Hoi, Een tijdje terug heb ik over dit onderwerp ook een topic geschreven. We zijn er nog steeds niet uit hier thuis. Ik heb bij mijn man aangegeven dat ik echt nog heel graag een kindje erbij wil. Hij vindt het allemaal wel goed zo. Hij geeft aan dat hij bij onze 3 kinderen onwijs genoten/geniet, maar het van hem niet nog een 4e keer hoeft; slapeloze nachten, luiers enz. Hij vindt het ook druk genoeg in huis. We hebben 3 lieve kinderen, alleen wel bezige/aanwezige kinderen. Ikzelf heb er niet zoveel last van. Maar ik zit er meer in dan hem. Hij werkt full-time en ik ben thuis met de kids. Hij heeft mij beloofd er nog een keer goed over na te denken. Ik wil hem ook absoluut niet pushen/overhalen. Hij heeft mij gevraagd ook nog eens goed na te denken over waarom ik een vierde wil. De afgelopen weken heb ik mijzelf steeds afgevraagd of ik nog een baby of een kind wil en ik kan volmondig zeggen dat ik nog een kind erbij in ons gezin zou willen zien opgroeien. Ook vind ik zwanger zijn en de babytijd echt heerlijk. Hebben andere deze gesprekken ook met hun man gevoerd? En waarom wilden jullie het? Ik kan ook niet echt met iemand over deze wens praten omdat ik niet wil dat mensen van deze kinderwens afweten. Dus misschien zijn hier wat dames die (lekker anoniem) willen praten hier op het forum.. Bedankt voor het lezen!
Ik ben (ongepland) zwanger van de vierde. Mijn man en ik hebben nooit een gesprek gehad over wel/geen vierde kindje. Voor ons was het duidelijk dat het bij drie kinderen zou blijven. Toen ik zwanger bleek was dit een hele schok! Ik heb het er ook best even moeilijk mee gehad. Maar sinds ik eenmaal aan het idee gewend ben vind ik het leuk! Mijn man vond het trouwens de dag na de positieve test al leuk 😊 Het lijkt me zo'n gezellige boel straks, vier kinderen. Wel vind ik de zwangerschap best zwaar! Mijn jongste is nu nog geen 1,5 jaar oud. De oudste twee zitten al wel op school. Ik vind dat je er wel echt met z'n tweeën voor moet gaan, een goed team zijn. Ik ben blij dat mijn man al meteen gelukkig was met deze zwangerschap, want ik had niet geweten hoe ik het anders allemaal zou moeten handelen.
Hoi hier precies in hetzelfde schuitje, man is aan het nadenken , al een jaartje maar ik zet hem niet onder druk en ik wil nu ook nog geen antwoord want ik wil ht nu nog niet, over een jaar wil ik misschien gaan proberen als manlief akkoord gaat. Ik heb het vermoeden dat dit wel gaat gebeuren..hij heeft me toch wat hoop gegeven. Ik wil net als jij zoooooooooooo graag weer zwanger zijn, een baby in huis, ik geniet zo van mijn dreumes nu, ik wou altijd heel graag een groot gezin, ik vind het gewoon heel erg gezellig Daarnaast vind ik 4 ook beter, zo speelt niemand alleen, maar met die reden dnek ik dat ik ook weer niet te lang moet wachten dan, misschien 3 jaar leeftijdsverschil met jongste mochten we boffen en als het snel raak is...
