Inmiddels ken ik zelf al (zowel direct als via via) een aantal mensen die ondanks hun volledige vaccinatie positief getest zijn op corona. Nou weten we ook wel dat dat kan maar er werd altijd gezegd, je komt dan niet meer te overlijden en ook ziekenhuisopnames worden vrijwel altijd voorkomen. Nou denk ik dat een groot deel van de mensen onder 50 in gezonde toestand sowieso al niet bang waren voor ernstige klachten, maar wel long covid als een reëel gevaar zien (ik iig wel) en zich daarom hebben gevaccineerd. Long covid kan natuurlijk ook optreden na een heel mild ziekteverloop. Weet iemand of al bekend is of long covid wordt voorkomen door je te vaccineren?
Denk dat je daar het beste (deels) antwoord op krijgt als de studie van de hersenstichting beschikbaar is. Die duikt specifiek in op dat longcovid verhaal en de hersenen. Ik heb nog geen gevallen gelezen dat men long covid heeft na volledige (en ingewerkte) vaccinatie én vervolgens een covid besmetting er overheen. Zegt niet dat het niet voor kan komen. Hier specifiek gevaccinerende voor long covid (oke IC en uberhaupt benauwdheid/ziekenhuis waren ook niet verleidelijk) met als redenatie er achter dat de frontlinie van de verdediging al paraat staat, of in elk geval zo goed mogelijk, en dat virus tackled voordat die teveel voet aan de grond krijgt en elders huis gaat houden. Of die redenatie stand houdt in de praktijk moet maar blijken. Lijkt mij wel, maar hoeveel dat van de long covid kansen afsnoept, geen idee. Waren wel een aantal long covid gevallen die met een vaccinatie weer een reset knop ingeduwd kregen en behoorlijk opknapten, zo ver was ik nog wel gekomen.
Gezien dat je na vaccinatie meestal een milder verloop hebt denk ik dat de kans op restklachten ook minder zal zijn. En ik wil het niet bagatelliseren maar ook na een besmetting met het influenza virus kun je nog lang klachten overhouden. Zeker na een longontsteking. Maar ook klachten zoals moe, geen energie etc komen geregeld voor. Ik snap de angst voor long covid gezien hoe vaak er op dit moment over gesproken wordt in de media. Maar dit is niet iets nieuws na een virusinfectie. Ook al wordt het wel zo gebracht vind ik.
Klopt hoor, fikse griep kan je ook weeeeeeken lol van hebben van de nasleep dat je je afvraagt of dat ooit nog goed komt. Hier zien we om ons heen (incl familie) alleen ook wel gevallen die dik een jaar verder zijn en tussen douchen en aankleden gewoon een pauze moeten houden want anders krijgen ze t niet voor elkaar. Hun covid doorloop stelde eigenlijk niks voor, dat maakt t ook zo raar. Bij de eerste staat inmiddels de baan op de tocht, moet versneld zien te herstellen anders is die dr baan kwijt. Dus alle hoop ligt op dr vaccinatie. Het zijn maar een x aantal gevallen op de grote hoop, maar dat is ONS referentiekader, vandaar dat wij zeggen...onze portie aan fikkie en ontwijken waar mogelijk.
Persoonlijk denk ik dat daar nog helemaal niets over gezegd kan worden en daar een hele tijd overheen gaat voordat dat uitgezocht is. Als ik lees wat men nu verstaat onder long covid denk ik… tja ik zou ook vermoeidheidsklachten hebben na 1,5 jaar pandemie / lockdown / crisis. Hopelijk wordt er momenteel dus gedegen onderzoek naar gedaan. Maar Hugo de Jonge zegt dat het zo is, hij werpt het namelijk als reden op voor jongeren om zich te laten vaccineren. Maar goed, dit is dezelfde man die jongeren opriep om lekker te gaan dansen met janssen dus ik neem het met een hele grote korrel zout.
Ik heb corona gekregen na mijn 2e vaccinatie. Ik had net 3 dagen mijn 2e vac gehad en kreeg corona. Ik ben niet erg ziek geweest maar ben nog erg snel moe van de corona.