Slaapschema baby 4 maanden advies

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Bella2017, Jul 7, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bella2017

Bella2017 Lid

Aug 4, 2018
    28
    7
    3
    Female
    Hoi!

ik ben benieuwd hoe jullie dag eruit ziet met een baby van vier maanden. Het is nl bij ons tot 2 weken geleden goed gegaan en sliep m’n zoontje goed door. Op dit moment is het dus eigenlijk (vooral) ‘S avonds drama. Ik twijfel ook of ik hem over de dag door teveel laat slapen waardoor hij ‘S avonds geen slaap meer over heeft?

bij ons gaat het nu zo:

07:00 wakker
    08:30 – 10:30 slapen
    12:00 – 14:00 slapen
    15:30 – 17:00 slapen
    18:30 / 19:00 uur begint de nacht

Alle slaapjes overdag gaan prima. Ik leg hem in bed en valt vrijwel binnen 10 minuten inslaap. zodra wij de nacht willen beginnen begint de drama..
    soms slaapt hij een uurtje en is dan 20:00 uur wakker en gaat met geen mogelijkheid voor 23:00 uur slapen. Hij heeft ook geen pijn want zodra wij bij hem zijn gaat hij lachen. We blijven ook vaak met hem zitten tot hij slaapt maar hij blijft ons ook doodleuk aanstaren met een blik “wanneer ga je me nou oppakken”.

ik begrijp dat het baby’s zijn, maar wij komen van ver. Ons lieverdje is een “verschrikkelijke” huilbaby geweest met dagen waarin hij 13 uur achter elkaar huilde zonder slaapjes tussendoor. Hij is uiteindelijk ook opgenomen geweest, omdat niemand begreep waarom hij zo verdrietig was. Daar is al het medische uitgesloten en bleek dat hij ontzettend slecht tegen prikkels kan en echt z’n slaap nodig heeft om de dag te kunnen verwerken. En eigenlijk is het vanaf het ziekenhuis tot 2 weken geleden prima gegaan.

wat kunnen we beter doen? Slaapt hij overdag teveel of hebben jullie een ander idee.

liefs een radeloze mama.

2. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

Jan 11, 2019
    12,252
    12,628
    113
    Female
    Slaapregessie en sprong 4 waarschijnlijk.

Wat heerlijk overdag zolang slapen! Hier morgen 4 maand en slaapt overdag een uur soms anderhalf uur. Nu met sprong ect minder :confused: nachten ook wel om 2 uur dat ie komt.

Chechi and Bella2017 like this.
  3. Bella2017

Bella2017 Lid

Aug 4, 2018
    28
    7
    3
    Female
    Dat hoorde ik vaker. Ik kan me dat niet herinneren van m’n dochter haha. Hoelang duurt zoiets?

Haha! Ja, het is ook heerlijk!!! We hebben wel hulp vanuit het ziekenhuis gehad hoor! wij houden ook echt maximaal 90 minuten aan. Hoe ziet jullie dag eruit?

4. DR87

DR87 Fanatiek lid

May 2, 2016
    1,134
    434
    83
    Duidelijk sprong 4 haha.. die kan zo’n 5/6 weken duren. Ik weet nog bij mijn zoontje dat het een eeuwigheid was. Overdag sliep hij ook prima en ‘s avonds alleen maar krijsen..
    Even doorheen dus, ik denk niet dat het helpt om iets aan het schema te veranderen. Kwestie van tijd. Succes!

Bella2017 likes this.
  5. Bella2017

Bella2017 Lid

Aug 4, 2018
    28
    7
    3
    Female
    jeetje, zes weken . Hoe hebben jullie het opgelost?

Ik dacht dat hij misschien iets teveel overdag slaapt en daardoor geen slaap meer over heeft voor de avond haha.

was het bij jullie S’ avonds ook even rommelig met voedingen? Onze baby drinkt nl echt way to much

6. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

Jan 11, 2019
    12,252
    12,628
    113
    Female
    Hoe de dag eruit ziet tja haha! Wisselt enorm zijn wakker tijd is ongeveer een uur soms iets langer dan gaat ie na bedje.. en dan is het slapen nu tussen 15 min en 1,5 uur haha. Drinken is daardoor ook wisselen ene keer 2 uur er tussen andere keer 1,5 en soms minder bekijk het per dag/keer maar.

Bella2017 likes this.
  7. DR87

DR87 Fanatiek lid

May 2, 2016
    1,134
    434
    83
    We hebben elkaar een beetje afgewisseld qua avonden. En lekker bij ons genomen. Draagdoek kan misschien helpen? Bij ons bleef hij vaak huilen, maar af en toe viel hij tegen ons aan in slaap. En soms ging het wel een avond goed, het wisselde een beetje. Ik weet dat ik de laatste voeding (borst) vaak wat vervroegde, omdat hij daarna vaak wel ging slapen. Het was even afzien, maar het gaat uiteindelijk over.. ;)

Bella2017 likes this.
  8. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Hier een baby van 5 maanden met ongeveer hetzelfde schema al een aantal weken. Helaas geen tips, maar wel herkenning met opeens slecht door slapen. Tot 3 weken terug sliep ze echt heerlijk heel de nacht door, en nu is ze ook alweer vanaf 3.00 wakker en gewoon niet slapen :cry:. Hoop wat hierboven staat dat het een fase is want dit is zwaar vermoeiend

Bella2017 likes this.
  9. Chechi

Chechi Niet meer actief

Je baby slaapt absoluut niet te veel en gaat door een slaapregressie heen. Deze duurt zo’n 6 weken. Het brein verandert op deze leeftijd gigantisch waardoor ze met 6 maanden de nacht door kunnen slapen, mits ze zelfstandig in slaap kunnen vallen.