eennzwangerschap met drie kinderen kan heel zwaar zijn, gelukkig is dat van tijdelijke aard, zelf hebben wij niet voor 4 Kinderen gekozen, drie was voldoende, toch werd ik onverwachts zwanger van de vierde. bij eventuele nadelen kun je denken aan griepjes verkoudheden .... Heel vervelend maar best te doen voor een weekje als ze normaal goed slapen, Maar jn ons geval begint de ene de ene week en de ander de andere week en zo ben ik 4 weken bezig waarna het 1 week rustig is om Vervolgens opnieuw te beginnen Je moet 4 kinderen brengen en halen van hun sporten, helpen met hun huiswerk zorgen dat ze voldoende social tijd hebben ( spelen met vriendjes en vriendinnetjes) 4 keer ouder gesprek 4 keer af en toe vrijwillig op school helpen of een groep begeleiden, 4 keer wedstrijden in de week of optredens of uitvoeringen 4 keer naar uit wedstrijden rijden of 4 keer de was wassen van de tenues, 4 Keer een boekje lezen voor het slapen gaan.... En zo kan ik nog wel even door gaan haha Dit kunnen dingen zijn waarvan je denkt .... Blehhh eigenlijk wil ik me-time .... Zelf .... Ben ik nog nooit zo gelukkig geweest, onze relatie is sinds de vierde nog beter geworden, we hebben ons nog nooit zo compleet gevoeld en die nachten doen ons weinig meer, We komen daar wel door heen, we genieten van de sporten en het vrijwillig helpen op school en hun sport, we spelen graag in de avond een spelletje en maken huiswerk met de kinderen,elke avond lezen we 1 of 2 boekjes per kind en blijven we er even bij in bed liggen om te knuffelen, ik zelf in mijn ervaring ...zou ik zeggen absoluut gaan voor een vierde ... Het is zo geweldig Maar je moet wel weten waarom je het wil ... Wil je het gevoel van zwanger zijn weer ervaren ? Het gevoel van bevallen ... Het gevoel van weer een baby in huis... want je bent niet altijd zwanger en baby's worden groot, zo blijf je natuurlijk bezig Probeer voor je zelf op een rijtje te krijgen waarom je een vierde wil, overweeg alle eventuele nadelen en bedenk er in je hoofd oplossingen voor, ('met kinderen op team sport en een baby waarvan je bijvoorbeeld absoluut wil dat hij in bed slaapt gaat natuurlijk niet, je kunt niet tegen je ene kind zeggen laat jou team maar zitten vandaag doe je niet mee want je broertje of zusje slaapt ). Ik zeg het trouwens wel probeer er een oplossing voor te vinden maar je in praktijk is het natuurlijk wel altijd anders
Hippo hoe was dat met het kleine leeftijdsverschil? Is dat pittig? Ik vind het nu bijvoorbeeld best pittig omdat mijn middelste een avontuurlijke peuter is, die soms opeens wegrent en omdat de kleinste snel is gaan lopen. Of is het dus zoals ik zelf al denk heel erg afhankelijk van hoe het kind is? Toen de 2e geboren werd vond ik het namelijk helemaal niet moeilijk...maar mijn oudste was een super makkelijke peuter vergeleken bij de 2e. Om die reden wil ik dus wachten met 4e tot jongste 2/3 jaar is, wachten met proberen, ik wil niet weer achter 2 aan moeten rennen.
Heb 2 jaar erover gedaan om mijn man van een 2de te moeten overtuigen.....pffff wel gelukt hoor haha. Een 4de is natuurlijk wel een groot verschil met een 2de maar sommige mannen hebben blijkbaar ff tijd nodig. Uiteindelijk (mijn man is niet z'n prater) kwam de echte reden eruit......hij vondt het ivf traject zwaar voor mij. Nadat de eerste ivf niet lukte pauze ingelast en zelf spontaan zwanger geraakt. Hij roept nu wel dat er echt geen 3de gaat komen........daar heb ik niet helemaal vrede mee....zou het wel leuk vinden maar ga nu niet verder zeuren. Ben blij met wat ik heb. Toch zei mijn man laatst; en na een 3de wil je zeker een 4de.....tot hoever zou je gaan? Hmmmm daar heeft hij ook wel een punt ookal was de 2de zwangerschap zwaar, 10 wekenlang vreselijk misselijk en vanaf week 20 thuis ivm bekkenpijn/hernia. Maar toch......het zwanger zijn is zo leuk. Zit nu weer met een hernia, mijn rug heeft wel een klap gekregen van de 2de zwangerschap......vraag me dan ook af of een 3de wel haalbaar is.
