Hoi Wevin, herkenbaar verhaal. ik dacht ook dat het een ver van mijn bed show zou zijn. Maar helaas hoor ik ook bij de PCO club... Ik kwam er achter toen ik 29 was. Ik had ook vrij snel een afspraak bij de gynecoloog. Er werd bij mij gevraagd of er in de familie ook problemen waren met zwanger worden. En mijn lengte en gewicht werd gemeten. Tijdens de inwendige echo was er een duidelijk pco beeld te zien. Eierstokken vol kleine eitjes.. Direct na de afspraak bloedprikken. En 2 dagen later had ik een telefonische afspraak. En toen werd het idd bevestigd dat ik PCO had. Ik val in de categorie erfelijke aandoening. PCO komt ook vaak voor bij vrouwen die een te hoge BMI hebben, vaak krijgen die als advies mee om 10% lichaamsgewicht te verliezen. Mocht het PCO zijn dan is vaak het standaard protecol dat je Clomid krijgt. Als ik je één advies mag geven, laat je controleren of de Clomid wel goed zijn werk doet. Doormiddel van echo's kunnen ze zien of er een eitje groeit. Ik was destijds niet zo mondig om het te vragen en ik heb 9 maanden Clomid geslikt. Achteraf gezien werkte het helemaal niet goed bij mij. Mocht je meer vragen hebben dan mag je me altijd vragen.
grrr sta je schaamteloos snotterend en snikkend je verhaal te doen aan hubby (en het enige wat je dan wil is een dikke vette knuffel en een "het komt wel goed schatje")(oh en een baby, maar daar zit 'm nou net het probleem in) en ik krijg een knuffel, een gekke blik en een "dan wil ik wel eerst weten wat dat kost" voel me echt totaal onbelangrijk nu, en ben eigenlijk ook heel erg boos. als ukkie p bed ligt straks begin ik er nog eens over want hier neem ik geen genoegen mee. (we hadden notabene al een afspraak staan voor mijn laatste miskraam, toen was geld kennelijk geen probleem?)
ooh, wat een opmerking van je hubbie :O beetje knullig.. maar tja, er zit wel iets van kosten aan.. eigen risico, parkeerkosten/buskosten en ik dacht een kleine bijdrage voor de clomid
welkom meiden... Qua kosten gaat sowieso je eigen risico eraan. Ook willen ze vaak de mannen onderzoeken. En zo'n sperma kweek kost meestal ook wel rond de 150 eigen risico. Sommige verzekeringen vergoeden de hormooninjecties niet. 1 spuit met bv Gonal F is 800 en (ik) had er 2 per maand nodig. Ik kan me best voorstellen dat je het uitgezocht wilt hebben om achteraf niet voor verrassingen komen te staan. Maar goed. Als vrouw zit je sowieso niet te wachten op dat soort reacties van je vent. Gewoon ff uitpraten met je man. Waarschijnlijk bedoelde hij het niet zo.
Welkom alle nieuwen! Ah Annemiek! Dat wil je inderdaad niet horen. Toch heeft hij ergens gelijk, ivm eerder genoemde kosten. Maar ja, ik neem die maar voor lief.. Hoop dat je man het geld niet het probleem vindt. Wat ik zelf lastig vind, zijn al die afspraken. In mijn ziekenhuis zijn de fertiliteit spreekuren van 8.30-12.00 En ik werk 5 dagen in de week. Gelukkig doen ze er op mijn werk niet moeilijk over, maar blijf het wel vervelend vinden! Daantjuh, een rustige reis naar je werk gehad? Er vloog net een duif tegen mijn auto moest nog aan je denken haha!
Hallo dames. Hier ook iemand met pco, geconstateerd rond mijn 17e. Ben nu 28. Ik heb wel een aantal symptomen, overgewicht, extra haar, wisselende menstruatie. Met een ex jarenlang geprobeerd om kindjes te krijgen, zonder resultaat. Het ziekenhuis was er ook niet happig op om me te helpen door mijn overgewicht, dus uiteindelijk het idee maar laten varen. Op 12 december 2012 leerde ik mijn huidige vriend kennen. Hij wist dat een huisje boompje kindje een kleine kans zou zijn maar dat vonden we wel best. 4 maanden in onze relatie, net in de periode dat ik wist dat ik mijn baan zou kwijtraken en we beide druk op zoek waren gebeurde het. Na een paar weken een "apart" gevoel te hebben gehad had ik op zondagmorgen opeens een positieve test in mijn handen. En op 12 december 2013, precies een jaar nadat vriendlief en ik elkaar leerde kennen, werd onze zoon geboren. Het was een perfecte zwangerschap en best makkelijke bevalling, en we kregn een kerngezonde zoon. Ik knijp mijn handjes dicht met dit prachtige geschenk. Nu hij 4 maanden is hebben we besloten wederom de natuur zijn gang te laten gaan. Vrijdag neem ik mijn laatst pil en dan zien we wel. Een heel andere situatie als waar de meeste dames in zitten, maar het laat aan sommige misschien ook zien dat alles nog mogelijk is.
zo ik wist niet dat t zo duur was waar we mee bezig waren. overigens nog nooit een rekening gezien sinds december...
