Vrijdag a.s. ga ik deze test doen om te kijken of ik zwangerschapsdiabetes heb/ontwikkel. Ik ga de test doen omdat ik erfelijk belast ben. Diabetes zit aan alle kanten in mijn familie (ook tijdens zwangerschappen). Tot nu toe wijst niks er op dat ik het heb maar ik vind het wel fijn om het evt. uit te kunnen sluiten of er rekening mee te kunnen houden mocht het wel zo zijn. Ik las echter dat je deze test doorgaans tussen de 24e en 28e zwangerschapsweek laat doen. Ik ben vrijdag echter 29 weken zwanger. Ik kan op het internet niet vinden of dit een bezwaar is en wat de reden is dat het tussen deze periode gedaan wordt. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en weten jullie of het kwaad kan dat ik een weekje later de test laat doen? Alvast dank voor het antwoord!
Het maakt niet uit dat het een weekje later is. De uitslag moet hetzelfde zijn gedurende je hele zwangerschap. Gewoon een normale suiker en dus niet verhoogd. Stel dat je wel diabetes hebt dan kunnen ze ingrijpen en hoe eerder hoe beter natuurlijk. Vandaar die termijn die je noemde.
Krijg je de gewone test met het drank? Die krijgt namelijk iedereen en dat kan geen kwaad hoor een weekje later! Of je krijg je de uitgebreide test met bloed trekken om het uur (3x dacht ik)? Die heb ik pas op 30 weken gekregen omdat ze suikers in mijn urine gevonden hadden!
Nee hoor volgens mij krijg ik geen test met het drankje hoor dus geldt niet voor iedereen.. Ik moest gewoon 3 x op suiker prikken nuchter, de laatste x volgende week..
Bij mij was de GTT wel met het drankje. Dus prikken, suikerdrankje drinken en 2 uur later weer prikken. Omdat ik nuchter moest blijven ging ik bijna onderuit en moest ik die 2 uur in de wachtkamer doorbrengen... Hou er dus rekening mee dat je echt niet mag eten én niet mag drinken en dat je je daar slap van kunt voelen. Je mag dan niet te veel meer doen. Omdat ik de eerste x zo beroerd ben geweest, mocht ik de 2e x een dagcurve laten prikken. Dan prikken ze ongeveer iedere 3 uur ofzo. Geloof dat ik er 4x ben geweest, maar ik mocht wel gewoon eten. Maar daar ben je echt n dag mee kwijt! Die werd trouwens ook pas later gedaan hoor. En ze wilden nu misschien weer, maar t is wel goed met ze. De laatste waarde ('s avonds om 19.00 uur) was 4! Echt geen suiker dus! Succes! Xx
Ik heb ook de GTT gehad, nuchter vingerprikje, toen drankje drinken ( VIES, VIES ) en 2 uur wachten. Zoveel mogelijk zitten en niets eten of drinken. Toen weer vingerprikje en klaar. De termijn is omdat ze dan tijdig kunnen ingrijpen. Bij mij hebben we het zelfs wat eerder gedaan omdat de GYN vond dat mn baarmoeder zo hard groeit. Uitslag was verder prima.
Ach ja ik moet deze week ook. Bah dat drankje is verschikkelijk. In het begin valt het wel mee, maar het is zoveel! Na de helft wordt het echt vies en word ik er misselijk van. Ik zie er nu alweer tegenop. Maar voor een goed doel . Toch?
Oh, ik dacht dat dat standaard was! Volgens mij in België wel, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Wat betreft dat drankje heb je heel goed omschreven. In het begin gaat het nog, maar omdat het zo veel is wordt het steeds smeriger. Het brak me ook voortdurend op... bij mij was de uitslag helaas wel wat minder, want bij mij werd wel heel vroeg in de zwangerschap zwangerschapssuiker geconstateerd en nu spuit ik al sinds januari insuline en daarmee is het goed onder controle te houden. Dit is ook de reden dat ik bij 38 weken ingeleid ga worden... Succes allemaal met de GTT!
Ik moet morgen voor de 2e keer prikken en wachten. De eerste keer was mijn 2e waarde iets verhoogd. Maar nu weinig dat ik een twijfelgeval ben volgens mij. Nu moest ik drie dagen een soort dieet volgen. Ik hoop dat ik morgen een gezondere waarde heb, want eigenlijk wil ik niet bij de gyn blijven. Mijn vk's zijn leuk en gezellig. En ik ben panisch voor prikken dus ik zit echt niet te wachten op insuline prikken. Hahha.
Veel succes morgen Leonie78! Hopelijk was het tijdelijk en zijn de waarden morgen perfect. Het blijft natuurlijk altijd een momentopname. Inderdaad zou het in Nederland ook een vast onderdeel moeten zijn. Tsja, zoals zoveel zaken vind ik dat Nederland erg achterblijft op het gebied van tests en zwanger zijn.