Ik dacht dat mijn oudste altijd een ondeugd was ... Tot ik de derde kreeg zij is een weglopertje ... Nog steeds..: ze is enorm Ondeugend en doet haar eigen eigen ding en wil alleen luisteren als het in haar straatje past, Het is hier nog kwestie van consequent blijven boos worden heeft geen zin, ik merk bij haar dat ik beter kan zeggen " ik wil niet dat jij verder Dan deze streep gaat spelen ( op voetbal bijv) want dan zie ik Jou niet meer en mama wil jou niet kwijt, ga je wel verder dan deze streep zet ik jou in de buggy, en dan hebben we echt heel Lang moeten doen, ( in de buggy) gisteren heeft ze bij het voetbal voor het eerst geluisterd en is niet weg gelopen Zij slaapt ook nog steeds niet door ... Op het moment is ze ook wakker, gelukkig slaapt ze meestal wel weer binnen een half uur. Zolang je bezig blijft en haar niet laat hangen ( op de bank tv kijken bijv ) gaat het steeds beter met luisteren en niet weglopen Ik heb ook altijd een draagdoek gebruikt, de eerste huilde 18 uur per dag de eerste vier maand en sliep overdag altijd inneem rekbare draagdoek, De tweede had koemelkallergie en verborgen reflux en haar slokdarm raaktendaarvsn beschadigd waar ze voor in het ziekenhuis gelegen heeft, ook zei werd gedragen in een rekbare daarna had ze veel kno problemen tot ze 3 was toen werd alles eruitgehaald keel gaat goed neus en oren zijn tot vandaag nog probleem De derde had het zelfde als de tweede alleen ook astma er bij, ook de kno problemen haar heb ik na mislukte pogingen van een geweven doek gedragen in een mei tei En de vierde had een trauma ( lange ziekenhuis opname aan de beademing op de ic zware ingrepen heftige lange operatie gedurende de opname 10-15 keer per dag infusen en picc lijnen prikken omdat deze ontstoken raakten en opnieuw geplaatst moesten worden waarvan de helft mis. Hij heeft momenteel nog steeds reflux,'kan bij kindjes met zijn aandoening ook lang blijven, heeft astma voor de rest van zijn leven is Snel ziek en kan alleen nog maar vloeibare dingen eten. Dus ook hij werd gedragen, maar dit keer koos ik voor iets snels, een ergonomische draagzak zodat het een kwestie van klik klik klaar zou zijn zodat ik vooral bij de derde kon blijven tijdens het wandelen. Ik ga ondertussen gerust met de oudste drie in mijn eentje zwemmen het is voor mij een kwestie van blijven proberen geweest, en ook duidelijk zijn als er 1 tegenwerkt lukt het niet in mijn eentje en gaan we naar huis, en dan ook echt weer gaan, jammer van het geld als je er net een kwartier bent en jammer van de moeite maar ze hadden het wel snel door dat het menens was en nu gaat dat super, Ik zelf vind het pittige heel erg mee vallen omdat we er een weg in gevonden hebben die voor iedereen werkt of ik hou gewoon heel erg van het pittige haha en ik had het met een vierde zoveel zwaarder verwacht maar ik kan bijna zeggen dat ik het appeltje eitje vind op de meeste momenten. Ik stoor mij dan ook niet snel aan ondeugend gedrag ik laat mij door een drift bui niet opjagen en ik Voel me niet gestressed als zo'n bui midden in de winkel. Ik blijf vooral bezig ( hun sporten alleen al haha ) maar ook wandelen met De hond, dan doen we in de avond gewoon gezamenlijk tegen 18.30 Verven koekjes bakken taart bakken kastanjes eikels en hazelnoten zoeken en hier leuk mee knutselen het bos in maar de speeltuin in de zomer fietsen en naar het meer, gezellig zwemmen teken kleuren knutselen. Maar ook samen de bank stoelen en tafels poetsen samen de was ophangen of opvouwen,ze helpen graag als ze weten dat ik er mee geholpen ben ( al moet het vaak opnieuw haha het gaat Om het feit dat de bezig zijn en het uit goede wil doen haha ) Winkel zonder drift buien kan trouwens ook bij de oudste deed ik het al, folders knippen wat je nodig hebt, samen op plakken op een A4 en je eigen gemaakte plaatjes boodschappen lijstje mee nemen en dan het kind bij het vlees of de groente of de koek snoep laten kijken wat er op het lijstje staat, ik had geen last meer van de driftbuien
