Ervaringen gevraagd overstap regulier naar andere vorm van onderwijs, pos/neg?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by juut26, Jun 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juut26

juut26 Fanatiek lid

Apr 28, 2007
    4,862
    0
    0
    Roosendaal
    De titel zegt het al, ik zou graag eens ervaringen lezen van mensen die besloten hebben om over te stappen (dus op een later punt) van regulier onderwijs naar een andere vorm van onderwijs (bv montessori, dalton, jenaplan, vrije school). Hoe heeft dit uitgepakt voor je kind(eren), ben je blij dat je het gedaan hebt, en wat zag je van tevoren voor beren op de weg mogelijk die achteraf meevielen of misschien toch juist waren?
    Alvast bedankt!

2. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Mijn dochter is na een verhuizing halverwege groep 2 overgestapt van regulier onderwijs naar een school voor natuurlijk leren. Helaas pakte dat slecht uit, dus nu zit ze weer op een reguliere basisschool.
    Het concept was prachtig, de uitvoering was om te janken, een choas.
    Mijn dochter veranderde van een aardig en rustig meisje in een kind met een enorm grote bek tegen alles in iedereen.
    Besloten haar weer naar een reguliere basisschool te doen en toen was ze na 2 weken weer net als daarvoor, rustig en geen grote mond. Voor mijn zoontje was deze school helemaal ongeschikt geweest, want die heeft wel behoefte aan regelmaat en duidelijkheid.
    Nogmaals, het lag hier echt aan de school en de uitvoering, heel jammer. Mijn dochter vond het overigens wel leuk daar hoor.
    Denk dat het normaal gesproken wel goed uit kan pakken als je van regulier naar een andere vorm van onderwijs overstapt.

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Goede vraag. Wij gaan misschien verhuizen en ik overweeg dan een Freinetschool. De oudste zit nu op een reguliere (katholieke) school.

Ik lees dus mee!

4. tuc

tuc Niet meer actief

ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik heb zelf op een dalton school gezeten, buiten dat het echt iets voor je kind moet zijn wordt het wel van begin af aan geintroduceerd. Ik weet niet hoe oud het kind is dat evt. gaat overstappen, maar bv vanaf groep 4/5 lijkt het mij heel lastig als je al anders gewend bent. Groep 1,2,3 lijkt mij niet zo'n punt.

5. juut26

juut26 Fanatiek lid

Apr 28, 2007
    4,862
    0
    0
    Roosendaal
    dank voor de reacties tot nu toe!
    tuc mag ik vragen hoe het jou bevallen is, dalton onderwijs?
    onze dochter die evt gaat overstappen is 7, en zal na de vakantie in groep 4 beginnen. onze jongste zoon is 5 en gaat naar groep 3, en die moet (naar gelang de afstand en het probleem dat ik mij helaas niet in 2-en kan delen..) heel misschien mee overstappen..

lindangel freinet was mij niet bekend. ik heb er over gelezen, ook heel interessant. zie dat er maar één in heel brabant zit (heerlen)..

6. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Heerlen ligt toch in Limburg?

Ik heb ook wel eens gehoord van een Montessorischool die na groep 3 geen kinderen meer aannam die van regulier onderwijs kwamen, omdat het vaak nogal een overgang was, maar volgens mij verschilt het erg per school of ze zulke regels hanteren.

7. juut26

juut26 Fanatiek lid

Apr 28, 2007
    4,862
    0
    0
    Roosendaal
    Oeps sorry te snel getypt ;)..ik bedoel in zuid-nl en niet brabant natuurlijk..

We gaan zeer binnenkort (jaar is helaas bijna om) praten op de montessori school en ook nog bij een dalton. Bij de montessori in onze woonplaats is het in ieder geval mogelijk, ik weet van iemand anders dat hij halverwege groep 4 is overgestapt.

En jo, dat het toch zo'n verschil kan maken he..lijkt me heel moeilijk als je je dochter zo ziet veranderen (in negatieve zin). Gelukkig zit ze nu weer op haar plek!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik ken een paar overstappers van regulier naar montessori.

Eentje net zoon in groep 3 en eentje die nog moest beginnen. De jongste begon gewoon in groep 1, de oudste in groep 4(combi 3-4-5). Het niveau van de nieuwe school was net even iets hoger, en er werd veel gevraagd van hem. Want hij moest extra stof en ook de methode aanwennen. Hij heeft daardoor groep 4-5 in 3 jaar gedaan. Nu heeft hij een goede klik met zijn groepsgenoten. Ook beter dan met de kinderen die ouder zijn. Thuis is hij ook een stuk rustiger en dat is ook wel wat waard.

Ander gezin met kind in groep 2&5. De overstap voor de oudste is erg goed gegaan, hij is in groep 6 ingekomen en gaat nu over naar groep 8, omdat hij de meeste groep 7 stof al heeft gedaan. Hij trekt ook erg naar de kinderen in die groep. Dus ook daar klopt het zo.
    De jongste is naar groep 3 gegaan, waar nog 2 andere nieuwe kindjes zaten. Deze kindjes hadden iets meer tijd nodig voor taal, omdat ze minder letterkennis hadden dan de eigen kinderen. Dat is met 2 maand wel weg getrokken..

Dus eigenlijk is het in alle gevallen goed gegaan. De ouders zijn allemaal blij ;)

9. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Klinkt eigenlijk wel positief dus...

Wij zouden na een verhuizing misschien overstappen (over zo'n jaar of 2). Mijn oudste is een zeer vroege leerling, en mede daarom durf ik de gok wel te wagen. Als hij blijft zitten, zit hij gewoon met zijn leeftijdsgenoten in de klas.

Share This Page