Pedagogische tik is vaak begin kindermishandeling

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Hooverphonic, 18 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Haha ik hang dus wel een paar keer per jaar de boze buurvrouw uit ;)

Woon in een zeer kindrijke omgeving met ook regelmatig echt heel stoute kinderen (moedwillig dingen slopen, katten schoppen, elkaar de hersens inslaan, dat soort dingen).

Deze boze buurvrouw loopt dan naar buiten met haar boze buurvrouwenstem ;) Werkt meest best heel aardig overigens hahaha

Denk dat mijn idee meer was, hoe ga je met de kinderen van een ander om als deze erg stout zijn en ouders niet in de buurt zijn? Uiteraard geef je ze geen tik, maar spreek je wel aan?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn vader heeft ook regelmatig op zijn falie gehad van mijn oma, ze heeft een keer letterlijk de deur van de badkamer ingetrapt toen hij daar zich schuilhield. Hij was een tweeling en ze waren ook echt donderstralen, hebben dingen gedaan die geen normaal kind in zijn hoofd haalt. Maar ondanks dat mijn vader zo'n opvoeding gehad heeft heeft hij ons nog nooit lichamelijk gestraft.

3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Weet je ook waarom?
    Omdat er een pedagogische 'tik' nogal vrij geïnterpreteerd kan worden.
    Wij hebben het hier (bijna allemaal, mag ik hopen) over een tikje met de vlakke hand op billen, handen of iets dergelijks, maar Jan Metdekorteachternaam kan dit opvatten als een goedgemikte vuist op dreumes zijn oog.

Het is dan makkelijker, ook in gevallen waar zo'n tik wel doorslaat in mishandeling, om het hele begrip te verbieden. Ik kan het echt verkeerd hebben, maar heb nog nooit iemand aangeklaagd zien worden omdat zijn of haar kind een pak op de broek kreeg.

4. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Nou dan overtreed ik de wet maar.

Natuurlijk is het goed dat er regels zijn, maar ik denk dat ik zeer goed de lijn tussen goed en fout weet....

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

een tik en dan letterlijk tik dus geen klap of vuist stoot ofzo ben ik helemaal voor

ik denk wel is dat er tegenwoordig zoveel probleem kinderen zijn omdat de ouders veel te soft zijn.... eerst een discussie aan gaan met je 2 jarige en dan snapt die het wel..... ja hoor, dat gebeurt hier dus niet. Gelukkig zijn de tikken eigenlijk niet nodig hier maar ben er zeker niet op tegen en sommige kinderen mogen best is een flinke tik op de billen krijgen bij bepaald gedrag!

6. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Wat netjes dat dit topic niet een reltopic is geworden!

Mijn mening over de corrigerende tik houd ik voor me. Ik ben sowieso meer van de passende straffen en vooral een straf die je inderdaad echt kunt uitvoeren. Als juf leer je dat heel gauw in het onderwijs en geloof me, ik heb genoeg moeilijke kinderen in mijn klas gehad. En de kinderen weten echt wel bij mij hoe ver ze kunnen gaan en dus waar de grenzen liggen.

7. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Ik had liever de tik of de draai om de oren van mn vader, dan het gedrag van mn moeder. Mn ma zette ons buiten in de regen; zodat we af konden koelen (of zij rust had). Mn ma sprak ons een week niet meer als ze boos is. Met mn broer praat ze ondertussen al jaren niet meer. Niet uitpraten wat je fout doet, of om lullige dingen lang boos blijven. Nou als kind twijfel je dan heel erg aan jezelf. Denk je dat jij fout bezig bent, maar je snapt eigenlijk niet zo goed wat. Die draai om de oren die ik van pap kreeg was wel in die zin verhelderend omdat je het op het moment krijgt dat je wat fout doet. Als je oor niet meer warm is, is de verhitte strijd ondertussen ook weer afgekoeld. Kun je weer samen en gezellig verder gaan.
    Nee het moet geen dagelijkse gewoonte worden. In het geval van uitersten vind ik best dat je wat mag doen. Toen mijn broer mijn keel dichtkneep, heeft mn vader hem ook heel hard geschopt. Vind ik dan ook meer dan terecht. Maar mn vader en broer praten nog steeds. Zoals gezegd; mn ma en broer niet. Mn ma heb ons nooit met een vinger aangeraakt; maar ik denk niet met warmte aan haar opvoeding terug.