Oh en zwemles zoeken we er trouwens op uit, bij ons oudste hebben we gekozen voor 11 km verderop zwemlessen, hier was een speeltuin mini golf springkussens, dat was fijn voor de andere twee en zo kon ik ze altijd mee nemen Helaas ging ze met pensioen toen hij B had gehaald Paar maand geleden begon onze dochter we hebben nu een zwemles gevonden waar een kinderboerderij bij zit ( hotel met zwemles daar achter een kinder boerderij met speeltuintje ) maar ook in de winter kan er binnen gezeten worden boekjes lezen en diertjes kijken. Met voetbal kunnen ze in de kantine knutselen met andere zusjes waarvan de broers of zussen aan het voetballen zijn en de majorette is op school En mag er in de winter gebruik gemaakt worden van de hal waar op det moment boeken staan een speelplekken een speel winkel en een krijt bord wiJ zoeken dus ook wel een beetje uit waar het lekker broer of zus vriendelijk is Zo vervelen ze zich niet voor de sport van een ander
Hoi meiden wat fijn dat jullie gereageerd hebben. Misschien leuk om even nog wat meer te vertellen over ons gezin. Tussen onze oudste 2 kinderen zit 2 jaar leeftijdsverschil. Toen ze klein waren vond ik dit erg pittig. Inmiddels zijn ze 8 en 6 dus al een stuk zelfstandiger. Toen de middelste 4 jaar was is onze jongste geboren. Onze jongste is nu inmiddels alweer 2 jaar! Ik zou er zelf weer heel graag 4 jaar tussen willen mocht er een 4e bij komen. Bij de sporten van de oudste 2 hoef ik ze alleen maar te brengen en te halen en dit kunnen ze ook gewoon blijven doen als er weer een baby is. Sinds een half jaar ben ik gestopt met werken om thuis bij de kinderen te zijn. Mijn man heeft een erg drukke baan. Dit geeft ook een hoop rust in ons gezin. Ook woont oma om de hoek die het heerlijk vindt om af en toe even op te passen of met 1 van de kinderen wat leuks gaan doen.
Ik vind jou wel heel stoer hippo, ik moet zeggen dat ik in het meeste wel mn draai heb gevonden met 3 maar naar school gaan blijft voor mij een dingetje, ik weet niet waarom, middelste wil graag in zandbak maar hebben we meestal geen tijd voor, hij wil soms niet meekomen of naar binnen oudste halen of juist als we oudste "hebben" wil hij niet mee naar buiten komen. Maar ik denk dat ik me teveel druk maak om wat anderen van me denken, dan denk ik dat ze denken; jeetje die heeft de boel niet onder controle met al haar kinderen. haha supermarkt gaat tegenwoordig SUPER oudste was nooit een probleem, kleinste gaat in het zitje en middelste zit graag in de kar en helpt me graag met alles op de band zetten. Ik moet wel zeggen dat ik zelden boodschappen met ze doen, ik plan het meestal als de oudste 2 naar school/psz zijn. Gewoon omdat ik dat lekker rustig vind even alleen met de kleinste. Speeltuin gaan dagelijks is nog wel een dingetje ook voor mij, ik ga niet zomaar naar een drukke speeltuin dan word ik doodnerveus, ben ook slecht in multitasken , ik kies dus speeltuintjes uit die klein en overzichtelijk , zodat ik me gewoon een beetje relaxt voel
Ik denk dat als ik man zover krijg dat ik dan ga proberen als de kleinste 2 jaar wordt, dus in juni, 3 jaar leeftijdsverschil lijkt me het leukst voor de jongste 2 dan..als manlief er dan al aan toe is Hippo gaan ze bij jou ook naar de peuterspeelzaal eigenlijk? Of werk je? Hier gaat de middelste naar de psz en oudste naar school, en ik denk telkens als er een vierde komt zo het eigenlijk wel fijn zijn dat ik dan niet weer met een baby eerst naar de psz moet om de een te halen en dan naar school de andere 2...maar misschien tegen die tijd vind ik dat niet zo'n gedoe meer...
