gezonde dingen te eten zodat je bij een zwangerschap een goede basis heb stel je bent iemand die last krijgt van erge misselijkheid en je houdt niks binnen? dan is het goed dat je voldoende eten binnen heb gehad voor je zwanger werd als een soort buffer...straks heb je zitten vasten raak je zwanger heb je allemaal tekorten niet slim. Nou kan vasten geen kwaad als je het niet te lang doet...Maar zwanger worden ervan..Nee helaas dat denk ik niet.
Op basis van de kPNI: klinisch psycho-neuro-immunologie Heeft ook een link met de orthomoleculaire geneeskunde. Klinische psycho-neuro-immunologie is ontstaan uit de PNI: een integratieve wetenschap ontwikkeld door de Amerikanen Ader, Felten en Cohen. De PNI heeft sindsdien een spectaculaire groei doorgemaakt, zowel op wetenschappelijk als op therapeutisch vlak. Omdat toepasbaarheid in de gezondheidszorg bij kPNI centraal staat, wordt er gesproken over klinische PNI. kPNI is gebaseerd op de laatste ontwikkelingen binnen de psychologie, neurologie, endocrinologie, sociologie, immunologie en de interactie tussen al deze systemen. kPNI-therapeuten kijken verder dan 1 vakgebied.
Maar hoe valt zwanger worden door te vasten op eten en drinken dan onder KPNI ? Hoe staat dat in verband met elkaar? Waar is die theorie op gebaseerd? Heb je daar een link over?
Sorry, maar anorexia heeft echt niks te maken met 48u vasten. Ik schreef niet voor niks: "Het is wel van belang dat je 'dieet', je voedingspatroon al lange tijd 'op orde' is voordat je gaat vasten. Anders ga je mogelijk een zwangerschap in met tekorten." Daarbij moet je natuurlijk ook zeker niet vasten als je al zwanger bent of kunt zijn. Maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Dat vasten volkomen "nutteloos" is, is echt een nutteloze uitspraak Want waar is die op gebaseerd? Als je langere tijd anorexia hebt gehad - supervervelend voor je trouwens - dan kom je enorm veel (en structureel) vitaminen en voedingsstoffen tekort waardoor je lijf niet meer ovuleert - zoals jij ook beschreef. Dat is totaal niet te vergelijken met gezond, voldoende en gevarieerd eten en daarna 48u niet eten. Na die 48u eet je ook gewoon weer een voedzame gezonde maaltijd.
Heb helaas nog niet echt een goed online artikel gevonden, mede daarom zoek ik ook ervaringsverhalen Maar vanuit de kPNI ging het over 24u (of net iets meer) niet drinken. Het heeft te maken met het verband tussen vochtretentie en de stress-as. Om weer in balans te komen en je reguleringsysteem weer te resetten. Het 48u vasten komt uit de orthomoleculaire voedingsleer Ook vanuit een evolutionaire gedachte.
Bij vochtretentie is het juist van belang om veel water te drinken en zout en suikers te laten staan.