Het is echt een kwestie van pap en nat houden, het julliezelf zo comfortabel mogelijk maken. Hier ging ik bijv direct na het eten naar bed en sliep tot 1:00. Mijn vriend sliep van 1:00 tot 7:00. Zo hadden we beide slaap gehad. Ons zoontje werd tijdens de slaapregressie ieder uur wakker en weigerde al z’n dutjes compleet. Dus het kan nog veel erger haha.

Bella2017 and DR87 like this.
  10. Bella2017

Bella2017 Lid

Aug 4, 2018
    28
    7
    3
    Female
    Bedankt voor jullie berichten! Het doet ons goed om te weten dat het dus volstrekt normaal is haha.

Gisteren zijn we naar het cb geweest en we kregen daar de tip om rijstebloem toe te voegen bij z’n laatste fles. Dit maakt z’n melk dikker en daardoor valt hij makkelijker in slaap door de zwaarte. We hebben dit gisteren geprobeerd en halleluja, het werkte!

hij viel gisteren na z’n fles van 19:00 uur in slaap en is niet na een uur wakker geworden. Wel werden we (helaas) verrast met een andere issue.. meneertje kwam om 1:00 uur om 04:00 uur 05:30 en om 08:00 uur!

jeetje, wat slaaptekort met een mens kan doen haha

Mammavantwee likes this.
  11. Chechi

Chechi Niet meer actief

Haha ook dat frequente wakker worden opeens hoort er dus bij… succes de komende tijd! Nog even doorbikkelen. Probeer wel zo veel mogelijk vast te houden dat hij zelfstandig in slaap valt en niet continue hulp nodig heeft om toekomstige ellende te besparen :)

Bella2017 likes this.
  12. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Ik vind ik vind dat je baby wel erg veel slaapt! Mijn vierde kind is nu 3 maanden en wat gebruikelijk is op deze leeftijd is 's nachts zo'n 10 tot 11 uur slapen. Overdag dan nog een uur of vier slapen verdeeld over drie of vier slaapjes.
    Ik denk dus dat zijn ritme een beetje van slag is en dat hij 's avonds gewoon wakker is omdat hij anders veel te veel slaat uren per etmaal zou hebben

Bella2017 likes this.
  13. Chechi

Chechi Niet meer actief

#13 Chechi, Jul 9, 2021
    Last edited by a moderator: Jul 9, 2021
    Nee hoor. Een baby van 4 maanden slaapt gemiddeld 14-15 uur. Niet iedere baby heeft dezelfde behoefte. Alles erboven is ook gewoon normaal. Ze kunnen haast niet te veel slapen op deze leeftijd. Babies onder de 6 maanden laat je gewoon slapen met een maximum van 3 uur per dutje. Er wordt ook geadviseerd om ze te laten slapen naar behoefte met wakkertijden (maximaal 90 minuten wakker tussen dutjes door). Een baby vooral niet wakker makenx Vraag iedere slaapcoach maar. Met 4 maanden heb je een slaapregressie het is veel logischer dat het daar uit te verklaren is.

Bella2017 likes this.
  14. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Ik zei toch precies hetzelfde? 'S nachts 10 a 11 uur en overdag in totaal zo'n 4 uur

Bella2017 likes this.
  15. Chechi

Chechi Niet meer actief

Nee jij schetst het alsof het de norm is, ik geef aan dat het een gemiddelde is en dat babies ook meer kunnen slapen en dat de baby van TS niet te veel slaapt.

Bella2017 likes this.
  16. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Ok maar haar baby slaapt niet meer dan dat, aangezien deze savonds wakker is.

Bella2017 likes this.
  17. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

Jan 11, 2019
    12,252
    12,628
    113
    Female
    Mijne red meestal 60/75 min wakker hoor.. en dan slaapt hij weer vandaag verassend 2x 1,5 uur en keer 2 uur maar meestal korter

Bella2017 likes this.
  18. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Hier slaapt onze jongste ook meer uur per dag hoor. Nu slaapt ze af en toe dan wat minder s nachts, maar afgelopen nacht sliep ze gewoon weer door terwijl ze gister 5.5 geslapen heeft overdag.

Je baby heeft sowieso toch al 3 slaapjes, aan 4 uur zit je dan al vrij snel ;)

Bella2017 likes this.
  19. Bella2017

Bella2017 Lid

Aug 4, 2018
    28
    7
    3
    Female
    het zelfstandig in slaap vallen gaat eigenlijk prima als hij ook wil slapen. Anders is het alleen maar spartelen. We hebben een issue boven een issue. Een sprongetje, gevaccineerd en dus koorts en dus niet meer ingebakerd en vanwege verbouwing ook een andere kamer haha. Arm kind, zoveel verandering. Hopen dat het snel voorbij is.

Chechi likes this.
  20. Bella2017

Bella2017 Lid

Aug 4, 2018
    28
    7
    3
    Female
    Hij slaapt overdag 5-5,5 uur. Dit is eigenlijk tot 2 weken terug prima gegaan. De afgelopen dagen heeft hij smiddags minder geslapen maar was het resultaat ‘S avonds hetzelfde. Weet dus niet helemaal of jouw bericht klopt met ons kindje. Wel top dat je met ons meedenkt

julia80 likes this.

Share This Page