De oudste twee gaan naar school en de derde gaat naar de psz, ik werk zelf niet, ik vind het wel fijn, tijdens het ochtend slaapje heb ik even een uurtje voor mijzelf en dan laat ik het huishouden ook even wezen, maar vind het ook fijn dat ik op deze manier juist af en toe 1 op 1 met de vierde wat kan doen, Hier was de vierde niet gepland het zou bij drie blijven puur omdat we het eigenlijk wel goed vonden de derde werd ouder en we zouden de handen wat meer vrij hebben, we hadden ons met de vierde ook weer helemaal ingesteld op de slapeloze nachten en getrek met een baby en de halve inboedel mee nemen voor de baby maar het valt echt heel erg mee Wij hebben ons nog nooit zo compleet gevoeld
Ik heb ook echt respect voor jou Hippo. Hier soms ook een twijfel of het nu goed is zo, of dat ik toch nog een vierde wil ☺️ Na de derde heb ik eigenlijk altijd gezegd: nu never nooit meer... maar soms slaat de twijfel nu toch toe. Bij ons valt er nu ook steeds een buiten de boot (vooral de middelste) en met meerdere dingen ervaar ik nadelen van het oneven aantal in ons gezin zeg maar. Ik zou het zwanger zijn ook weer graag willen ervaren enzo en het lijkt me ook gezellig zo'n groot gezin. We hebben nog meer dan genoeg ruimte over in ons huis. Maar er zijn ook dingen die me tegenhouden. Of alles wel goed zal gaan. We hebben onze dochter verloren tijdens de zwangerschap en de jongste is prematuur geboren met 34 wkn. Zijn placenta liet los dus dat is allemaal op het nippertje goed gegaan. Ik had ook zelf kans om te overlijden. Ik vind het dus ook een beetje eng. We moeten dan een andere auto kopen en ja eigenlijk al die 7zitters vinden we zo burgerlijk haha. Maar ook dat de jongste nu 1,5 is en het steeds wat makkelijker weer begint te worden maar toch kan ik de gedachte van een vierde niet loslaten...
Het klinkt heel redelijk dat jullie er allebei over nadenken en aangeven waarom je wel/niet de vierde wilt. Dan maak je ook samen een weloverwogen keuze. Alhoewel ik hier lees en meerdere voorbeelden vanuit m'n omgeving ken van mensen die onverwacht een vierde kindje kregen. Het lijkt mij ook heerlijk nog een vierde. Maar hier gaat het niet gebeuren. Kijk er zijn natuurlijk, los van of jullie het wel/niet willen, veel praktische bezwaren te bedenken waarom een vierde niet zou kunnen. Ruimtegebrek in huis/auto/etc. tijdgebrek, financiële kwestie... je kunt alles naast je neerleggen met het idee 'we zien wel'.. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook niet niks. Bij ons gaat het uiteindelijk echt niet meer gebeuren, voornamelijk vanwege gezondheidsproblemen van mijn man, voor hem is het nu met drie al zwaar genoeg. Daarom wil hij er ook echt geen meer. En ook al breng ik veel meer tijd door met de kinderen, hij wil/moet ook goed voor ze kunnen zorgen natuurlijk. Voor mij is/was het moeilijkst om echt afscheid te nemen van het idee dat er echt echt echt geen kindje meer komt. Dus dat afscheid-nemen doe ik ook nog niet echt.. In mijn hoofd en hart mag de wens bestaan, en het wordt al wel minder. En soms denk ik 'als ik nou onverwacht zwanger ben, ben ik er toch heel blij mee'. Verstandig dat jullie er ook samen goed over nadenken, blijf er ook over in gesprek! (Niet alleen afzonderlijk over nadenken bedoel ik) en veel succes met jullie keuze
