fictieve bedragen! nu hypotheek van 200.000 huis verkopen voor 250.000 is overwaarde van 50.000 nieuw huis weer kopen voor 170.00 incl.kk. nu is de rente van de hypotheek die je al hebt gunstiger qua rentepercentage, dan wanneer je een nieuwe moet afsluiten. Dus die hypotheek wil je eigenlijk meenemen naar je nieuwe woning, maar is dus te hoog. Weet iemand toevallig hoe dit zit? Kun je gewoon je hypotheekrente houden, maar dan eerst die 200.000 afbetalen en dan tegelijk een nieuwe hypotheek nemen van 170.000 met zelfde rentepercentage en dan die 50.000 afbetalen? (of meteen 120.000? )
Volgens mij moet je dan wel een nieuwe hypotheek afsluiten omdat je huidige hypotheek te hoog is voor de waarde van je nieuwe woning. Maar dit weet ik niet zeker. Je kunt het natuurlijk altijd even navragen bij een adviseur.
Ik denk het niet. De verkoop van je woning lost je hypotheek af, en moet je voor je nieuwe woning een nieuwe hypotheek afsluiten. Maar ik je kunt dit beter aan de hypotheekadviseur vragen, die hebben er verstand van.
Je kan bij sommige hypverstrekkers de rente meenemen. Maar niet bij allemaal. Gewoon ff navragen bij de hypotheekverstrekker.
Wij konden onze oude hypotheek (met gunstige rente) meenemen naar ons nieuwe huis, maar ons nieuwe huis was wel duurder. We hebben toen gewoon een nieuwe hypotheek erbij afgesloten voor het extra gedeelte wat we nodig hadden. Weet niet hoe het werkt als je een goedkoper huis koopt...
bedankt voor jullie reacties. Zal idd maar eens een afspraak maken. Wonen nu in een duurdere regio dan waar we heen willen. En hebben daar een aantal leuke woningen gezien die we nader willen bekijken, maar ze zijn aanzienlijk goedkoper. Maar als ik meer rente moet gaan betalen, kom ik qua maandbedrag hetzelfde uit voor een goedkoper huis. dus das een beetje krom, weet wel dat we onze rente mogen houden, maar staat dus niks in over het bedrag, als dat lager wordt. Maandag dan toch maar ff bellen.
officieel als je het wettelijk bekijkt dan kan je helemaal geen hypotheek meenemen. Een hypotheek zit vast aan een huis. Punt. Als je gaat verhuizen kan je soms wel je rentecondities meenemen. Maar je neemt nooit exact hetzelfde bedrag. Als het minder is kan je vaak wel gewoon dezelfde rente houden maar dat ligt aan de bank. Het kan ook zijn dat je bijv weer 10 jaar moet nemen en je had nog 7 jaar over op je hypotheek zeg maar. Dan wordt de rente gemiddeld met een speciale berekening zodat je al met al nog hetzelfde betaalt. Als je nog vragen hebt schreeuw maar, ben sinds kort geen hypotheekacceptant meer, maar weet nog wel hoe het moet
debby: wij hebben idd een clausule in het contract waarin staat dat de rentepercentage mee te nemen is (andere bewoording) hebben een hypo bij obvion. en we hebben nog een looptijd van 15 jaar. Maar ik ga denk ik maandag ff met obvion bellen, moest toch nog ff iets anders regelen kan dan mooi in 1 keer.
ik heb niet bij obvion gewerkt maar als je nog 15 jaar heb zou je mooi 180 maanden mee kunnen nemen. Lager bedrag is geen probleem meestal. Ze hebben het bedrag toch al ingekocht voor een lagere rente en dat gene wat jij dan niet meer leent kunnen ze duurder doorverkopen (zo werken banken) Ik weet niet of je een "voordeeloptie" of hoe dat heet bij obvion hebt gekozen. Want als dat zo is en je verkoopt je huis binnen de rentevasteperiode en sluit niet weer een hypotheek af bij obvion zou het zo kunnen zijn dat je een boete moet betalen.
thnx, we blijven wel bij obvion. dus dat moet geen probleem zijn. dit stemt mij toch hoopvol dat we onze hypotheekrente kunnen behouden! scheelt toch een hoop centjes in de maand