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Oh ja,,absoluut. :D Ik had het van de week nog in de Julianatoren dat een klein jochie een meisje aan het pesten was en uitschelden voor 'buitenlandse dikzak'. Echt verschrikkelijk, meisje was idd wat mollig en kwam uit Turkije denk ik. Arme kind helemaal overstuur. De ouders van het jochie waren nergens in beeld dus toen heb ik hem wel even heel errrr 'streng' toegesproken ja. ;) Hij schrok zich wezenloos, zette het op een lopen en durfde zich daarna niet meer in de buurt van dat meisje te begeven. Kortom, als ik zie dat een kind of dier (kinderbeorderij !) gepest wordt of erger en de ouders zijn nergens te bekennen of doen niks, dan doe IK het wel. Heb een hekel aan pestkoppen, maar een nóg grotere hekel aan hun ouders die er niet tegen optreden. :(

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Precies. Dan zouden er ook wel héél veel ouders achter de tralies verdwijnen. :D

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nikki88, goed dat je hebt ingegrepen. Ik zie vaak genoeg kinderen die zich misdragen, waar de ouders even niet in beeld zijn maar waar anderen ook niet echt iets durven zeggen.

Hier ook op de kinderboerderij, een joch van een jaar of 4 die de geiten continu aan het meppen was en mijn dochter bijna omver duwde. Ouders stonden erbij en keken ernaar. Toen heb ik dus een heel harde brul gegeven. Iedereen keek op :D maar even later werd dat joch wel afgevoerd door een nichtje dat blijkbaar meer opvoedkundige skills had dan zijn ouders.

En laatst zo'n snotneus van de buurt van een jaar of 10, begon erover dat 'alle buitenlanders terug moeten naar hun eigen land', je kan wel raden waar die praat vandaan komt :( Toen ben ik ook erg uitgevallen en heb hem gevraagd of hij wel beseft wat het betekent als je je eigen huis en haard moet achterlaten, dat je moet vrezen voor je leven en met helemaal niks ergens anders, in een heel ander land, opnieuw moet beginnen... zag toch dat ik een snaar had geraakt.

11. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik vind een opvoedkundige tik wél een teken van onmacht. Ik vraag me echt af waarom je een kind een tik zou geven. Een tik is nog steeds een slag met de hand, oftewel slaan al dan niet hard. Als je kind niet luistert, dan moet je t maar pijn doen? Ik vind dat echt pedagogisch onverantwoord.
    Knuppel in het hoenderhok; als een pedagogische tik "verantwoord" is, dan zou een leerkracht bijv ook een tik uit mogen delen? Die heeft immers een pedagogische opleiding gedaan en voedt de kinderen mee op. Hij of zij zou die tik dan dus ook uit mogen delen? En als je vindt van niet, waarom dan niet? Voor mij écht interesse, want ik ben er tegen. Ik raak een kind als leerkracht niet aan, maar ik geef m'n eigen kind ook geen tik. Ook niet als ze niet luistert of dingen doet die niet mogen. Uiteindelijk werkt de hoek nog prima en praten nóg beter. Maar slaan, een tik, een pak voor de broek, whatever... Nooit. Heb ik zelf overigens ook nooit gehad. Mijn ouders waren duidelijk genoeg en een tik was niet nodig!

12. barriewarrie

barriewarrie Niet meer actief

ik zal het niet accepteren van een leerkracht dat hij/zij mijn kind een tik geeft, dat zou voor mij reden genoeg zijn om een stevig gesprek aan te gaan op school en evt andere school. het is niet aan diegene om mijn kind een tik te geven.

hier wel eens een tik/schopje vaak is dat net even extra stimulans om wel te reageren op herhaaldelijk waarschuwen.
    hier werkt het soms ook goed om hem te laten voelen wat hij bij een ander kind/volwassene/kat/konijn doet.

over het artikel: tja zo kan je wel van alles als begin van kindermishandeling noemen. kindermishandeling is meer als alleen een tik.