Allereerst welkom voor de meiden die nieuw zijn! Ik ben er ook nog net zo lang en merk dat het erg fijn is om mijn verhaal te delen, vragen te stellen en vooral te zien dat ik niet de enigste ben! In mijn vorige post gaf ik aan dat ik een bevriezing krijg van mijn baarmoedermond Vanwege dagelijks bloeden. Nu zul je net zien dat ik vanaf zondag geen Lo Ed meer verlies :-$ behalve zondag acht (na klussen) en vanmorgen Een veegje op het wc papier...dus het voelt allemaal erg raar. Ook heb ik pijn aan de linkerkant van mijn zij en al 2dagen een soort van steken. Vorige week maandag was er geen verdikking baarmoederslijmvlies te zien en ook geen ei(alleen maar blaasjes). Het kan niet zo zijn dat in 5dagen een ei groeit, springt en bevrucht wordt, mijn inziens. Maar toch even morgen de gyn bellen, want als het probleem nu weg blijft, hoef ik die vervelende Operaties Ook niet en kunnen we wellicht nu toch starten met clomid. Wat denken jullie ?
Ik ook geen papieren sinds december.. Tot afgelopen zaterdag Aimee, ik heb echt geen idee Gewoon bellen en dan zie je t wel!
Ik heb ook zaterdag de rekening van 2013 binnen gekregen. Daar gaat mijn eigen risico (was maar 1afspraak bij de gyn)
Ik vond de afspraak een eitje. Mijn vriend moest mee. Beiden hebben we een kruisverhoor gehad over hoe gezond we leven, gebruik drank drugs soas, welke medische geschiedenis, operaties, allerlei vragen die tot verminderce vruchtbaarheid kunnen leiden. Daarna vaginale echo, lief mens die bewust niet veel tussen mn benen keek en steeds zei : ik ga je nu aanraken. Meteen een uitstrijkje gemaakt om clamidya uit te sluiten, niet dat we dat dachten maar voor de zekerheid, vriend moest een potje afgeven voor zaadonderzoek en ik heb twee keer bloed afgegeven. Daarna weer een afspraak om alle uitslagen te bespreken. Gewoon een grondig onderzoek om de startpositie te bepalen. Niets om je druk over te maken. Tipje: doe een lang shirt of jurkje aan, dat valt mooi over je lijf en trek je pas omhoog als je moet gaan zitten
Nooit bij stilgestaan! Ook nog geen rekening gehad, hou mn hart vast. Begrijp niet waarom zon spuit 800 euro moet kosten, echt idioot.
Ja Jezus!! 800,- is toch overdreven! Dat kan toch geen mens betalen als dat niet vergoed wordt?! Ik vond de eerste afspraak ook meevallen. Bij mij vroeg hij naar mijn verhaal. -> na miskraam niet meer ongesteld geworden en een paar keer opwekkers gehad, maar verder kwam er niets vanzelf. Ik kreeg een inwendige echo. Beetje schamend vond ik dat, omdat het een man was.. Maar goed, viel achteraf reuze mee. Kreeg ook geen kruisverhoor of iets.. Gewoon liggen, kijken, praten over wat hij zag, afspraak maken voor bloedprikken en we konden weer gaan. Morgen moet ik weer voor een echo om te kijken of mijn eitjes goed gegroeid zijn. Maar vind de echo op zich niet eens zo spannend meer. Meer de uitslag ervan
Ik kom ook weer even binnen vallen (niet álles terug gelezen, sorry!) Ik vond het eerste onderzoek ook wel meevallen achteraf. Op dat moment maakte het erg veel indruk op me, maar ik was dan ook nog nooit in het ziekenhuis geweest. Bij mij stelden ze ook veel vragen over mijn leefwijze, menstruatie, etc. Daarna inwendige echo (die ik niet zag aankomen, wist ik veel dat het INWENDIG moest...!). Vond het wel grappig om te zien hoe ik er van binnen uit zag. Ik werd ook meteen doorgestuurd om bloed te laten prikken, potje mee om zaad in te leveren en een vervolgafspraak gemaakt. Achteraf fijn om ermee aan de slag te gaan! Zeker nu ik iets meer weet... En dan heb ik ook meteen een vraagje aan jullie: Bij mij moet er nu nóg een keer bloed geprikt worden om chlamydia uit te sluiten (kan ook zorgen voor verminderde vruchtbaarheid). Ik vind het zelf heel raar dat ze dat niet meteen gedaan hebben. Ze hebben me namelijk toen verteld dat het 'basisonderzoek' gedaan zou worden, maar dan is dat toch een logisch onderdeel daarvan, lijkt me?! Ik vind het gewoon gek dat ik nu weer 2 weken op de uitslag van mijn bloed moet gaan zitten wachten, en daarbij dus waarschijnlijk ook weer een extra consult, onderzoek en afspraak voor de uitslag moet plannen (en betalen?!) Daarbij ook een beetje een domper omdat we te horen hebben gekregen dat het zaad van vriendlief niet goed is. De dokter wilde eerst nog een vervolgonderzoek plannen, om een objectiever beeld te hebben. Er moeten gewoon 6 weken tussen het inleveren van het potje zitten! Voor die tijd willen ze me dus ook nog geen medicijnen geven.. dat wordt dus weer wachten. Wachten duurt laaaaaaaang......
