Pectus excavatum / Trechterborst

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Marlena, 3 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    Mijn zoontje loopt momenteel bij een kinderarts vanwege wat anders (problemen met longen/slijm/hoesten). Nou viel het ons al toen hij 9 weken oud was dat zijn borstkast was ingedeukt, vooral bij het inademen. Ik dacht altijd dat dat kwam door zijn zagende / piepende ademhaling en dat dat er dan gewoon bij hoorde. Nu zei de kinderarts dat dit bij hem de vorm van zijn borstkast is, en zag ik in zijn verslag staan 'heeft een Pectus Excavatum'. Kinderarts gaf er verder geen aandacht aan en vond het volgens mij ook niet zo boeiend/belangrijk.

    Mijn vraag is nu eigenlijk of er meer mensen zijn met kinderen die dit hebben, en of dit met de tijd erger wordt of ook juist kan verdwijnen? Ik lees op internet alleen maar dat het in de pubertijd kan toenemen. Maar zou mij zelf ook kunnen voorstellen dat het de komende jaren misschien minder gaat worden. Iemand ervaring?
     
  2. Spiekerbox

    Spiekerbox Fanatiek lid

    15 mei 2021
    1.013
    1.238
    113
    Vrouw
    Ben ik ook wel benieuwd naar (lees dit nu pas). Mijn zoontje van 17 maanden heeft ook een trechterborst. Heb er nog nooit een opmerking over gehad bij een arts of op het consultatiebureau. Maak me er ook niet druk om, maar ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen. Ook ivm zelfbeeld e.d..
     
    Marlena vindt dit leuk.
  3. lili13

    lili13 Actief lid

    21 feb 2011
    297
    209
    43
    Vrouw
    Mijn zoon is al een stuk ouder, 11 jaar. Hij heeft eigenlijk nooit een deukje gehad, maar op een gegeven moment ging hij de lucht in. Hij heeft nu wel een flinke deuk. Hij liep erg krom want hij schaamde zich er wel voor, met echt z’n schouders naar voren hangen. Hij heeft de pech dat beide opa’s het hebben, de 1 erger dan de ander. En ik heb het nooit doorgehad door borstvorming maar ik heb het ook lichtelijk.

    Ik ben bij de kinderarts geweest. Het gaat niet weg, en is afwachten hoe het verder gaat groeien als hij nog verder de lucht in schiet. Zijn spieren op de rug waren allemaal overbelast door zijn houding en zijn schouderblad stond wat scheef door zijn houding en de spieren. Hij moest een half jaar naar de fysio en dat is allemaal nu normaal, inclusief z’n houding! Hij wil gelukkig nog wel zwemmen met vriendjes, en we hebben er veel over gesproken waardoor hij zich niet echt meer lijkt te schamen. Hij mag op zijn 16de naar de cardio thoracale chirurg, het is een flinke operatie. Ik laat deze keuze natuurlijk bij hem. Maar ik denk dat ik het tegen die tijd nogmaals laat beoordelen door een arts, want ik had begrepen dat als de pectus excavatum te groot is, dit voor het hart natuurlijk ruimtegebrek geeft. Dit is nu nog niet aan de orde gelukkig :)
     
    Marlena vindt dit leuk.
  4. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.436
    2.613
    113
    Onze zoons, vooral oudste heeft een trechter borst. Word eigenlijk geen aandacht aan besteet. Was alleen een van de dingen die genetica opschreef ivm dysmorfie.
     
    Marlena vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina