PCOS, zwanger, en in buitenland....help!

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door suus2, 10 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus2

suus2 Lid

10 jan 2008
    21
    0
    0
    Rotterdam
    Hallo,

Ik zal even kort mijn situatie uitleggen alvorens ik de vraag stel..

Ik ben 27 jaar en woon in het buitenland (Kaapverdie) met mijn man. In mei 2007 is (tijdens een bezoek in NL) door de gyneacoloog PCO(S) geconstateerd. Na 10 jaar pilgebruik had ik slechts 2 menstruaties in 1 jaar tijd.

Ik was weer aan de pil gegaan om in ieder geval de symptomen van PCOS te onderdrukken. Nu ben ik weer gestopt met de pil, ik had eigenlijk met de volgende strip moeten beginnen op 4 december 2007, maar ben toen dus gestopt. Ik heb wel in de voorafgaande stopweek een 'menstruatie' gehad.

Rond 20 december kreeg ik erg kramp en paar dagen wat bloedverlies sochtends, bruinig. Sindsdien erg gevoelige borsten en tepels. En sinds een paar dagen ook een rommelende buik en opgeblazen gevoel.
    Nu heb ik 2 x een test gedaan en die bleken beiden positief te zijn! Ik ben dus zwanger.

:(: 1. Omdat de gezondheidszorg hier aanzienlijk minder is dan in NL, weet ik niet wat ik nu moet doen. Ik weet niet wanneer ik nu zwanger ben geworden, welke datum moet ik rekenen?

:(: 2. Ik heb ook het short serotonin syndroom, een chronisch tekort aan serotonine. Daarvoor slik ik anti-depressiva (in NL was dat Sarotex en hier ADT Zimaia) om het aan te vullen. Normaal 50 mg maar ik ben nu meteen over gegaan op 25 mg. Moet ik hier helemaal mee stoppen? omdat ik begrepen heb dat serotonine ook belangrijk is tijdens de zwangerschap, weet ik niet of ik dan wel genoeg aanmaak, zonder medicijnen....

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven! Ik wou dat ik nu in NL was...gelukkig ga ik wel binnen 2 mnd definitief terug naar NL.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Je kunt in jouw situatie moelijk zeggen hoever je precies zwanger bent. Maar je weet misschien nog de eerste dag van je menstruatie in die stopweek? Die datum moet je aanhouden. Ik zou een afspraak maken met een gynaecoloog, om in elk geval een echo te laten maken zodat je precies weet hoever je zwanger bent. Ook mag je zeker niet zomaar stoppen met je medicijnen! Doe dat alleen in overleg met je gynaecoloog. Misschien dat hij adviseert om over te stappen om een ander middel, misschien kun je dit middel blijven gebruiken. Slik je al foliumzuur? Zo niet, dan mag je dat alsnog gaan doen.
    heb je meer vragen, stel ze gerust!

Mirjam

3. suus2

suus2 Lid

10 jan 2008
    21
    0
    0
    Rotterdam
    hoi mirjam,

ja die datum weet ik nog wel. want ik moest eigenlijk 4 dec weer een nieuwe strip beginnen, dus die week ervoor.
    ok dan stop ik daar inderdaad nog even neit mee. Ik kan dat hier niet echt goed navragen omdat ik bang ben dat ze hier niet goed weten wat het is wat ik heb. Mn moeder gaat toevallig morgen naar een gyneacoloog toe dus dan gaat ze het voor me navragen. Ik slik wel toevallig al enige tijd puur mama van VSM, dus dat foliumzuur is in orde.

Bedankt voor je antwoord!

Deel Deze Pagina