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Niet alleen naar jou, maar ik zie het vaker. "een tik is prima als het na herhaaldelijk waarschuwen niet ophoudt". Maar volgens mij moet je ook niet herhaaldelijk waarschuwen. Bij mij is het 2x waarschuwen en dan uitvoeren. En daarbij past mijn actie bij hun actie. Dus slaan met speelgoed mag niet, dan pak ik het af. Dat gebeurt dan dus ook na 2x waarschuwen zonder discussie. Bij sommige gevaarlijke dingen waarschuw ik van tevoren. Bijvoorbeeld, je mag los lopen, maar een stap van de stoep betekent meteen in de buggy. Hij heeft het 1 keer geprobeerd, werd op de beloofde wijze gestraft en het was over. Natuurlijk is hij geen engeltje en de tweede is intensiever dan de eerste, maar het werkt gewoon wel. En ik heb hele eigenwijze kinderen, zo moeder, zo kind ;)

Ik geef mijn kinderen, en logeetjes en speelkameraadjes ook, duidelijke kaders. Daar binnen mag veel, maar de kaders zijn gewoon duidelijk. Zonder slaan.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heel mooi verwoord en hiermee ben ik het eens, al kon ik het niet zo verwoorden in het begin.

Kunnen we ook een heel topic openen over die zogenaamde 'assertieve' ouders die van alles eisen van school maar o wee als een leerkracht hun kind eens mee zou opvoeden (en dan heb ik het niet over lijfstraffen!)

En dat vroeger iedereen getikt werd: de meester tikte vroeger ook met zijn lineaal op je handpalm. Was toen ook heel normaal. Nu zou iedereen op hoge poten naar de directie stappen als zoiets zou gebeuren, heel terecht. Maar dan kunnen we ook stellen dat die tik die wij vroeger ontvingen nu ook niet meer nodig zou moeten zijn.

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Mooi verwoord.
    Helemaal mee eens :)

Niet luisteren? 2 x waarschuwing, dan consequentie.
    Niet buitenspelen, geen vriendinnetje, geen tablet.
    Om maar wat te noemen. En daar tref ik ze mee, ook op een manier waarbij ze echt eens even moeten nadenken over het hoe en wat..

16. barriewarrie

mooi dat dat bij jou kids werkt maar dat werkt hier niet zo. kan zo vaak waarschuwen zo vaak straffen maar een aantal dingen komen hier niet over. en dmv een tikje/schopje hoort hij mij wel en luistert hij vaak wel.

17. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Maar accepteer je dan ook dat jouw kind een ander kind of een volwassene een tikje of schopje geeft omdat hij of zij "niet luistert" of niet doet wat het kind wil? Mijn kind mag een ander geen pijn doen. Ik vind dat ik moet voorleven wat ik verwacht; oftewel, ik wil niet dat mijn kind "geweld" gebruikt, dus doe ik dat ook niet. En geweld klinkt heel zwaar, maar je doet n ander nog steeds pijn.

En inderdaad, al die ouders die naar school komen en roepen "Mojn kind doet dat niet!" Oh nee? Nou, uw kind heeft net een ander tot 3x toe in de maag geschopt. En ondertussen hoor ik van hem dat hij thuis ook regelmatig een "corrigerende" tik krijgt. Goh, waar komt zijn gedrag vandaan?
    100x waarschuwen werkt niet. 2x idd en daarna een consequentie. En ja dat werkt, ook bij mijn 30 puberende leerlingen.

18. Vagans

Vagans Niet meer actief

Heel simpel

mijn kind moet naar mij luisteren
    doet ze dit niet krijgt ze een waarschuwing, bij herhaaldelijk waarschuwen verdwijnt ze in de hoek

als zij opzettelijk een dier pijn doet, mij pijn doet, een grote bek heeft vanuit de hoek of iets in die trant kan ze een tik op dr kont krijgen. En dit is totaal niet uit onmacht, ik denkt hier prima over na en sta hier volledig achter.

Ik blijf er bij dat je te vaak losgeslagen brutale rot jong ziet omdat de ouders niet durven in te grijpen. Heb dit vaak genoeg zien gebeuren en dan gaan mijn handen echt wel jeuken!

Overgens zal niemand anders dan ik of haar vader zon straf mogen toebrengen! Geen leraar, geen hulpverlener, niemand

dit is iets tussen ouder en kind

bij ons ging het vroeger net zo, en wij zijn normale mensen geworden en ik ben blij dat wij die regels hebben gehad om uit te kunnen groeien tot wie we nu zijn.

19. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

+1, goed verwoord!

20. barriewarrie

Dat kan maar geen kind is gelijk dus werkt het ook niet bij elk kind.

En je hebt een heel verkeerd beeld bij wat ik een tikje/schopje noem.

Deel Deze Pagina