Joyce: Fijne vakantie!! Wevin: De eerste afspraak vond ik niet zo erg. Ik ben er alleen heen gegaan. Er wordt een anamnese gehouden, allerlei vragen over je leef- en eetgewoontes, ziektes, BMI etc. etc. Meestal krijg je een labformulier mee voor bloedonderzoek en wordt er een inwendige echo gedaan. De echo is niet pijnlijk, misschien een beetje genant om je bloot te geven. Ik heb er zelf geen moeite mee om mezelf bloot te geven voor dokters. In de "gewone"wereld ben ik wel preuts! Ik denk dat het handig is om je vragen op papier te zetten en evt. wat dingen te noteren tijdens het bezoekje, want misschien vergeet je anders toch wat te vragen of weet je niet meer precies wat er gezegd is. Annemiek: *flabbergasted* Wat een empathische reactie van je man, haha. Aimee: Het lijkt me niet dat een eitje zo snel groeit en al gesprongen is. Misschien voel je nu wel het groeien van een eitje. Als de situatie veranderd is, zou ik wel even informeren of een operatie nog zinvol is, want het brengt toch altijd risico's met zich mee, wat nu misschien helemaal niet meer de beste optie is. Dus ik zou ff een belletje doen. Kaila: Balen zeg. Ja. er wordt veel geduld verlangt als je in de medische molen zit. Wachten is wel het vreselijkste! Je wilt gewoon actie!
Hey, welkom alle nieuwelingen....helaas natuurlijk, want liever niet nodig hier te schrijven!! Over de eerste afspraak...ik kan je echt zeggen, het went echt. Ik trek tegenwoordig zo mijn broek uit, ook zonder jurkjes of tuniekjes Maar bij de eerste is het fijn. En verder wat vissie zegt heb ik ook zo gehad. Ja de medicatie is echt belachelijk duur! Ik heb dan geen clomid ofzo maar medicatie voor icsi. Gonal f spuit ik ook, maar ga nu een hele dosering krijgen, 2x gonal 900 spuiten en 2x 300 spuiten. Voor een poging! Tel maar uit dus daantjuh! Moet alles voorschieten maar krijg deze poging gelukkig nog volledig vergoed. De laatste helaas.. Volgende week ga ik de waslijst aan medicatierecepten naar de apotheek sturen, ben benieuwd hoeduur het gaat zijn! Hebben een goed gesprek gehad in dd. Over twee weken een hysteroscopie, dat is een baarmoederkijkoperatie. Voor de zekerheid, ze verwachten niks te vinden. Verder een hogere dosering van de spuiten en nog wat andere medicatie ter ondersteuning. En dan maar hopen op meer eitjes, meer bevruchtingen zodat ook als het niet lukt we nog wat reserves hebben. Ooit komt het goed, drie maal scheepsrecht! Lieve dames, weltrusten en een knuffel voor allemaal
jee wat veel nieuwe meiden weer. welkom Elles;hopen op n goed ei! Lets; Ik hoop ook voor je dat 3x scheeprecht voor jou op gaat in dit geval wanneer heb je die kijkoperatie? Hier kan ik r niet meer volgen.... afgelopen dinsdag ei van 14mm terwijl ik eerat met clomid op dezelfde cyclusdag al ovuleerde. nu nix. ovulatietest net nog hartstikke negatief maar ik zit al 3 dagem met een temp die ik normaal vlak voor mn eisprong heb :S (36,4) wie nog volgt mag zich melden want ik zeker niet meer!
ik zag net ook flinke declaratie van die eerste poging, 400+ nu nog even uitzoeken waarom vriend ook declaratie kreeg, want ik dacht dat dat ook 200 euro ofzo was... :S
Er zijn dit jaar heel veel regels veranderd voor de fertiliteit. Vraag dit even goed na bij je arts. Medicijnen moet nu door de kliniek of het ziekenhuis verstrekt worden en mag je niet meer ophalen bij je eigen apotheek, nieuwe regel van de regering ivm bezuinigingen. Je krijgt een minimale voorraad mee aan hormonen. Ik ben door medicijn gebruik ivm mijn astma meestal binnen 3 maanden door mijn eigen risico heen. Het zaadonderzoek van mijn vriend moet hij zelf betalen, valt onder het eigen risico. Gelukkig ben ik goed verzekerd bij Ditzo, ze vergoeden echt super veel. De fertiliteitskliniek waar ik onder behandeling sta heeft geen contract met Ditzo, maar Ditzo vergoed de kosten 100%. Ik hoor ook vaak genoeg dat verzekeraars in zo'n geval vaak ook maar 80% vergoeden. De kosten horen op de website van het ziekenhuis/kliniek te staan.