Terugloop van borstvoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mama van Isabella, 20 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ik heb net onderstaand bericht geplaatst op het borstvoedingsforum. Ik voel me een beetje onzeker. Misschien heb jij als deskundige nog een paar tips. Wat vind jij van het idee om voor de nacht nog te kolven en dat om 19 uur als extra toetje na te geven????? Zoontje wakker maken rond 23 uur bijvoorbeeld werkt niet want dan is hij uit zijn diepe slaap en komt hij sowieso om de 4 uren.
    Of is het geven van een extra toetje na de borst sowieso de garantie voor terugloop van de borstvoeding.
    Alvast bedankt.

Ik baal toch wel zo ontzettend. Op de creche zeiden ze gister al dat ze mijn zoontje flesvoeding bij wilden geven. Ik heb een pot meegegeven voor de zekerheid. Voor het geval er wat met mijn melk gebeurd of het valt om ofzo. Nu zeggen ze op de creche telkens dat hij nog huilt en dat ze denken dat hij niet genoeg melk binnen krijgt. Hij krijgt daar 2 flessen van ongeveer 170 cc. Ik haal hem rond 15.15 weer op zodat ik hem thuis kan voeden daarna.

Nu was ik vandaag op het CB. Ze waren daar erg lief trouwens hoor. Maar hij was in de groeicurve iets omlaag gegaan qua gewicht. Hij weegt nu 6900 gram bij 5 maanden. Ik vertelde dat hij de laatste tijd wel wat hongeriger is en dat hij nu ook weer 's nachts komt voor een voeding. Ze gaf me het advies om met bijvoeden te beginnen. Er komen geen allergieën verder voor in de familie. Dus ik ben vanmiddag voor het eerst begonnen met een paar hapjes sperzieboontjes. Dat ging nog niet zo goed, maar dat moet hij ook nog leren.

Nu heb ik ons zoontje vanavond om half 6 gevoed. Daarna moest ik weg want had een etentje van mijn werk. Om 18.45 brulde hij de hele boel bij elkaar volgens mijn vriend en heeft hij de afgekolfde melk gegeven. Dat was iets van 170 cc. Daarna brulde hij nog steeds de hele boel bij elkaar. Ik had geen melk meer op voorraad (wel in de vriezer trouwens maar dat wist mijn vriend volgens mij niet). Hij kreeg ons zoontje niet stil en toen heeft hij hem nog 90 cc kunstvoeding gegeven :( Hier baal ik best wel een beetje van. Dus net hadden we een kleine discussie. Mijn vriend heeft zoiets "hij heeft honger, dus we geven hem extra voeding bij".

Natuurlijk wil ik het liefst 's nachts doorslapen want ik ben wel erg moe hoor als ik 's nachts moet voeden en ik heb ook een pittige baan. En ik ben iemand die niet zo goed tegen slaaptekort kan en heb mijn nachtrust eigenlijk wel nodig.

Als ik nou 's avonds rond 22 uur ga kolven en hem dat rond 19 uur geeft na de voeding, zou dat dan echt zo erg zijn??? Er zijn toch ook wel vrouwen die bijv. maar 2-3 x per dag voeden en dat lukt toch ook? Ik voel me momenteel een beetje verdrietig en onzeker. En het voelt als een soort van falen. Ik merk zelf ook wel dat hij niet meer genoeg heeft aan mijn melk. 's Ochtends en 's middags wel hoor. Alleen eind vd middag niet meer. Dan wil hij telkens snel op elkaar drinken. En hij wordt boos als hij aan de borst drinkt. Zit te trekken en te slaan enzo.

Ik heb trouwens zonnet gekolfd want ik ben nu pas thuis van het etentje en ik kolf er 140 cc uit. Best veel toch? Voor de avond? Hlaf 6 voor het laatst gevoed. Maar mijn zoontje drinkt dus vanavond in totaal wel 250 cc. Ik weet het verhaal van zuigbehoefte maar mijn vriend kreeg hem echt niet stil.

Wat kan ik nu het beste doen? Want ik wil echt niet STOPPEN of flesvoeding bij gaan geven. Moet ik nog vaker aanleggen? Of anders aan de neusspray??? Of moet ik andere dingen gaan eten/drinken om mijn productie of vetheid van de melk te verhogen??

Sorry voor het lange verhaal.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Als jij dit falen noemt....dan weet ik het niet meer. Vijf maanden exclusief borstvoeding geven is onze drukke maatschappij een hele prestatie. En als je borsten in de avond gewoon niet meer genoeg maken, zul je toch een alternatief moeten zoeken.
    Wat jij zegt om 22 u nog eens kolven en dat de volgende dag gebruiken is een supergoede oplossing. Je stimulert dan wat extra: goed tegen verdere terugloop en je geeft alleen maar moedermelk.
    Maar wat je vriend deed: aanvullen met kunstvoeding is ook goed natuurlijk. Kunstvoeding is geen vergif, alleen een tweede keus voeding. Maar soms is de tweede keus een goede keus.
    Misschien moet je de lat voor jezelf wat minder hoog leggen. 80 % van jou en 20 % kunst is nog steeds heel goed voor je baby.
    Geef jezelf maar een schouderklopje in plaats van een standje ;)

groet
    Linda

Deel Deze Pagina