Ik loop met het idee rond om een studie Pedagogiek te gaan volgen aan de universiteit. Ik heb mijn PABO vier jaar geleden afgerond, in de tussentijd twee kinderen mogen krijgen (nu vier en anderhalf) en nooit werkzaam geweest in het onderwijs, door zwangerschappen/tekort aan werkgelegenheid/leuke vaste baan in de kinderopvang. Ik zou graag willen weten of de tweejarige deeltijdstudie te combineren valt met de zorg voor twee kinderen en een parttime baan van drie dagen in de week in de kinderopvang. Wie o wie kan me wat meer vertellen?
Ik zou zeggen "waar een wil is, is een weg". Als jij goed bent in plannen dan moet het zeker lukken. Tenminste dat is mijn eigen ervaring. De combinatie studie, gezin en werk is niet makkelijk, maar als jij er zelf voor gaat en jouw omgeving achter jou staat dan moet het zeker lukken.
Ik werk nu 8 jaar in het onderwijs, heb een kind en werk drie dagen. In die 8 jaar heb ik twee Master studies (twee keer twee jaar) afgerond en ben ik nu bezig met een derde opleiding. Tijdens de tweede studie kreeg ik onze dochter. Als je wilt is het zeker te doen. Het is belangrijk dat je de studiedagen goed in je agenda plant en dat je partner achter je staat. Ik weet niet waar je woont, maar in Groningen kun je pedagogiek in deeltijd studeren (SPO).
Je zult een schakeljaar moeten doen voordat je aan je master kunt starten. Dus mij lijkt dat je langer dan 2 jaar bezig bent als je deeltijd wil gaan studeren. Verder moet je, zeker als pabo student (sorry dat ik het zeg ) de masteropleiding niet onderschatten. In je schakeljaar krijg je doorgaans veel statistiek en je zult wetenschappelijk literatuur in het engels moeten lezen. Nog een ding waar veel HBO studenten over vallen is dat een universitaire studie heel erg theoretisch is, terwijl (en wederom vooral de pabo) een HBO studie veel meer praktijkgericht is. Ik studeer naast mijn 2 zoontjes, maar doe dit voltijd en heb er geen werk naast. Ik studeer terwijl de kinderen op de opvang zitten. 's Avonds studeren lijkt me vreselijk zwaar, dan heb ik tal van andere dingen aan mijn hoofd. En check de aanwezigheidplicht van de colleges. Bij mijn opleiding (Psychologie) hebben alle mastercursussen een verplichte aanwezigheid.
Ik heb net nog wat sites bekeken, maar ik geloof dat ik eerst nog een pre-master moet doen, voordat ik überhaupt Pedagogiek mag studeren en dat het deeltijd in drie jaar wordt, in plaats van twee jaar. Ik heb nog niet ontdekt hoe lang een pre-master eerst nog duurt... Hmmm, ik zal een zeer goed overwogen beslissing moeten nemen, dit is niet iets dat ik een avondje ga beslissen, haha. Mol, wow...jij houdt echt van studeren, of niet? Ik ben wel benieuwd welke masters je gedaan hebt? En de deeltijd-opleiding was 's avonds? Ik woon in een dorpje in de buurt van Leiden en zal dan daar naar de universiteit gaan... Alvast bedankt voor de reacties
Ik denk dat je premaster minimaal een jaar duurt (voltijd). Maar het is heel erg persoonsgebonden, dus hiervoor zul je contact moeten opnemen met de studieadviseur van de opleiding die je wil gaan doen.
Overigens weet ik van de UvA dat er steeds strengere regels voor premasters komen en dat het in veel gevallen zelfs niet meer mogelijk is.
Yukl, bedankt voor de informatie! Je hebt gelijk, de PABO zal vast en zeker een eitje zijn vergeleken bij de studie Pedagogiek op universitair niveau... Hmpf, erg eerlijk en lief van je, wel demotiverend...
Ik ben vorig jaar afgestudeerd als pedagoog. HEb er twee jaar over gedaan (deeltijd). Had zelf al wel een universitaire master op zak: denk dat wel scheelt. Al gewend aan de literatuur, denkwijze etc. En vrijstelling voor statistiek Tijdens de twee jaar heb ik fulltime gewerkt, een tweede kind gekregen en ben ik gescheiden. Het was echt een kwelling! Heel vaak tot diep in de nacht zitten studeren. Maar wilde het perse afmaken. En vond de opleiding erg leuk. Dat maakte veel goed. Maar de combi is dus best pittig...
Pffff, help...wat moet ik nu? Ik zoek wel wat meer uitdaging dan ik nu in mijn werk heb, maar ik weet dat het dus vrijwel onmogelijk is om pedagogiek te gaan studeren... Ik ken mezelf, ik voel me al schuldig tegenover de kids als ik even tussendoor een was moet draaien of met de oudste of jongste bezig ben ten opzichte van de ander. Dan zal studeren onder deze omstandigheden (te) zwaar belastend zijn, maar ik wil wel verder...
Ja, lastig... Je kunt het natuurlijk proberen. Bestaat er niet een mogelijkheid een vak te kopen? En dat je dus geen collegeld betaalt, maar alleen geld om aan een bepaald vak te mogen deelnemen? Ik dacht wel dat zoiets bestaat, maar weet het niet meer zeker. Maar goed, dan zou je iets kunnen kiezen wat je toch voor de premaster zou moeten volgen en dan kun je ervaren of het te doen is. Ik weet natuurlijk niet hoe intelligent en gemotiveerd je bent Misschien gaat het je wel heel goed af!
Ach, studeren is mijn hobby en het gaat me gemakkelijk af. Ik snap je gevoelens wat betreft je kinderen hoor. Ik vond het ook vreselijk om weer aan de slag te gaan nadat ik bevallen was. Maar houd je toekomst in beeld. Nu ben je nog jong, kun je nog studeren en heb je kans op een leuke, betere baan. In Groningen kun je een deeltijd schakeljaar doen en daarna nog twee jaar doorstuderen op de RUG. Wat betreft het instapniveau: PABO wordt altijd afgedaan als een flierefluitopleiding. Klopt ook deels, maar ik vond de PABO niet moeilijk maar vooral veel. Je zult statistiek bij moeten schroeven. Dit is pittig. Nogmaals, als je wilt ga je het redden!