Het is zeker niet niets ! En ook als je onverwachts zwanger word moet het maar net kunnen, zwanger van een vierde betekend dat je nog 3 andere kindjes hebt en die hebben hard gezegd op dat moment voorrang. Ik ken een moeder bij school met 5 kinderen, wat ze mij zelf vertelde is dat haar kinderen 2 broeken hebben 1 paar schoenen 2 jurken 2 leggings 3 truien 4 onderbroeken 4 hemden en 4 paar sokken, ze mogen niet op een sport omdat het 1 te duur is en 2 teveel tijd kost, ze mogen op zwemles als ze 7 zijn zodat de kans groter is dat ze het binnen 6 maand halen ze mogen geen vriendinnetjes thuis hebben spelen maar mogen wel uit spelen,6 uur moeten ze allemaal naar bed zonder verhaaltje of even kletsen en kroelen met mama, huiswerk zorgen ze maar dat ze op school af hebben want thuis oefenen wil ze niet, de haren mogen niet langer dan net over hun oren want dan is een borstel er over niet meer voldoende als de kinderen zeggen mama ik word gepest want ik heb nu al 3 dagen dezelfde kleren aan zegt ze op het schoolplein dan lach je maar hard terug jullie maken je kleren altijd vies op school door het spelen dus jullie krijgen gewoon de hele week de zelfde kleren aan, eerst maar netter spelen, of schreeuwen op het plein, doe je nu dom of ben je echt zo dom Ze vertelde me vorige week dat ze op was, ze doet alles alleen want haar man werkt tot 17.30 en 18.00'gaan ze al naar bed, ze is op en heeft het gehad met kinderen krijgen en zegt dat ze de laatste twee eigenlijk al niet had moeten nemen puur omdat het haar eigenlijk te veel is, teveel moeten teveel verantwoordelijkheid, ze houd van ze en wil ze niet missen, Maar zelf vind ze achteraf dat ze bij drie kinderen had moeten stoppen. Hoewel je het nooit kunt voorzien hoe iets loopt hebben we wel een par vragen gehad waar we echt naar gekeken hadden tuurlijk kan het anders lopen maar daar ga je op voorhand niet vanuit * kunnen wij nog dagjes weg * kunnen wij nog qualitie Time hebben met de andere drie * kunnen wij nog huiswerk maken met de kinderen * kunnen Wij nog op vakantie * hebben wij de ruimte of kunnen wij die creëren * kunnen wij ze allemaal een hobby laten doen * kunnen wij nog voor onszelf en de kinderen sparen al is het maar een tientje per maand. Wij kunnen nog dagjes weg, we kijken naar dingen die leuk zijn voor alle kinderen. Of we wisselen het om, we gaan 2 keer per maand zwemmen en we hebben een abbo op de binnenspeeltuin, we hebben nog genoeg tijd met de kinderen, is het altijd leuke dingen doen ... Nee, maar als de oudsten op school zijn en de jongste op bed ligt heb ik tijd met de derde, zij vind het geweldig om te helpen, ze mag afstoffen dweilen stofzuigen onderbroeken en hemden opvouwen, ondertussen muziek aan en gek dansen en gekke bekken trekken beetje stoeien en kietelen tussen door ... Heel gezellig zo samen opruimen en schoonmaken de tijdens het koken spelen de twee kleintjes vaak samen met de blokjes ofzo en de tweede helpt mij altijd met boontjes doppen en andere groentes snijden of kruiden van het vlees, of het wassen van de groente, in tussen tijd kletsen we over wat we gedaan hebben of gaan doen of hoe anders is verlopen dsn gehoopt, de oudste voetbalt altijd even met papa tijdens het koken, dat is echt hun ding Huiswerk maken doen we na het eten, de kleintjes mogen dan heel onverantwoord lekker tv kijken zodat ik met de oudsten huiswerk kan maken, met slapen lezen we ze allemaal tegelijk 1 boekje voor, dan gaan de oudste drie in hun eigen bed, ik zing een liedje en maak een dansje met de jongste, knuffelen en kroelen even en dan ga ik naar de derde ik lees met haar nog een boekje we knuffelen en kroelen en ga dan naar de tweede, ook met haar lees ik een boekje we knuffelen kroelen en ga dan naar de oudste voor het zelfde ritueel in tussentiid voor ik bij ze kom mogen ze zelf even lezen of met hun knuffels spelen. Ze mogen en kunnen allemaal hun hobby uitoefenen, wij maken daar tijd voor omdat we dit heel belangrijk vinden, mede daarom hebben wij een ergonomsche drager aangeschaft zodat we gewoon weg kunnen ook ik alleen ( oudste twee zelf lopen derde in de buggy en vierde in de drager ) Vakanties kunnen nog steeds maar niet zoals we gewend waren, we gingen met de oudste twee altijd all in naar Turkije toen de derde er was om en om all in en Frankrijk camping, bij de vierde vinden we het all in ressorts lastig met 4 jonge kinderen en hebben daarom gekozen om met vier kinderen voorlopig naar campings te gaan, wel met groot speel toestel in het water leuke animatie genoeg speeltuintjes etc. Ruimte in huis hadden we niet,we hadden maar drie slaapkamers, de dames zouden gaan samen slapen als de vierde geboren zou worden maar mijn schoonvader kon zelf een dakkapel plaatsen en van het zolder 2 slaapkamers maken, er moest nog een vaste trap geplaatst worden en nu hebben ze allemaal hun eigen kamer, woonkamer was te klein en de badkamer ( beneden ) veel te groot, wij hebben ervoor gekozen 4 meter naar achter en 5 meter in de breedte uit te bouwen, de badkamer met de helft verkleinen zodat we een grote bijkeuken zouden krijgen, een nieuwe badkamer nieuwe keuken nieuwe woonkamer nieuwe bijkeuken nieuwe hal oude muurtjes eruit nieuwe erin voor een andere indeling nieuw hal, we zijn nu bijnaaaa klaar met de verbouwing en hebben dan weer alle ruimte wij kunnen nog steeds per kind een vast bedrag voor later sparen Daarnaast per kind 10 euro extra per maand voor zwemlessen. Dat is 120 euro per jaar en 600 euro per 5 jaar. (Vanaf 5 mogen ze op zwemles) hier is het 40 euro per maand, onze zoon heeft voor a en b totaal 560 euro gekost, c wil hij (nog niet ) tijdens de 17 maand dat hij les had zijn we door blijven sparen met die 10 euro per maand dus hij heeft nog 210 "over" Ook voor onze dochter hebben we zo gespaard zij heeft nu 18 lessen gehad ( 5 maand ) en mag over 3 weken al voor A afzwemmen zij heeft nu dus zo'n 200 euro op B verwacht de juf 2 maand dus dat is nog 80'euro zij houd dus nog redelijk wat over van het gespaarde bedrag, Dit blijft wel op de rekning staan voor als ze toch c nog willen halen of voor als de derde en vierde meer moeite hebben, op deze manier voel ik maandelijks weinig van de extra zwemlessen want dit is van te voren al gespaard. ( voor de oudste twee spaar ik nu overigens NIET meer door,) Maar het is zeker niet niets, als ik weinig zin meer had gehad en van te voren al wist bleh hier heb ik dus even echt geen zin meer in en ik kan dit dit en dit allemaal niet meer met de andere drie ... Dan moeten die ook teveel opgeven en een overspannen moeder hebben die hele dagen aan het schreeuwen is hebben ze ook niets aan. Dan kun je het beter bij drie laten en het leuk houden voor iedereen
Het klinkt alsof je dat heel goed geregeld hebt Hippo, hier eten we tegenwoordig ook vroeger, ik begin al om half 6 met ze te eten omdat mijn man vaak wat later is en ik wil niet dat ze opgejaagd worden, dus hij schuift rond kwart over zes aan. Wel fijn want dan zijn ze vaak al aan hun toetje bezig en hebben ze nog even een kwartiertje om te spelen voor het slapen. Ik neem inderdaad ook altijd de tijd voor alle 3, ieder kind verdient een eigen verhaaltje voor zijn leeftijd, alhoewel de middelste wel mee wil luisteren met het verhaal van de oudste en andersom. Ruimte hebben wij ook, ze delen nu nog wel de zolder die gigantisch is maar als de oudste niet meer bang is in de donker gaan we de muur plaatsen en gaan we dus van 4 naar 5 slaapkamers. De kleinste heeft zn eigen kamer en voor een eventuele vierde is er dus nog een kleine kamer beschikbaar wat momenteel wel een soort van was/strijk hok is....weet nog niet waar ik die dan naartoe ga verplaatsen...waar heb jij dat Hippo? Financieel redden we het ook makkelijk, ik shop teveel zelfs voor de kinderen...kleertjes...moet daarmee stoppen, maar we sparen goed, naast de kinderbijslag die direct naar hun spaarrekening gaat sparen we ook nog eens elke maand wat weg. De enige reden dat ik denk dat we nog even moeten wachten is omdat ik dus even wil aanzien of mijn kleinste nu niet een weglopertje wordt want dat vond ik wel heel erg pittig afgelopen 2 jaar met de middelste
wat erg trouwens hippo van die vrouw met 5 kinderen, ze zal nog spijt krijgen dat ze er niet van heeft genoten
Ze vind het zelf ook heel erg, ze is zelf ook nog erg jong, met 15 was ze was ze samen met haar man en met 25 had ze al 5 kinderen.... Gaat prima natuurlijk als je er zelf achter staat ... Ik was zelf met 16 samen met mijn man en met 18 getrouwd en met net 26 een vierde kindje, Maar heb niet het gevoel wat van mijn jeugd gemist te hebben, en die moeder wel, ze is heel erg toe aan "ik" tijd, haar leven staat teveel in het teken van de kinderen en ze wil te veel dat alles maar netjes is en in huis gehaald is waardoor ze niet toe komt aan dingen doen met de kinderen, Zelf gaan wij bijvoorbeeld niet meer luxe uit eten ... Met vier kinderen zie ik de geïrriteerde gezichten al voor me.... Ik vind niet dat ik dat kan verwachten van mijn kinderen om uren stil te zitten en dan ook nog hun mond te houden omdat papa en mama willen praten ... Maar dat is wel wat zij wil .... Wij gaan daarom naar een restaurantje hier in de buurt, er zit een complete binnen speeltuin bij in, de kinderen mogen eerst lekker spelen, papa en mama gaan eten we kletsen gezellig en na een uurtje of 1,5/2 gebaren wij de kinderen dat ook hun nog wat moeten eten, wij ervaren dat gewoon als heel gezellig. Maar ze ziet het zelf ook, ze baalt er ook echt van dat ze vind dat ze het bij drie had moeten houden, ze kijkt erg uit naar het moment dat haar jongste ook naar school gaat zodat ze hopelijk meer rust in haar lijf krijgt en dan toch nog kan genieten van 5
ja, ik zou haar toch op het hart willen druk te genieten. Maar ik snap het best hoor, ik snak ook naar me time soms, ik ben ook fulltime thuis. Maar als ik dan eens een middagje naar Amsterdam ben vind ik het eigenlijk heerlijk om weer thusi te zijn bij mn mannetjes. Wij gaan soms naar het pannenkoekenhuis sinds kort, omdat de kinderen zo heel rustig aan tafel zitten denk ik dat we het binnenkort maar weer wagen. Ze zijn gelukkig ook erg snel met serveren enzo, na bestellen heb je binnen 20 min een pannenkoek
Klinkt alsof je financieel en praktische gezien weinig nadelen hebt ! Dat weglopen is inderdaad slopend, dat doet mijn nu driejarige nog steeds, kun je echt moe van worden, ze heeft ook echt een enorm eigen wil, vanavond bij het eten bijv, gaat ze doperwten uitdrukken op haar arm, ik zeg 1 keer naam ik wil niet dat jij met je eten gaat knoeien, daarna zeg ik naam als je nu nog 1 keer gaat knoeien met je eten zet ik je bordje weg en eet je niet meer mee, en daarna pakte ik haar bord weg ... Boos dat ze was ! 5 minuten later vraag ik " kun je nu weer gewoon eten ? NEE was het antwoord, daarna vroeg ik, als ik jou je bordje terug geef, stop je dan met knoeien ? Wederom was nee het antwoord, tja dan geef ik je bord niet terug, daarna met het toetje wist ze dat ze eerst haar eten nog moest eten voor ze een toetje zou krijgen dus koos ze toch maar voor het niet knoeien maar dat eigen Willetje hebben en weg lopen is wel echt lastig Hoop dat de jongste dat niet teveel afkijkt van haar haha Het washok hebben wij boven, wij hebben op de eerste verdieping drie slaapkamers en 1 badkamer(tje) hier zat de douche, deze hebben wij 10 jaar geleden weggehaald en een wc van gemaakt en daarnaast de wasdroger en wasmachine, de was drogen ( rek) gebeurd in de badkamer de was opvouwen aan de grote tafel en de was wegruimen doen we meteen. Strijken doen we niet 🙈🙈🙈 hier zoveel mogelijk strijkvrije kleding haha. De huizen hier hebben beneden de schuur doorlopend met de bijkeuken, wij hebben van die schuur de badkamer gemaakt en een tuinhuisje als schuur in de tuin geplaatst. Alleen nu nogmaals de badkamer en bijkeuken aangepakt, dit keer grote bijkeuken kleinere badkamer haha,